توجه فراگیران را به محتوای دوره خود جلب کنید

آیا می خواهید حواس پرتی و چند وظیفه ای بودن را در دوره خود کاهش دهید؟

یکی از نبردهای اجتناب ناپذیر مربیان آنلاین، در حفظ توجه دانش پذیران نهفته است. البته معلمان در کلاس های سنتی نیز با این بار روبرو هستند، اما تجارب کلاس های حضوری یک فضای یادگیری متمرکزتر را فراهم می کند. دانش پذیران می توانند دور شوند، به گوشی های هوشمند خود نگاه کنند، یا سعی کنند به طور پنهانی به مرور صفحات اینترنت بپردازند، اما تعداد کمی از آنها آنقدر گستاخانه عمل می کنند که این کار را به روشی واضح انجام دهند.

در مقابل، حتی دانش پذیران آنلاین باانگیزه مجبورند با صدها حواس پرتی فقط از طریق مرورگر خود مقابله کنند. اگر آنها از خانه تحصیل می کنند، ممکن است فرزندانی داشته باشند که حواس آنها را پرت میکند، یا ممکن است یک همسرشان از ایشان درخواست کمک می کند یا یک سرگرمی جانبی که در معرض دید قرار دارد.

بدون اینکه کسی بالای سر آنها بایستد و آنها را بر روی دوره خود متمرکز کند، نگرانی های خارجی می تواند توجه فراگیران را از درس خود دور کند.
خوشبختانه، مربیان آنلاین چندین ابزار تعلیمی برای جذب و حفظ علاقه فراگیران در اختیار دارند. در اینجا فقط چند مورد برای شروع وجود دارد.

بحث و جدال معرفی کنید.

لباس مشکی و آبی است یا سفید و طلایی؟
این یک جنجال فریبنده است. خوشبختانه می تواند آموزشی نیز باشد. تقریباً در هر زمینه ای بحث و جدال معروف خود وجود دارد که بیشتر آنها به عنوان درس اخلاقی در مورد چگونگی انجام ندادن کار یا معماهای فکری برای یادگیری دانش پذیران به کار می رود. (در مورد لباس، به نظر می رسد ، یک درس جذاب در تئوری رنگ باشد).

موضوعات بحث برانگیز فرصتی را برای تشویق بحث احترام آمیز در بین فراگیران فراهم می کند. اگر موضوعی به ویژه جذاب به نظر می رسد، سعی کنید آن را به عنوان یک موضوع در تالارهای گفتگو معرفی کنید. یا موضوع را به دو دانش پذیر اختصاص دهید و از آنها بخواهید مقاله مشترکی را درباره این موضوع بنویسند.

یک داستان بگویید.

یکی از بهترین دوره هایی که من تاکنون گذرانده ام، دوره روانشناسی سال اول تحصیل در مغز انسان است. این مربی برای نشان دادن اینکه کدام قسمت از مغز رفتار انسان را کنترل می کند، به مطالعات موردی بسیار متکی بود. برخی از مطالعات موردی در آن دوره به قدری جذاب بود که هنوز هم آنها را به یاد می آورم و درسی که قرار بود آنها تدریس کنند.

هر کسی که یک فیلم مستند را ببیند، می تواند بگوید که چگونه یک داستان خوب می تواند به عنوان یک ابزار یادگیری قدرتمند باشد. داستان ها نه تنها اطلاعات را به روشی معنی دار ساختار می دهند، بلکه از احساسات و سایر ارجاعات فرهنگی قدرتمند نیز بهره می گیرند.

داستان ها می توانند بیوگرافی باشند، از یک منبع ثانویه، خیالی یا نظری. تا زمانی که به مطالب دوره مربوط باشد، به شما کمک می کند تا یک مرجع به یاد ماندنی برای دانش پذیران شما ایجاد کند.

چالشی ایجاد کنید

چه چیزی باعث جذابیت یک رمان مرموز می شود؟ بیشتر ما که عاشق یک رمز و راز خوب هستیم، استدلال می کنیم که این رمز و راز نیست که ما را به خود جلب می کند، بلکه مشکلی است که ایجاد می کند. رمز و رازها، زندگی واقعی و خیالی، قسمت حل کننده مغز ما را درگیر می کند. پس از شروع کار بر روی یک مشکل، بیشتر ما راضی نیستیم تا زمانی که نوعی راه حل را کشف کنیم.

البته، مشکلات نباید رمز و راز باشند. آنها می توانند پازل ریاضی، کارهای کوتاه برنامه نویسی کامپیوتر یا مجموعه داده های تمرینی باشند. من یک بار یک دوره زبانشناسی گذراندم که در آن به همه دانش پذیران جملات نمونه ای به زبان اختراع شده همراه با ترجمه آنها داده شد و ما مجبور بودیم از این اطلاعات برای توصیف دستور زبان استفاده کنیم. این فقط آموزنده نبود بلکه سرگرم کننده بود.

حل مسئله نیز یکی از ویژگیهای اصلی گیمیفیکیشن است. با گنجاندن یک مشکل عملی برای کار فراگیران، آنها می توانند مهارت های خود را به روشی قابل اندازه گیری آزمایش کنند. موفقیت در مشكلات تمرین باعث آشنایی با مطالب می شود و به فراگیران انگیزه می دهد كه ادامه دهند.

از تصاویر خلاقانه استفاده کنید.

بودن تصاویر بهتر از نداشتن عکس هستند. تصاویر بیشتر از ارائه مرجع بصری در صفحه هستند. آنها همچنین روشی جدید اطلاعات ارائه می دهند، روشی که شامل ساختار و سلسله مراتب است. به عنوان مثال یک اینفوگرافیک به دانش پذیران کمک می کند تا یک مفهوم یا رابطه بین دو ایده را تجسم کنند.

کمیک چطور؟ شوخ طبعی ابزاری عالی برای حافظه است و جناس بصری باهوش می تواند سالها در سر فرد بماند.

قیاس و تضاد

وقتی دو ایده یا موضوع شبیه به هم باشد، دانش پذیران گاهی اوقات در جدا کردن آنها با مشکل روبرو می شوند. با مقایسه آنها با یکدیگر، مربیان توجه آنها را به گونه ای جلب می كنند كه تفاوت ها را به یاد ماندنی تر می كند.
اینها همچنین باعث ایجاد تصاویر عالی می شوند. به یک لیست موافقان و مخالفان، یا جدولی که کاربردهای محصولات مختلف را با هم مقایسه می کند، فکر کنید. به عنوان مثال، اگر یک دوره آشپزی تدریس می کنید، ممکن است بخواهید برخی از موارد استاندارد آشپزخانه را کم کنید و نحوه استفاده بهتر از هر ابزار را توصیف کنید. یا اگر سیستم های اعتقادی را مقایسه می کنید، می توانید بر مقادیر مختلف تأکید کنید.

سوال بپرس

روش سقراطی، به نام سقراط فیلسوف کلاسیک یونان، صدها سال یک روش آموزش تأثیرگذار بوده است. با پرسیدن مجموعه ای از سوال ها و اجازه دادن به دانش پذیر برای ارائه پاسخ ها. مربیان می توانند فراگیران را به تفکر عمیق تر درباره یک موضوع بکشاند. به جای جذب منفعلانه اطلاعات ، فراگیران باید آنها را مورد استفاده قرار دهند.

مربیان معمولاً سوالاتی را برای آزمون در انتهای درس ذخیره می کنند، اما دلیلی ندارد که بتوان آنها را زودتر اضافه کرد. سعی کنید سوالاتی را در ابتدای درس یا در میانه راه بپرسید و فراگیران را تشویق کنید هنگام مطالعه مطالب به دنبال پاسخ باشند.

کلاس را ورق بزنید.

بیشتر ما به یک مدل کلاس عادت کرده ایم که در آن سخنرانی بشنویم، سپس به خانه برویم تا از مطالب درسی استفاده کنیم. در یک کلاس ورق خورده، این ساختار برعکس می شود: دانش پذیران درس را در خانه مرور می کنند، سپس از زمان کلاس برای درگیر کردن با مفاهیم استفاده می کنند.

اجرای این ساختار به صورت آنلاین کمی مشکل است، اما برای کسانی که آن را ترسیم می کنند می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. شاید وقت آن باشد که آن را امتحان کنید!

توجه ارزشمند است.

ایجاد یک دوره جالب توجه فقط برای شما خوب نیست بلکه برای دانش پذیران شما نیز مفید است. مطالبی که توجه به آن دشوارتر است، معمولاً تسلط آن سخت تر است. هرچه توجه یک یادگیرنده بیشتر شود، احتمال مبارزه و درگیر شدن او در دوره شما بیشتر است.

از طرف دیگر، وقتی مطالب درسی باعث جلب توجه و حفظ آنها می شود، فراگیران انرژی کمتری را تلف می کنند تا توجه خود را کنترل کنند. به جای اینکه منابع ذهنی خود را تخلیه کنند، سعی میکنند خود را مجبور به تمرکز کنند و می توانند تمام توجه خود را به جذب درس اختصاص دهند.

یک دوره متفکر خوب طراحی شده می تواند یک آهنربای توجه باشد. و هنگامی که این اتفاق می افتد، یادگیری مطالب جدید به جای سرگرمی، به یک سرگرمی لذت بخش تبدیل می شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: