چگونه دوره آنلاین خود را برای ایجاد عادت های یادگیری طراحی کنیم

بسیاری از ما قدرت عادت را مهم می دانیم، حال چه خوب باشد و چه بد. یک عادت خوب، مانند روال صبح زود بیدار شدن، می تواند به ما کمک کند تا روز خود را با انرژی شروع کنیم، در حالی که یک عادت بد باعث می شود که به طور مداوم شکست بخوریم.

به دلیل تأثیری که عادت ها می توانند در زندگی ما داشته باشند، یافتن راه هایی برای ایجاد، ترک یا تغییر عادت ها، تبدیل به عاملی برای موفقیت یا عدم موفقیت برای هر کسی است که علاقه مند به خودسازی می باشد، مسئله ای که حتی در آموزش آنلاین نیز تاثیرگذار است.

بر اساس تحقیقات روانشناسی رفتاری، می دانیم که می توان عادتها را به سه قسمت نشانه، رفتار و پاداش تقسیم کرد. نشانه معمولاً شرایط محیطی است که باعث ایجاد حلقه عادت می شود. این می تواند واضح باشد، مانند ساعت زنگ دار صبح و جابجایی نور خورشید از طریق پنجره که نشانگر زمان خاصی از روز است.

نشانه هرچه باشد، روال خودکار و معمولاً ناخودآگاه را به حرکت در می آورد. این رفتاری است که بیشتر ما آن را با این عادت مرتبط می دانیم. سرانجام، پاداش همان چیزی است که به ایجاد یک عادت در محل کمک می کند و از تکرار آن در آینده اطمینان حاصل می کند.

به عنوان مثال، زنگ هشدار صبحگاهی نشانه بسیاری از ما برای برخاستن و تهیه یک قهوه است که پاداش آن همان خوردن زودهنگام کافئین است. رفتار بین نشانه و پاداش می تواند نسبتاً پیچیده باشد (جوشاندن آب، آسیاب کردن دانه ها، قرار دادن آنها در یک فیلتر قهوه و غیره)، اما تکرار مکرر به بسیاری از ما اجازه می دهد آن را در حالی که هنوز نیمه خواب هستیم انجام دهیم.

این اتوماسیون کلیدی است، زیرا به یادگیرندگان کمک می کند آن را آسان کرده و دوره خود را شروع کنند و به آن پایبند بمانند. بر این اساس، طراحی دوره ای که به دانش پذیران کمک کند عادات یادگیری را ایجاد کنند، می تواند تأثیر بسزایی در میزان اشتغال و تکمیل داشته باشد. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید ساختار دوره ی خود را برای کمک به شکل گیری عادات یادگیرنده تنظیم کنید.

  1. به آنها کمک کنید تا یک خط ایجاد کنند.

شکل گیری یک عادت جدید دشوار است، اما تبدیل یک رفتار کوچک به یک “خط” راهی آسان برای ایجاد انگیزه در یادگیری دانش پذیران برای ادامه کار است. بهترین خطوط نوارهایی است که دستیابی به آنها آسان است، چیزی که می تواند با تلاش کمتری در برنامه روزمره دانش پذیران ادغام شود. یک اقدام دشوار (ثبت یک ساعت زمان مطالعه در روز) برای بسیاری از دانش پذیران تحول بزرگی است که نمی توانند در هفته های اول عادت سازی آن را ادامه دهند. اما یک درس خرد، یا حتی چیزی به اندازه ورود هر روز به سیستم LMS می تواند به یادگیرندگان کمک کند تا همچنان درگیر باشند.

ورود به سیستم برای کمک به آنها برای تکمیل یک برنامه کافی نیست، اما کافی است که علاقه خود را حفظ کنند. و به محض ورود به سیستم، آنها ممکن است به راحتی تصمیم بگیرند که برای تکمیل یک درس یا آزمون کوتاه در آنجا بمانند.

  1. درسهایی ایجاد کنید که متناسب با برنامه های روزانه باشد.

به روش هایی فکر کنید که محتوای دوره شما با سایر عادت هایی که دانش پذیران شما از قبل دنبال می کردند، همخوانی داشته باشد. شاید شما دروس را با فرمت صوتی ارائه می دهید تا فراگیران شما هنگام رانندگی به محل کار خود گوش دهند. یا می توانید دروس را به اندازه مناسب با استراحت ناهار نگه دارید.

برنامه ریزی دوره خود برای تطبیق با برنامه های روزمره نیز یک روش خوب بازاریابی است. فروش دوره ای که فراگیران می توانند در وعده صبحانه به پایان برسانند بسیار آسان تر از دوره ای است که هر شب یک ساعت از وقت استراحت آنها را می گیرد.

  1. یادآوری های اعلان کاربر را تنظیم کنید.

آیا چند روز از آخرین ورود دانش پذیر شما به سیستم گذشته است؟ ایمیل های یادآوری به آنها کمک می کند تا در مسیر خود قرار بگیرند. حتی بهتر، با تنظیم یادآوری هایشان برای زمانی که متناسب با برنامه آنها است، فراگیران خود را تشویق کنید تا مسئولیت اعلان های خود را به عهده بگیرند. شاید برخی از دانش پذیران شما بخواهند ایمیل یادآوری در هنگام بیدار شدن در انتظار آنها باشد، در حالی برخی ترجیح می دهند بعد از شام یک ایمیل داشته باشند. دانش پذیران شما از زمینه ها و سبک های زندگی متنوعی می آیند پس بگذارید دوره شما متناسب با برنامه آنها باشد.

۴- فرصت های یادگیری خرد روزانه را به اشتراک بگذارید.

غلبه بر اینرسی سخت ترین قسمت هر عادت جدید است. بنابراین، هر کاری که می توانید برای سهولت شروع کار انجام دهید، مطمئناً تأثیر مثبتی بر دانش پذیران شما خواهد داشت. دروس کوتاه و دوستانه برای موبایل راهی برای جلب دانش پذیرانی است که مشغول کار یا مستعد تعلل هستند.

حتی اگر نتوانید هر درس را به قطعات کوچک تقسیم کنید، این امر مانع از اشتراک محتوایی نمی شود که به دانش پذیران شما الهام می دهد اولین قدم را بردارند. به مقالات یا فیلم های ۵ دقیقه ای که می توانید به اشتراک بگذارید و برای یادگیرندگان شما به راحتی قابل استفاده است، فکر کنید و آنها را برای ادامه کار ترغیب کنید.

۵-ورود به سیستم در انجمن را آغاز کنید.

همانطور که در ابتدا گفتیم، پاداشی که پس از رفتار عادت شکل می گیرد، همان چیزی است که به ادامه دادن عادت کمک می کند. جوامع می توانند آن پاداش را برای بسیاری از دانش پذیران فراهم کنند و به آنها هجوم رضایت لازم برای ادامه کار را بدهند.

سعی کنید به فراگیران خود پیشنهاد دهید که روزانه درباره پیشرفت خود در تالار گفتگوی شما پست ارسال کنند و سایر فراگیران خود را تشویق کنید تا با پشتیبانی و به روزرسانی های خود پاسخ دهند. یا از فراگیران خود بخواهید روزانه در شبکه های اجتماعی پست بگذارند تا اهداف خود را با شبکه به اشتراک بگذارند. در هر صورت، جنبه اجتماعی می تواند فراگیران شما را از احساس انزوا در طول دوره خود دور کند.

هدف را فراموش نکنید.

تمام این افزایش مشارکت می تواند کمک زیادی به فراگیران کند که دوره خود را به پایان برسانند، اما فقط در صورتی که هدف را در پیش چشم خود داشته باشند. هدف از دوره آنلاین شما این نیست که یادگیرندگان تلفن های خود را چک کنند. این به آنها کمک می کند تا در واقع چیزی یاد بگیرند.

اعلان ها، دروس خرد و پشتیبانی جامعه لزوماً منجر به یک دوره موفقیت آمیز نمی شود. فراگیران شما ممکن است عادت کنند هر روز ایمیل های شما را بخوانند بدون اینکه در دوره شما شرکت کنند. یا ممکن است به دلیل اینکه دوست دارند معاشرت کنند، و نه به این دلیل که دوست دارند یاد بگیرند، به کاربران فعال انجمن تبدیل شوند.

طراحی دوره ی ایجاد عادت می تواند بلیط طلای موفقیت به نظر برسد، اما تنها در صورت عادت هایی که دانش پذیران شما ایجاد می کنند، به آنها کمک می کند تا به اهداف یادگیری خود برسند. اگر دوره شما بتواند آن هدف را در پیش رو و مرکز خود نگه دارد، پس یک سیستم علامت گذاری و پاداش می تواند یادگیری شما را برای موفقیت آسان تر کند. در غیر این صورت، وقت آن است که قبل از شروع یادگیری عادت های بد به دانش پذیران، ارزیابی مجددی انجام دهید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: