تکنیک هایی برای برگزاری هرچه بهتر کلاس آنلاین (قسمت دوم)

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

اگر در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارید و یا می خواهید کلاس آنلاینی را برگزار کنید این مطلب می تواند برایتان مفید بوده و کیفیت آموزش آنلاین شما را بهبود بخشد.

۱۷- انگیزه های دانش پذیران را قلقلک دهید

با بالا بردن انگیزه دانش پذیران میزان سرگرمی و درگیری آنان با محتواهای آموزشی را بیشتر کنید. مثلا میتوانید تخفیفی تعیین کنید و یا اینکه عناوینی مانند بهترین دانش پذیر ماه را در نظر گرفته و نام فرد را به عنوان تشویق اعلام کنید. هرچند این نکات بسیار ریز هستند ولی در بالا بردن انگیزه دانش پذیران بسیار تاثیرگذارند.

۱۸- بازخوردهای مخاطبان را حتما دریافت کنید

یکی از کاربردی ترین روش ها برای بهبود کیفیت آموزشی دریافت بازخوردهای دانش پذیرانی است که از کلاس های آنلاین شما استفاده میکنند. مثلا می توانند بعد از تکمیل دوره با استفاده از ستاره به شما امتیاز بدهند.

۱۹- برای دانش پذیران پیام بفرستید

با ورود هر دانش پذیر به سیستم شما، می توان با ارسال پیامی در پیام رسان های معمول و یا ارسال ایمیل به آنها خوش آمد گفت. همچنین می توان دوره را به خوبی معرفی کرد و آن ها را به اخذ دوره تشویق نمود.

۲۰- برای صرفه جوی در زمان سیستم ثبت نام خودکار اضافه کنید

یکی از بهترین راه های صرفه جویی در وقت برای تنظیم دوره های سیستم آموزش الکترونیکی lms، ثبت نام خودکار است.

۲۱- دانش پذیران را در مسیر یادگیری نگه دارید

دانش آموزان خود را در مسیر درستی از یادگیری نگه دارید. با هدف تسلط بیشتر بر یک موضوع یا برنامه خاص، دوره های آموزش تکمیلی طراحی کنید، خیلی خوب است که به آموزش مجازی خود ساختار اضافه کنید.

۲۲- گروه ها را مدیریت نمایید

پورتال ها نقش مهمی در مدیریت سامانه ها دارند. اگر چند نوع مخاطب دارید می توانید کارهای آنان را از طریق حساب کاربری یا پورتال انجام دهید.

۲۳- برای خود نامی تجاری و برچسب سفید در نظر بگیرید

نام تجاری برای شما این امکان را فراهم می کند که با داشتن آرم، رنگ و تصاویر بنر هدف خود را به ال ام اس اضافه کنید تا محیط آموزشیتان اختصاصی شده و برای دانش پذیرانتان آشنا باشد. علاوه بر این، با برچسب سفید، شما می توانید به پورتال خود، URL منحصر به فرد بدهید و نام ارائه دهنده نرم افزار را حذف کنید، بنابراین این حس القا می شود که سیستم LMS شما واقعا بخشی از سازمان شماست.

۲۴- مدیران خود را به مربیان کارآمد بدل سازید

در برگزاری کلاس آنلاین، با تقویت مدیران و کارکنان سرپرست خود بازدهی را افزایش دهید. تشویق کارمندان ارشد به ایفای نقش فعال در LMS ، یک فرهنگ یادگیری بهتر را در سازمان شما ایجاد می کند و دانش ارزشمندی را در میان کارکنان به اشتراک می گذارد که به آنها کمک می کند تا مهارت ها را بالا ببرند. تشویق کارمندان ارشد به ایفای نقش فعال در LMS ، یک فرهنگ یادگیری بهتر را در سازمان شما ایجاد می کند.

۲۵- حواس دانش پذیران را جمع نگاه دارید

استفاده مداوم از یک روش و تکراری شدن آن موجب دلزدگی و عدم توجه کافی دانش پذیران می شود و از جذابیت آن می کاهد. روش های مختلفی به کار گیرید تا مطمئن شوید دانش پذیران همواره گوش به زنگ هستند. استفاده از ویدئوی آنلاین، اسلایدها و تصاویر و نیز ترکیبی از رسانه های مختلف می تواند تعامل آنان را بالا ببرد.

۲۶- از داده ها و اطلاعات خود استفاده کنید

داده هایی که از سیستم ال ام اس خود دریافت می کنید بسیار ارزشمند است. این ها بینش مناسبی به شما می دهد که آموزش های آنلاین را بهبود بخشید. گزارش ها به راحتی می توانند پیشرفت درس، عملکرد در آزمون ها، تاریخچه های آموزشی و چیزهای دیگری را دنبال کنند، پس می توانید به طور مداوم آموزش های خود را بهبود ببخشید. این همچنین می تواند بینش خوبی برای بازگشت سرمایه گذاری که سازمان شما می تواند از مدیریت آموزش آنلاین به دست آورد، دهد.

۲۷- می توانید آموزش را با داستان همراه کنید

می توان آموزش را با ارائه یک داستان ساده و یا با جزئیات جذاب تر کرد. مثلا کاراکتر اضافه کرد، خط داستانی ایجاد کرد، قصه ای داشت، با نقاشی چیزی را آموزش داد و یا از روایت ها استفاده نمود. داستان در ذهن مخاطبان می ماند و به اشتراک گذاری اطلاعات را ساده تر می کند. تعامل را نیز با مخاطبان افزایش می دهد. البته این نکته را در نظر بگیرید که داستان باید پیام اصلی شما را به گوش مخاطب برساند، نه اینکه موجب دور شدن از بحث اصلی شود.

۲۸- مقدمه ای جذاب تهیه کنید

در شروع کلاس های آنلاین لازم است توجه دانش پذیران را به خود جلب کنید. مثلا در آن ها کنجکاوی ایجاد کنید که حواسشان به کلاس جمع شود. با عنوان کردن یک سوال یا مسئله که قرار است در طول کلاس به آن پاسخ دهید آن ها را درگیر سازید.

۲۹- دانش پیشین مخاطبان خود را از قبل ارزیابی کنید

یک روش موثر برای تست و بهبود مهارت های یادگیرنده شما، تحریک و یادآوری دانش قبلی آن ها است. مثلا در ابتدای کلاس سوالاتی را مطرح کنید تا آنها آنچه را می دانسته اند باز به خاطر آورند. روش های آموزشی را که مخاطبان معتقدند برایشان مفید بوده بازگو کنند، در مورد مشکلاتی که دارند صحبت کنند و برای آنها راه حل نشان دهید.

۳۰- دانش پذیران خود را شناسایی کنید و از آن ها بازخورد بخواهید

با استفاده از نظرسنجی از افرادی که دوره های شما را به پایان رسانده اند به اطلاعات دقیق و سازنده ای دست خواهید یافت.

۳۱- روند آموزش را پیگیری کنید

با گزارش گیری از سایت ال ام اس خود و با اعمال فیلترهای مورد نیاز روند آموزشی خود را مورد بررسی قرار دهید.

۳۲- با یکپارچه سازی، تکالیف را خودکار کنید

سامانه آموزش مجازی خود را با استفاده از API، SSO و ویژگی های وب مورد استفاده قرار دهید. شما به راحتی می توانید lms خود را با سیستم مدیریت منابع انسانی، CRM، فروش و بازاریابی خود ادغام کنید تا داده های شما به صورت یکپارچه از یک پلتفرم به طور خودکار جریان یابد. استفاده از این ویژگی مخصوصا با ابزارهایی مانند GotoWebinar، Salesforce و موارد مشابه مفید است. زیرا می توانید اطلاعات خود را همگام سازی کنید.

۳۳- نقش افراد در کلاس آنلاین را مشخص نمایید

با تعیین نقش افراد به عنوان مدرس، دانش پذیر، مدیر و ادمین می توانید میزان سطح دسترسی و نیاز آن ها را مشخص کنید. این امر کمک می کند تا هر کاربر نقش مشخص و واضحی داشته باشد و با کارهای غیر ضروری و دسترسی هایی که نیازی به آنها ندارد از هدف خود دور نشود. هر کس می تواند به سادگی بر روی وظیفه ای که در دست دارد تمرکز کند و آن کار سریعاً انجام شود!

۳۴- از آزمون های آنلاین بهره بگیرید

حتما در سیستم خود جایی برای آزمون و ارزیابی باز کنید تا آموزشی بهینه را تجربه کنید. دانش پذیران را مورد چالش قرار دهید و واکنش های آنان را بسنجید. حتی می توانید دو نوع آزمون ارائه کنید و دانش پذیران را به دو بخش تقسیم کرده و از آنان سنجش به عمل آورید. در نهایت می توان نتیجه دو گروه را با هم مقایسه کنید.

۳۵- بهترین ال ام اس را برای خود تهیه کنید

مهم است که سیستم ال ام اسی را تهیه نمایید که نیازهای شما را تامین نماید.

سامانه کلاس آنلاین کلاس روم مفتخر است تا شما عزیزان را در مسیر برگزاری هرچه بهتر کلاس های آنلاین همراهی کرده و در هر زمان پاسخ گوی سوالات شما باشد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: