نکاتی برای استفاده از نظریه طرحواره در آموزش الکترونیکی

ذهن انسان چیزی فراتر از بافت نرم و سیناپس است. این اندام پیچیده ای است که به ما امکان می دهد دنیای اطراف خود را درک کنیم و به پتانسیل کامل خود دست یابیم که هیچ کدام بدون طرحواره ذهنی امکان پذیر نیست.

نحوه استفاده از نظریه طرحواره در آموزش الکترونیکی

اگرچه منشا نظریه طرحواره را می توان در کار روانشناس فردریک بارتلت در سال ۱۹۳۲ ردیابی کرد، اما توسط ژان پیاژه رایج شده است.

نظریه طرحواره پیشنهاد می کند که انسان خاطرات را در قالب طرحواره ذخیره می کند، که ساختارهای ذهنی مورد نیاز برای پردازش، درک و به خاطر سپردن اطلاعات را به ما می دهد.

وقتی اطلاعات جدیدی دریافت می کنیم، آن را به دانش از قبل موجود مرتبط می کنیم یا تضاد بین مفاهیم جدید و قدیمی را تشخیص می دهیم، در این مرحله هر دو مجموعه داده را ارزیابی می کنیم.

در اصل، طرح واره مجموعه ای از دانش است که برای استفاده بعدی در بانک های حافظه بلندمدت خود ذخیره می کنیم.

یک تجربه یادگیری الکترونیکی که این پیوندهای شماتیک را تقویت می کند، احتمالاً حفظ و یادآوری دانش را بهبود می بخشد.

در اینجا ۶ نکته ارزشمند برای استفاده از نظریه طرحواره در طراحی دوره آموزش الکترونیکی آورده شده است.

۱٫ ارائه پیش ارزیابی

یکی از جنبه های اصلی نظریه طرحواره دانش از قبل موجود یا طرحواره های ذهنی است.

شما باید مخاطبان خود را از قبل ارزیابی کنید تا تجربیات گذشته و شناخت فعلی آنها را مشخص کنید. این ارزیابی‌های تشخیصی می‌توانند به‌عنوان «سازمان‌دهنده‌های پیشرفته» نیز عمل کنند، که به فراگیران آنلاین پیش‌نمایشی از آنچه در آینده است می‌دهند.

مغز آن‌ها شروع به یافتن مفاهیم مرتبط در حافظه بلندمدت خود می‌کند، که جذب اطلاعات جدید را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

به عبارت دیگر، ذهن شروع به تمیز کردن خانه و آماده شدن برای ساکنان جدید، یا همان ایده های تازه می کند.

به همین دلیل است که هنگام ایجاد ارزیابی های تشخیصی، به جای کاوش در هر گوشه از پایگاه دانش از قبل موجود، مهم است که روی یک موضوع خاص تمرکز کنید.

۲٫ انجمن های دنیای واقعی را توسعه دهید

معنی دارترین تجربیات آموزش الکترونیکی شخصی و مرتبط هستند. زمانی که یک داستان یا مثال در دنیای واقعی موضوعی را ارائه می‌کند که با آن آشنا هستند، دانش پذیران آنلاین می‌توانند ارتباط معناداری برقرار کنند.

برای مثال، اگر می‌خواهید اهمیت آموزش آنلاین ایمنی را بیان کنید، ممکن است از آنها در مورد اقدامات ایمنی در خانه خود بپرسید، مانند جلوگیری از آلودگی متقابل در آشپزخانه.

فراگیران آنلاین به طور خودکار پیوندی بین استانداردهای ایمنی شخصی که از آنها حمایت می کنند و اقدامات ایمنی که سازمان شما اعمال می کند مشاهده می کنند.

۳٫ فراگیران آنلاین را تشویق کنید تا طرحواره های موجود را دوباره ارزیابی کنند

فراگیران آنلاین شما در حال حاضر شناخت ها و تجربیاتی دارند که با خود در دوره آموزش الکترونیکی به ارمغان می آورند.

در برخی موارد، این طرحواره های ذهنی ممکن است به جای کمک، مانع شوند.

به عنوان مثال، اگر آنها یک باور خودزنی دارند که آنها را از دستیابی به پتانسیل خود باز می دارد، یا اطلاعات نادرستی را به حافظه خود وارد کرده اند.

فعالیت‌های یادگیری الکترونیکی مشارکتی به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که چیزها را از منظری تازه ببینند، که شناخت فعلی آنها را زیر سوال می‌برد.

همچنین می‌توانید سؤالات فکری بپرسید یا از تصاویر بحث‌برانگیز استفاده کنید تا به آنها کمک کنید طرحواره‌های موجود خود را دوباره ارزیابی کنند.

فقط مطمئن شوید که محتوای آموزش الکترونیکی همچنان مناسب است و از نظر فرهنگی توهین آمیز نیست.

بر اساس نظریه طرحواره، «عدم تعادل» زمانی رخ می دهد که باورهای فعلی یادگیرندگان آنلاین در تضاد با اطلاعات جدید باشد.

این آنها را وادار می کند که طرحواره ذهنی خود را دوباره بررسی کنند تا ببینند کدام مجموعه دانش واقعی است.

۴٫ از سناریوهای شاخه‌بندی و شبیه‌سازی‌های یادگیری الکترونیکی برای ایجاد تجربیات یادگیری الکترونیکی استفاده کنید

ساخت طرحواره یک فرآیند مادام العمر است. یادگیرندگان آنلاین باید بتوانند چیزهای جدیدی را تجربه کنند و خود را در موضوع غرق کنند تا طرحواره ذهنی خود را رشد دهند.

سناریوهای شاخه‌بندی و شبیه‌سازی‌های یادگیری الکترونیکی به آن‌ها فرصتی برای جمع‌آوری مزایای دنیای واقعی در یک محیط امن می‌دهد.

آن‌ها می‌توانند شناخت‌هایی ایجاد کنند یا بر شناخت‌های موجود بهبود ببخشند و رویکردهای جدید حل مسئله را امتحان کنند.

مهمتر از آن، سناریوهای شاخه‌بندی و شبیه‌سازی‌های یادگیری الکترونیکی عاطفی محور هستند و مغز به محرک‌های احساسی پاسخ می‌دهد.

اطلاعاتی که آنها در طول این فعالیت‌های آموزش الکترونیکی جمع‌آوری می‌کنند با آنها می‌ماند، زیرا ذهن متوجه می‌شود که معنی‌دار و مرتبط است.

۵٫ بر یک رویکرد یادگیری خودگام تکیه کنید

اگر فراگیران آنلاین در تجربه آموزش الکترونیکی عجله داشته باشند، قادر به یادگیری واقعی نیستند.

آنها باید این قدرت را داشته باشند که با سرعت خودشان پیش بروند و ایده ها را به طور طولانی قبل از رفتن به ماژول بعدی بررسی کنند.

بنابراین، رویکرد یادگیری خودگام معمولا بهترین راه حل است. نظریه طرحواره در نظریه پیاژه نیز اساسی است که به مراحل رشد شناختی مربوط می شود.

به گفته ژان پیاژه، هوش تماماً مربوط به “آمادگی” و بلوغ ذهنی است. یک دانش پذیر آنلاین باید برای پیشرفت به سطح بعدی آماده باشد، در غیر این صورت طرحواره ای برای توسعه در اختیار نخواهد داشت.

به فراگیران آنلاین خود نقشه اقدام آموزش الکترونیکی ارائه دهید، به آنها اجازه دهید فعالیت های آموزش الکترونیکی خود را انتخاب کنند و برنامه تکمیل را به آنها بسپارید.

کسانی که مشکل دارند می‌توانند از مطالب تکمیلی آموزش الکترونیکی برای پر کردن شکاف‌ها استفاده کنند، در حالی که کسانی که برتر هستند می‌توانند از آنها برای پیشرفت بیشتر و اجتناب از خستگی استفاده کنند.

۶٫ اطلاعات را در زمینه قرار دهید

بر اساس نظریه طرحواره، اطلاعات تکه تکه شده و به واحدهای ذهنی گروه بندی می شوند.

مغز ما داده ها را بر اساس رابطه آن با دانش از قبل موجود سازماندهی می کند.

قرار دادن اطلاعات در زمینه عملکردی، ذخیره اطلاعات را برای یادگیرندگان آنلاین آسان تر می کند و از خطاهای شماتیک جلوگیری می کند.

به عنوان مثال، هنگامی که آنها در حال یادگیری یک کار جدید هستند، به جای اینکه آنها را به یک روش کاملاً متفاوت متصل کنند، مراحل مربوط به این فرآیند خاص را مرتبط می‌کنند.

اطمینان حاصل کنید که موارد مرتبط در مجاورت صفحه نمایش هستند و هر موضوع بخش مخصوص به خود را دارد تا از هرگونه سردرگمی جلوگیری شود.

نظریه طرحواره در ابتدا برای نوزادان و نوجوانان در نظر گرفته شده بود، اما اصول آن برای هر گروه سنی اعمال می شود.

شما می توانید از این ۶ نکته برای بهبود درک یادگیری و حفظ دانش برای مخاطبان چند نسلی خود استفاده کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که طرحواره های ذهنی ممکن است در یادگیرندگان بزرگسال پیچیده تر باشد، به لطف مقدار زیادی از تجربه زندگی.

بنابراین، از قبل از مخاطبان خود تحقیق کنید و مفروضات یادگیرنده آنلاین خود را به چالش بکشید تا ارتباطات معناداری ایجاد کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: