چگونگی استفاده از دوربین های دیجیتال به عنوان وب کم در کلاس آنلاین ادوبی کانکت

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

در آموزش مجازی از طریق ادوبی کانکت چگونه می توان به جای دوربین لبتاب یا کامپیوتر از دوربین دیجیتال بهره جست.


دوربین سیستم های لب تاب ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشد و یا ممکن است اساسا سیستم کامپیوتری دارای وب کم نباشد. در این صورت باید به راه های دیگری برای داشتن وب کم اندیشید. مثلا می توان وب کم تهیه کرد، یا دوربین گوشی موبایل را به عنوان وب کم استفده کرد و یا از دوربین های دیجیتال به عنوان وب کم بهره جست.
پس در صورت موجود نبودن وب کم و یا پایین بودن کیفیت دوربین موبایل می توان از دوربین های دیجیتال و DSLR استفاده کرد. برای این کار روش های بسیاری وجود دارد که در این مطلب می کوشیم ساده ترین ها و ارزان ترین راه ها را در اختیارتان قرار دهیم.


*پیشنهاد: بهتر است در ابتدای کار برای دوربین یک پایه ثابت یا مکان مناسبی را در نظر بگبرید تا از سقوط ناگهانی دوربین پیشگیری کنید.


روش تبدیل دوربین به وب کم از طریق کارت کپچر:
بهترین روش استفاده از یک کارت کپچر (Capture Card) برای دوربین های دارای پورت HDMI می باشد.
اکنون این سوال مطرح است که کارت کپچر چیست؟ در واقع کپچر کارت سخت‌افزاری است که با کمک آن می‌توان سیگنال ویدیویی خروجی از دستگاه‌های پخش مانند، دوربین فیلمبرداری را به فرمت دیجیتال تبدیل کرد.
برای متصل کردن دوربین به عنوان وب کم می بایست از کارت کپچری بهره برد که از UVC پشتیبانی میکند. UVC یا USB Video Class اجازه یکپارچه سازی وب کم با نرم‌افزارهای جانبی مانند ادوب کانکت را می‌دهد.
برای انجام اینکار باید کابل USB و HDMI نیز خریداری کنید که معمولا در دوربین‌هایی که از پورت HDMI پشتیبانی می‌کنند وجود دارد. کافی است تا کابل HDMI را به پورت خروجی دوربین و ورودی کارت کپچر خود متصل کنید. پس از آن لازم است را به کمک یک کابل USB به کامپیوتر خود وصل کنید و در صورت نیاز، درایورهای کارت کپچر مخصوص به خود را نیز نصب کنید. با انجام این مراحل، کامپیوتر شما به محض اتصال کارت کپچر آن را به عنوان وب کم شناسایی میکند و می‌توانید از وب کم دوربینی خود لذت ببرید!


تبدیل نرم افزاری دوربین به وب کم:
علاوه بر روش گفته شده، روش های کم هزینه تر و ساده تری نیز برای تبدیل وجود دارد. از جمله استفاده از نرم افزارهایی برای تبدیل دوربین به وب کم. البته برای هر برند نرم افزار متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد.


دوربین های CANON :
CANON اخیرا از نرم‌افزاری به نام EOS WEBCAM UTILITY برای انجام اینکار بر روی دو سیستم عامل ویندوز و مک او اس، که رونمایی کرده و این نشان دهنده پشتیبانی و همچنین مشتری مداری این کمپانی است. در صفحه مربوط به این نرم‌افزار تنها کافی است که به جستجوی مدل دوربین خود بگردید، آن را انتخاب کنید و با نصب درایورهای مربوطه و اتصال از طریق کابل USB یک وب کم با کیفیت درست کنید.

دوربین‌های Panasonic:
کمپانی چند ملیتی/ژاپنی پاناسونیک نیز با ارائه نرم‌افزار LUMIX Tether for Streaming که بر روی هر دو سیستم عامل مک و ویندوز قابل اجراست، به مدل‌های محدودی از دوربین‌های خود قابلیت تبدیل به وب کم را می‌دهد. اگر دوربین شما یکی از آن‌هاست پس خوش شانسید!

دوربین‌های FujiFilm:
فوجی‌فیلم، یکی دیگر از غول‌های صنعت عکاسی/فیلمبرداری با معرفی نرم‌افزار FUJIFILM X Webcam وارد این رقابت شده است. البته فوجی نسبت به دو رقیب دیگرش ضعیف‌تر عمل کرده و نرم‌افزار وب کم خودش را تنها برای سیستم عامل ویندوز منتشر کرده است. فوجی نیز مانند پاناسونیک، این قابلیت را تنها به تعداد محدودی از دوربین‌هایش اختصاص داده است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: