تقویت تعامل الکترونیکی در تحول دیجیتال در آموزش عالی

تعامل الکترونیکی، ملاحظات و چالش ها

این مقاله در مورد یک استاندارد کاری احتمالی برای تعامل الکترونیکی توصیه می‌کند که در یک استراتژی گسترده‌تر برای تحول دیجیتال در آموزش عالی (HE) تعریف شده است.

علاوه بر این، این مقاله همچنین می‌تواند به عنوان مرجعی برای آن دسته از مؤسسات آموزش عالی باشد که مایلند بیانیه‌ای در رابطه با افزایش تعامل الکترونیکی در آموزش آنلاین برای اهداف اعتباربخشی آژانس تضمین کیفیت (QAA) ایجاد کنند.

به‌عنوان پیشینه، QAAهایی که مطابقت قابل‌توجهی با استانداردها و دستورالعمل‌های اروپایی (ESG) نشان داده‌اند – ESG چارچوب مشترک مورد توافق برای سیستم‌های تضمین کیفیت در منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) است – در ثبت تضمین کیفیت اروپا فهرست شده‌اند.

توصیه می شود که مؤسسات به هر گونه انتظارات بالقوه سختگیرانه QAA در مورد نیاز به توسعه یا خرید اشیاء یادگیری تعاملی الکترونیکی با کیفیت بالاتر از دو طریق رسیدگی کنند:

اول، آگاهی دقیق از روندهای عمومی قریب الوقوع دیجیتال. تحول باید به طور موثر مورد تاکید قرار گیرد.

ثانیاً: یک بیانیه گسترده در رابطه با روند مداوم و چالش برانگیز افزایش تعامل الکترونیکی باید ارائه شود.

بدیهی است که چالش‌های اجتناب‌ناپذیری که مؤسسات آموزشی با توجه به دگرگونی دیجیتالی سازمان‌های خود با آن مواجه خواهند شد، نباید دست‌کم یا کوچک شمرد.

به‌عنوان مثال، توسعه داخلی ارائه‌های تعاملی دانشجو به محتوا نیازمند سازمان عالی سازمانی غیرسیلویی، پشتیبانی قوی از ذینفعان، یک چارچوب یادگیری منطقی و عملی مبتنی بر فناوری، یک تیم بسیار با انگیزه و اختصاصی از توسعه‌دهندگان، و به‌طور واقع بینانه است.

با تاکید بر روندهای قریب الوقوع تحول دیجیتال

از آنجایی که غیرقابل انکار است که آموزش عالی در سراسر جهان در طی سال‌های آتی در نتیجه تحول دیجیتالی سریع و فراگیر دستخوش تغییرات عمیق، چشمگیر و غیرقابل برگشت خواهد شد، مؤسسات آموزش عالی باید به دنبال ایجاد تغییرات آموزشی و موفقیت فراگیران به طور مؤثر از طریق استفاده نوآورانه و بدون محدودیت باشند.

علاوه بر این، لازم است بدانیم که همراه با چنین رویکردی، با این حال، باز بودن برای بازاندیشی، تصویر مجدد و تعادل مجدد قدیمی و جدید به طور پیوسته در ساختاری است که در یک ساختار انتقادی، به خوبی توضیح می دهد.

روشی آگاهانه و اصولی، برای ویژگی‌های «انسانی» یادگیرنده و معرفت‌شناسی یادگیرنده.

علاوه بر این، بر این باور است که مهار تحول تکنولوژیک در آموزش عالی نباید مستلزم غصب نهایی معلم «انسان» از نقش تاریخی ارزشمند، تثبیت شده و موفق باشد.

در عوض، تصور می‌شود که برای طراحی یادگیری آموزشی ضروری است که راه‌هایی برای ترکیب منحصربه‌فرد بودن معلم با توانایی‌های فناوری به نفع دانش‌ پذیر ایجاد کند.

همچنین، حفظ می‌شود که همسو کردن استراتژی‌های تغییر با استراتژی‌های جامعه وسیع‌تر عوامل فکری حیاتی است، به عنوان مثال:

با توجه به برخی از فناوری‌های نوظهور، مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت ترکیبی، فناوری‌های بلاک چین یا محاسبات کوانتومی، چارچوب تحول مایکروسافت برای آموزش عالی ممکن است در ارائه توصیه‌های عملی در مورد چگونگی توسعه دیجیتال جامع مفید باشد.

استراتژی تحول مبتنی بر چهار مؤلفه موفقیت دانشجو، آموزش و یادگیری، پژوهش دانشگاهی و داشتن یک پردیس امن و متصل.

مرکز آموزش عالی تمرکز ویژه ای را بر ارائه حمایت از موسسات آموزش عالی (HEI) با استفاده از فناوری های دیجیتال می گذارد.

بنابراین باید به موارد زیر کمک کند:

  1. بهبود کیفیت و ارتباط یادگیری و تدریس
  2. تسهیل بین المللی شدن
  3. حمایت از همکاری بیشتر بین HEI در سراسر اروپا

یافته‌های گزارش ENQA 2018 با عنوان ملاحظات برای تضمین کیفیت ارائه آموزش الکترونیکی نیز بسیار روشنگر است زیرا برای همه اشکال آموزش الکترونیکی قابل استفاده است.

در اینجا چند نمونه از چالش های تحول دیجیتال در آموزش عالی آورده شده است. با این حال، اعتقاد بر این است که هزینه توسعه بازدارنده ترین چالش است:

یک مثال به هزینه های بالای توسعه، به روز رسانی و آموزش کارکنان مربوط به محتوای با کیفیت بالا، سازگار با آینده، تعاملی و نوشته شده توسط آموزش الکترونیکی است.

علاوه بر این، این نیز مستلزم مشارکت عمیق سهامداران و حمایت رهبری ارشد است.

مثال دوم مربوط به هزینه های بسیار بالای برخی از فناوری های دیجیتال نسبتاً پیشرفته است که در حال حاضر عمدتاً برای اکثر دانشگاه ها ممنوع است.

نمونه های چشمگیر ذکر شده در زیر، از لحاظ نظری، تا حدی، تعامل بین دانش پذیران و معلمان (یا ربات چت هوش مصنوعی دانش پذیر و معلم) را در یک محیط DL همزمان یا چهره به چهره بهبود می بخشد:

مدرسه کسب و کار هاروارد آنلاین کلاس مجازی HBX Live

صندلی جلوی VR دانشگاه هاروارد در یک سخنرانی CS50x

اولین سخنرانی دانشگاهی هولوگرافیک در جهان در مدرسه بازرگانی کالج امپریال

یک ربات آموزشی جدید، یک ربات چت هوش مصنوعی، برای پشتیبانی از دانش پذیران از راه دور در برنامه های MBA کالج امپریال

سومین مثال از چالش مهم اجرای تحول دیجیتال به نیاز به تحقیق، آزمایش و ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزاری جدید و مناسب فناوری آموزشی اشاره دارد.

یک مثال نهایی به چالش عظیم مرتبط با تلاش برای طراحی یک محیط یادگیری دیجیتالی منسجم تر (DLE) مربوط می شود.

به عنوان مثال، DLE دانشگاه ویسکانسین، شامل ۵ حوزه بسیار مهم است:

  1. اجرای اصول اساسی طراحی جهانی
  2. ایجاد یک فرهنگ داده از پشتیبانی تجزیه و تحلیل
  3. تقویت همکاری تعاملی کاربر
  4. پیروی از قابلیت همکاری مبتنی بر استانداردها
  5. فعال کردن شخصی سازی دانش پذیر محور

بیانیه کلی در رابطه با فرآیند مستمر و چالش برانگیز افزایش تعامل الکترونیکی

تاکید می‌شود که موسسه باید قصدی برای تقویت تعامل الکترونیکی دانش پذیر به محتوا و تعامل الکترونیکی دانش پذیر به دانش‌ پذیر/دانش پذیر به معلم به روش‌های توافق شده زیر با هدف کلی بهبود موفقیت دانش پذیر اعلام کند. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

دو نوع تعامل الکترونیکی

دو نوع گسترده و نه همیشه الزاماً متقابل از تعامل الکترونیکی مربوط به این بحث است:

تعامل الکترونیکی نوع ۱

تعامل الکترونیکی دانش پذیر با محتوای یک موضوع یادگیری الکترونیکی (به عنوان مثال، نحوه ارائه سخنرانی تعاملی در Adobe Captivate) به صورت داستانی و چندرسانه ای طراحی شده است تا دانش پذیر را در یادگیری مستقل پویاتر درگیر کند.

شیوه آموزشی نوع ۱، بسته به پیچیدگی و بودجه سازمانی و سطح دانش سازمانی، می توانند:

در داخل کشور، با تیم نسبتاً بزرگی متشکل از متخصصان چندرسانه‌ای، طراحی آموزشی/آموزشی و فناوری اطلاعات، با استفاده از طیف گسترده‌ای از گزینه‌های نرم‌افزار تالیف آموزش الکترونیکی، توسعه یافته است.

با این حال، ایجاد، بررسی و به‌روزرسانی چنین محتوایی فرآیندی مستمر است.

به شرکت های تخصصی توسعه محتوای آموزش الکترونیکی که ۱۰۰ مورد از آنها وجود دارد، برون سپاری شده است.

مستقیماً از فروشندگانی خریداری می شود که عمدتاً تمایل دارند محصولات خود را در نمایشگاه های بین المللی فناوری یادگیری مانند نمایشگاه BETT در لندن EXCEL ارائه دهند.

هدف باید این باشد که تمام تعاملات در نهایت با استفاده از یک استاندارد مربوطه (به عنوان مثال، یک استاندارد xAPI/Tin Can) در سطح دانه ای قابل اندازه گیری باشد.

پلتفرم‌های فروشگاه رکورد یادگیری مناسب همچنین می‌توانند طیفی از تجسم‌های تحلیلی یادگیری آموزنده را ارائه دهند.

علاوه بر این، در آینده، قابلیت‌های یادگیری ماشینی ممکن است برای کمک به تفسیر تعامل دانش پذیر با شی، ارائه پیشرفت‌های انطباقی یا ارائه توصیه‌ها گنجانده شود.

با توجه به ایجاد (به عنوان مثال، شبیه سازی های زندگی واقعی، کارگاه ها/محیط های مجازی، شبیه سازی های تعاملی کلاس درس مدرسه، سناریوهای حل مسئله، یا بازی های یادگیری تعاملی)، در بیشتر موارد، می توان تشخیص داد که گزینه های [۲] و [۳] که در بالا ذکر شد، راه‌های مناسب‌تر و واقع‌بینانه‌تر برای پیاده‌سازی این نوع موضوعات یادگیری هستند.

به طور کلی، با توجه به تعامل الکترونیکی نوع ۱ (دانش پذیر به محتوا) که در بالا ذکر شد، مهم است که موسسه آموزشی تمایل خود را برای توسعه تدریجی به مقرون به صرفه ترین روش، با بالاترین کیفیت ممکن محتوای یادگیری تعاملی در انطباق بیان کند.

پیشرفته ترین اشیاء آموزشی شامل عناصر تعاملی پیشرفته، مانند شاخه بندی بر اساس انتخاب، نمره آزمون یا سایر محرک ها هستند، بنابراین، برای مثال، امکان اجرای یک مسیر یادگیری منعطف، دانش پذیر محور، شخصی، سناریو را فراهم می کند. تجربه یادگیری مبتنی بر دانش پذیر/خودراهبری، تطبیقی ​​یا خودمختار.

با این حال، حتی اگر روش‌های [۱]، [۲] و [۳] که در بالا ذکر شد، بسیار پرهزینه هستند، هر سه گزینه را می‌توان برای پیاده‌سازی اشیاء یادگیری با تمرکز بیشتر در سطح آکادمیک و موضوع خاص مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر این، می توان تشخیص داد که حوزه موضوعی و سطح تحصیلی ممکن است در تعیین سطح تعامل الکترونیکی نقش داشته باشد.

تعامل الکترونیکی نوع ۲

تعامل دانش پذیر به دانش پذیر یا دانش پذیر به معلم.

قابلیت‌های تعامل الکترونیکی یک ابزار یادگیری خاص سیستم مدیریت یادگیری (LMS) یا پلاگین LTI آموزشی LMS شخص ثالث (به عنوان مثال، VoiceThread یا Cisco WebEx Education Connector) همچنین پتانسیل یادگیری و آموزش را از طریق همکاری همزمان یا ناهمزمان با همتایان و همتایان افزایش می‌دهد.

همچنین ممکن است تشخیص داده شود که روندی ممکن است ایجاد شود که می‌تواند پیامدهای تعامل الکترونیکی نوع ۱ و نوع ۲ را برای پلتفرم‌های تجربه یادگیری [LXP] داشته باشد تا از یک لایه کاربری اضافی در بالای یک LMS موجود استفاده شود.

علاوه بر این، قابلیت‌ها و تجزیه و تحلیل‌های یادگیری کلیکومتری یا حتی پردازش زبان طبیعی (NLP) می‌توانند برای بررسی و بهبود فعالیت‌های نوع ۲ بیشتر (در نهایت، حتی بیشتر زمان واقعی) استفاده شوند.

بنابراین، مؤسسه آموزشی باید تصدیق کند که یک مدل آموزشی کاملاً تعریف شده مبتنی بر اصول طراحی یادگیری/طراحی آموزشی می تواند تضمین کند که تعامل الکترونیکی نوع ۲ همچنین به دانش پذیران برای دستیابی موفقیت آمیز به نتایج یادگیری کمک می کند.

نتایجی که اظهار شده

بنابراین احساس می‌شود که این مقاله، که با اهداف آماده‌سازی اعتبار QAA مرتبط است، دو هدف مرتبط مهم را دنبال می‌کند:

اول، نشان‌دهنده راهی ممکن برای ایجاد بیانیه‌ای برای یک موسسه آموزشی برای انجام پیشرفت‌های پیشرونده در تعامل الکترونیکی در فضای آنلاین است.

ثانیاً، بیانگر نیاز مرتبط مؤسسه آموزشی به بیان این موضوع است که علیرغم چالش ها، روندهای فراگیر و بهترین شیوه های تحول دیجیتال در آموزش عالی در حال نظارت است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: