اشتباهات در آموزش الکترونیکی که متخصصان باید از آنها اجتناب کنند

در این مقاله فهرستی مفید از ۱۱ اشتباه آموزش الکترونیکی که می‌خواهید از آنها اجتناب کنید، پیدا خواهید کرد.

این نکات آموزش الکترونیکی به شما این امکان را می دهد که از دام های طراحی و توسعه آموزش الکترونیکی را دور بزنید تا بتوانید در مسیر موفقیت پیش بروید.

۱۱ اشتباه اصلی طراحی و توسعه آموزش الکترونیکی

هنگامی که در حال توسعه یک دوره آموزش الکترونیکی هستید، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

از نگرانی در مورد محتوای اصلی و توسعه یک استراتژی یادگیری الکترونیکی موثر گرفته تا اطمینان از اینکه طراحی مطابق با برند و پیام سازمان شما است، حتی ساده‌ترین پروژه آموزش الکترونیکی نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد.

به این ترتیب، فضای زیادی برای اشتباه کردن در طول مسیر وجود دارد، چه این اولین پروژه آموزش الکترونیکی یا صدمین پروژه شما باشد.

  • از دست دادن اهداف یادگیری

اهداف یادگیری باید همیشه در خط مقدم ذهن شما باشد. تک تک عناصر دوره آموزش الکترونیکی، از خود محتوا گرفته تا گرافیک های به ظاهر بی اهمیتی که در صفحه آخر استفاده می کنید، باید در خدمت این اهداف باشند.

اگر اهداف یادگیری الکترونیکی را از دست بدهید، در این صورت خطر تولید یک محصول ناسازگار یا ناکارآمد شما را تهدید خواهد کرد.

ایده روشنی از آنچه که فراگیران انتظار دارند از دوره آموزش الکترونیکی حذف کنند و چه اطلاعاتی را برای تحقق آن باید منتقل کنید، داشته باشید.

  • توسعه قابل ارائه ای که یادگیرنده را به چالش نکشند

ایجاد یک دوره آموزش الکترونیکی که برای به چالش کشیدن یادگیرنده به اندازه کافی دشوار نیست، یکی از بزرگترین اشتباهات آموزش الکترونیکی است.

یادگیرندگان باید احساس کنند که از مرزهای دانش خود فراتر می روند، گویی در واقع در حال کسب تجربه از دوره آموزش الکترونیکی هستند.

در غیر این صورت، آنها نمی توانند ارزش واقعی شرکت در آن دوره آموزش الکترونیکی را ببینند و انگیزه ای برای یادگیری واقعی نخواهند داشت.

  • نداشتن ایده مشخصی از مخاطب هدف خود

نسبت به افرادی که دوره آموزش الکترونیکی را برایشان ایجاد می کنید، درک دقیقی داشته باشید.

علایق آنها چیست؟ سطح تجربه آنها چقدر است؟ سطح تحصیلات چیست؟ عدم صرف زمان برای تحقیق در مورد مخاطب هدف، منجر به تولید دوره هایی می شود که فاقد عامل تعامل هستند.

ناگفته نماند که کاربر نهایی به سادگی قادر به ارتباط دادن محصول تحویلی نیست و نمی تواند ارزش محتوای ارائه شده را داشته باشد.

  • فقدان ابزار ارزیابی موثر

ارائه اطلاعات به دانش پذیر، خواه به صورت گرافیکی، متنی یا کلیپ های صوتی، بدون ارزیابی دوره ای دانش او، یک اشتباه بزرگ در آموزش الکترونیکی است.

این ارزیابی‌ها، مانند امتحانات و آزمون‌ها ، شما را قادر می‌سازد تا تعیین کنید که آیا واقعاً محتوا را جذب می‌کنند و آن را حفظ می‌کنند.

همچنین این فرصت را برای آنها فراهم می کند تا اطلاعات را خلاصه و جمع بندی کنند، تا بتوانند به طور موثرتری آن را به حافظه بلند مدت بسپارند.

  • ایجاد صفحات متنی سنگین که منجر به اضافه بار شناختی می شود

اضافه بار شناختی زمانی اتفاق می افتد که ذهن یادگیرنده مملو از اطلاعات فراوان باشد.

گنجاندن صفحات متن سنگین در ارائه شما بدون شک منجر به اضافه بار شناختی می شود.

هنگام نوشتن مطالب مختصر و واضح باشید. اطلاعات نامربوط را درج نکنید و مفاهیم پیچیده تر را به پاراگراف های کوچک و قابل هضم تر تقسیم کنید.

  • ادغام تعداد زیادی از گرافیک ها یا تصاویر که حواس کاربر را پرت می کند

همانطور که در مورد متن صدق می کند، تعداد زیاد گرافیک یا تصاویر نیز می تواند روند یادگیری را مختل کند.

ادغام تعداد بی شماری از تصاویر، به خصوص اگر لزوما مرتبط نباشند، فقط موجب منحرف کردن حواس یادگیرنده خواهد شد.

تعداد عناصر بصری را که استفاده می کنید محدود کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع هستند.

  • ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی که پیمایش آنها دشوار است

قابلیت ناوبری هنگام توسعه یک دوره آموزش الکترونیکی کلیدی است.

حتی اگر کیفیت محتوا بالا باشد و گرافیک‌ها به صورت نقطه‌ای باشند، اگر دانش پذیر نتواند به راحتی در دوره آموزش الکترونیکی حرکت کند، به اهداف یادگیری دست نخواهد یافت.

آنها به سادگی کلیک می کنند. مهم است که مطمئن شوید همه پیوندها فعال هستند و به راحتی می توان به هر صفحه دسترسی داشت.

  • عدم توجه به کیفیت مطالب

در حالی که جنبه های بصری دوره آموزش الکترونیکی شما باید در اولویت باشد، کیفیت محتوایی که برای فراگیران ارائه می کنید نیز باید در اولویت باشد. یادگیرندگان همیشه باید احساس کنند که هر محتوایی که ارائه می‌کنید برای آنها مفید است.

خطاها و محتوای ضعیف نوشته شده می تواند کیفیت تجربه آموزش الکترونیکی را از بین ببرد و دانش پذیر را نسبت به ارزش دوره آموزش الکترونیکی دچار تردیدکند و حتی می تواند اعتبار سازمان شما را کاهش دهد.

  • کنار گذاشتن عناصر تعاملی که تجربه جذاب تری ایجاد می کنند

ویدئوها، کلیپ‌های صوتی، سناریوهای زندگی واقعی و موسیقی پس‌زمینه همگی نمونه‌های کاملی از عناصر تعاملی هستند که می‌توانند تجربه یادگیری الکترونیکی را موثرتر کنند.

اگر هنگام توسعه استراتژی یادگیری الکترونیکی تعاملی خود، این ابزارهای قدرتمند را حذف کنید، به جای اینکه به آنها این احساس را بدهید که در فرآیند یادگیری مشارکت فعال دارند، در معرض خطر ایجاد دوره‌های آموزش الکترونیکی قرار می‌گیرید که زدانش پذیران را خسته می کند.

  • عدم استفاده از انواع رویکردهای مختلف یادگیری و فناوری های آموزش الکترونیکی

ضروری است که تعدادی از رویکردهای مختلف یادگیری را در استراتژی یادگیری الکترونیکی خود بگنجانید.

همین امر در مورد فناوری ها نیز صدق می کند. به عنوان متخصصان آموزش الکترونیکی، ما باید دائماً از فناوری‌ها و ابزارهای نوظهوری آگاه باشیم که به ما در ارائه تجربیات آموزشی بهتر کمک می‌کنند.

به همین ترتیب، ما باید با رویکردهای یادگیری، مدل‌های طراحی آموزشی و نظریه‌هایی که به ما توانایی ایجاد محیط‌های یادگیری آنلاین فراگیر، جذاب و آموزنده را برای همه کاربران می‌دهند، به‌روز بمانیم.

  • توسعه یک دوره آموزش الکترونیکی که برای به روز رسانی و نگهداری آن بسیار پیچیده است

همه ما دوره‌ها یا ماژول‌های آموزش الکترونیکی را دیده‌ایم که از نظر بصری خیره‌کننده، مملو از اطلاعات ارزشمند و ۱۰۰% در انتقال پیام و ایده‌های اصلی موثر بودند.

با این حال، از نظر به روز رسانی، اصلا درست عمل نکرده اند. طراحی دوره‌های آموزش الکترونیکی که زیبا و معنادار هستند عالی است، اما نگهداری از آنها در دراز مدت نیز آسان است.

بنابراین، آن را ساده نگه دارید و همیشه اطمینان حاصل کنید که شما (یا مشتری شما) می‌توانید به‌راحتی محصول ارائه شده را در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید.

رعایت این نکات هنگام توسعه دوره آموزش الکترونیکی بعدی می تواند به شما کمک کند تا دوره های آموزش الکترونیکی موفقی ایجاد کنید، حتی اگر در دنیای آموزش الکترونیکی و طراحی آموزشی نسبتاً تازه کار باشید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: