هفت تله بر سر راه برگزاری کلاس های آنلاین

هر کسی که قصد ایجاد یک دوره آموزشی را دارد، سعی دارد بهترین کار را انجام دهد.

افراد می خواهند این دوره هم سرگرم کننده و هم موثر باشد. اما این امر همیشه اتفاق نمی افتد. ما مطمئن هستیم که در برهه ای از زمان تجربه یادگیری ضعیفی داشته اید.

گاهی اوقات به این دلیل است که دوره فاقد فعل و انفعالات است و گاهی نیز به این دلیل است که سر و صدا و شلوغی های زیادی وجود دارد. نکته این است که هنگام ایجاد یک دوره، اشتباه کردن آسان است.

خبر خوب این است که مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که دوره شما همان مسائل و مشکلات را تجربه نمی کند.
در اینجا برخی از “دام” های معمول را که بر سر راهتان وجود دارد و باید از آنها جلوگیری کرد، به اختصار توضیح می دهیم.

  • متن زیاد
    استفاده از پاراگراف های متنی ایده بدی است. در صورت امکان بخشهای بزرگی از متن را با تصاویر، آیکونها و نمودارها از هم جدا کنید.
  • تصاویر ناسازگار
    این یکی احتمالاً بزرگترین اشتباهی است که بطور منظم می بینیم. به خود لطف کنید و یک راهنمای سبک تدوین کنید تا دوره شما یک نگاه و حالتی منسجم داشته باشد.
  • انیمیشن بی معنی
    فقط به این دلیل که می توانید چیزی را روی صفحه “حرکت” دهید، به این معنی نیست که باید حرکت کند. این می تواند باعث ایجاد حواس پرتی باشد.
  • سوالات وحشتناک امتحانی
    سوالات امتحان بخش مهمی از دوره است برای این که بدانید فراگیران مطالب را یاد گرفته اند یا خیر. اگر سوالات خیلی راحت باشند (یا ضعیف نوشته شده باشند) پس وقت همه را هدر می دهند.
  • گرافیکی سازی تصادفی
    ثابت شده است که استفاده از امتیازات و نشان ها برای تشویق دانش پذیران از طریق محتوای دوره، موثر است، اما فقط در صورت اجرای صحیح. نشان ها و جوایز تصادفی بدون متن مناسب که در ارتباط با صفحه نمایش ظاهر می شوند، در حوزه حواس پرتی قرار می گیرند.
  • فیلم ها خیلی طولانی
    استفاده از فیلم ها در یادگیری یک روش عالی برای تغییر روش ارائه ی محتوای دوره است، اما اگر خیلی طولانی شوند، اثر آنها کم می شود.
    آنها را کوتاه و دقیق نگه دارید.
  • دوره ها خیلی طولانی
    به ندرت کسی را پیدا کرده ایم که بیش از یک ساعت از گذراندن دوره های آنلاین لذت ببرد. اگر در دوره خود بیش از یک ساعت محتوا دارید ، آن را به “بخش ۱” و “بخش ۲” تقسیم کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: