نقش کلاس های آنلاین در بهبود کیفیت آموزشی مدارس

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

امروزه و با توجه به سرعت بالا و کمبود وقت همین طور شیوع ویروس کرونا اکثر مدارس، آموزشگاه ها، کارگاه ها، موسسات آموزشی، شرکت ها و سازمان ها از سامانه کلاس های آنلاین برای آموزش استفاده می کنند.
سامانه کلاس های آنلاین به طور مداوم روابط بین مدرس و فراگیر را فراهم و حفظ کرده و یادگیری آسان و با سرعت بالا را به همراه دارد. امروزه در برخی از کشورها از جمله بریتانیا و اسپانیا چهل درصد از شرکت ها به بیش از ۵۰% از کارکنان خود از طریق سامانه های آموزش مجازی آموزش می دهند.


با توجه به نبود وقت کافی و مشغله های افراد در دنیای امروز کلاس های آنلاین و آموزش مجازی طرفداران بسیاری دارد. همچنین آموزش از طریق سامانه های مجازی یکی از بهترین روش ها برای آموزش و ارتقا سطح علمی و یادگیری افراد به شمار میرود. در این مطلب قصد داریم نقش موثر کلاس های آنلاین و آموزش مجازی را در بهبود کیفیت آموزشی مدارس بررسی نماییم.


در آغاز مفاهیم آموزش آنلاین را مرور می کنیم:
از آموزش مجازی می توان به عنوان کاربرد فناوری اطلاعات در فرآیند تدریس و آموزش نام برد. عناوین دیگری همچون کلاس آنلاین، کلاس مجازی، سامانه کلاس های آنلاین، آموزش برخط، آموزش مجازی و … نیز برای این امر به کار می رود که همگی بر آموزش از طریق سامانه های آموزشی آنلاین و از راه دور دلالت دارد که به آموزش همزمان و غیر همزمان افراد می پردازد.
در این روش رکن اصلی آموزش رایانه و سایر وسایل الکترونیکی می باشد که از طریق آن و به صورت مجازی و آنلاین امر آموزش انجام می پذیرد.

روش های مختلف آموزش و یادگیری الکترونیکی
آموزش الکترونیکی غیر آنلاین (آفلاین) به صورت فردی
در این روش افراد بدون نیاز به اینترنت از خدمات آموزشی بهره مند میشوند به این ترتیب که از مطالب ذخیره شده در حافظه کامپیوتر، سی دی و دی وی دی، فلش و یا حتی فایل های از پیش آماده شده که در اپلیکیشن ها بارگزاری میشوند جهت آموزش استفاده می نمایند.


آموزش الکترونیکی آنلاین به صورت فردی
در این روش افراد با متصل شدن به اینترنت به تمام منابع آموزشی موجود در فضای آموزشی دسترسی پیدا میکنند.
آموزش الکترونیکی به صورت گروهی و غیر همزمان:
در این روش یک گروه یادگیرنده به فعالیت در محیط مجازی میپردازند اما تبادل اطلاعات بین ایشان با تاخیر همراه خواهد بود.


آموزش الکترونیکی به صورت گروهی و همزمان:
در این روش افراد به صورت گروهی به اینترنت متصل شده در یک زمان مشخص و واحد مشغول به یادگیری می شوند.
مزایای آموزش الکترونیکی:
به طور کلی آموزش الکترونیک دو ویژگی مهم و منحصر به فرد را دارا می باشد:


۱- انعطاف پذیری از نظر زمان و مکان برای دسترسی به منابع اطلاعاتی:
اساسا آموزش الکترونیکی به جهت دسترسی انعطاف پذیر و از راه دور به وجود آمد که افراد بتوانند با توجه به محدودیت هایی که در زمان و مکان و سرعت پیشرفت دارند، بتوانند از خدمات آموزشی بهره مند شوند. خصوصا افرادی که اکثرا شاغل و یا بزرگسال بوده و محدودیت بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.


۲-امکان دسترسی به مجموعه ای از منابع فرا رسانه ای و چند رسانه به صورت هم زمان
این گونه آموزش امکاناتی همچون ضبط صدا و تصویر، ذخیره انواع اطلاعات شامل متن و نمودارها و عکس ها، همچنین به اشتراک گذاشتن متن، تصویر، صدا، فایل ها و لینک ها را فراهم می نماید.


طرح های پداگوژیکی (علم تعلیم) در آموزش:
آموزش در صورتی موثر است که در محیط های آموزشی واقعی یا شبه واقعی شکل بگیرد. مانند کلاس های سنتی یا کلاس های آموزشی آنلاینی که این روزها بسیار طرفدار دارد.

یادگیری سناریو محور:
یکی از راهکارهای خوب آموزشی ، آموزش از طریق سناریو می باشد به این ترتیب که سناریو ها معمولا از شرایط زندگی واقعی اقتباس می شوند و معنا و مفهوم مطلب ارائه شده را آسان تر به یاد گیرنده انتقال می دهند.
این سناریوها نقش بسیار موثری در یادگیری و آموزش دانش آموزان دارند بنابراین باید به گونه ای انتخاب و طراحی شوند که یاد گیرندگان را به سمت و سوی محتوای اصلی درس هدایت کند.

آموزش مسئله محور و هدف محور:
از بین تمام مدل های پداگوژیکی که ریشه مشترک در مفهوم یادگیری از طریق عمل دارند این روش نزدیک ترین روش به آموزش سناریو محور می باشد. در این روش یک مسئله به افراد ارائه میشود که میتواند یک فیلم کوتاه یا یک تصویر یا تصویری همراه با یک متن باشد. در ادامه افراد به تحلیل این مسئله پرداخته و در مورد باقی مسئله تصمیم گیری می کنند.

آموزش موردی
آموزش یک مورد خاص، زمینه و بافت لازم را برای تمامی فعالیتهای یاددهی و آموزش فراهم می سازد.

آموزش از طریق طراحی:
در این روش از طریق طراحی امکان آموزش فراهم میشود. به این ترتیب که از افراد خواسته می شود در فعالیت هایی مشارکت کنند که در نهایت به مفهوم سازی و ساختن منتهی شود. این روش بیشتر در رشته های معماری و مهندسی کاربرد دارد. در این روش آنچه افراد می آموزند به میزان تخیل و خلاقیتشان وابسته است.

آموزش از طریق ایفای نقش:
در این روش از افراد خواسته می شود که نقش های مشخصی را به عهده بگیرند و در مورد آن تفکر کنند تا به هدف نهایی آموزش برسند.

سنجش، بازخورد و تعدیل الکترونیکی:
عبارت است از اندازه گیری میزان بهره برداری افراد از آموزش ها که مستلزم آن است که افراد تکالیفی را انجام دهند بر آن اساس بتوان میزان دستیابی افراد به معیارهای تعیین شده در یادگیری افراد را مشخص کرد. از اهداف اصلی سنجش در آموزش بهبود روند آموزش است و بهترین نوع آن این است که معیارهای روشنی داشته باشد. سنجش زمانی میتواند موثر باشد که با ارائه بازخورد همراه باشد.هدف نهایی از دریافت بازخورد برای آگاه کردن افراد از درستی پاسخ هایشان می باشد.

تعدیل در فرآیند آموزش:
تعدیل در آموزش می تواند اهداف مختلفی را تبیین کند. یکی از مهمترین نتایج آن مشخص کردن بازخوردها در مسیر آموزش است. در آموزش های مجازی به این علت که در بیشتر فرآیندها مدرس حضور ندارد تعدیل اهمیت بیشتری می یابد.

سامانه آموزش مجازی:
نرم افزارهای آموزش مجازی هستند که فعالیت های آموزشی از طریق آنها انجام می پذیرد. این سامانه ها دارای امکاناتی همچون: ارائه محتوای دوره، مدیریت تعاملات به وجود آمده در کلاسهای درس آنلاین، پیگیری و ارائه گزارش از میزان پیشرفت افراد، سنجش پیامدهای یادگیری، گزارش نحوه پیشرفت و تکمیل تکالیف آموزشی و مدیریت کارنامه های افراد می باشد.

اشیاء آموزش دیجیتال:
اشیا آموزش به هر چیزی گفته می شود که می توانند موجب بالا بردن کیفیت آموزش شوند. می توان آنها را طبقه بندی و ذخیره نمود و در صورت نیاز از آن بهره مند شد. اشیا آموزش دیجیتال می تواند شامل نوشته ها، تصاویر و پودمان های چند رسانه ای باشد.

طراحی دوره های برخط:
برای طراحی این دوره ها می بایست از متخصصان این مهم بهرمند شد. از جمله این متخصصان می توان به کارشناسان موضوعات درسی، طراحان آموزشی، متخصصان سامانه آموزش مجازی ، طراحان سایت، هنرمندان گرافیک، برنامه نویسان چند رسانه ای، تولید کنندگان آثار سمعی و بصری و مهندسی سیستم اشاره کرد.


مدیریت و اجرای آموزشهای الکترونیکی آنلاین:
برای ایجاد سامانه های آنلاین باید کل سازمان سخت کوشانه به این امر اهمیت داده و همراهی نمایند همچنین کارمندان در این زمینه آموزش های لازم را دیده و آنان نیز همراهی نمایند.

البته استفاده از سامانه آموزش آنلاین کلاس روم صورت می گیرد بسیار آسان، در دسترس و مقرون به صرفه بوده سرعت بالایی در راه اندازی سامانه وجود دارد. همچنین امکان استفاده از کلاس آنلاین رایگان به عنوان نمونه از طریق سامانه کلاس روم برای متقاضیان فراهم شده که میتواند در جهت انتخاب این سامانه یاریگر افراد باشد.

ارزشیابی تاثیرات آموزش الکترونیکی:
یکی از اصلی ترین اهداف ارزشیابی موتر بودن آن بر تصمیماتی است که در آینده باید اتخاذ شود.
البته این روش یکی از بهترین روش های شناخته شده تا به امروز می باشد که بهترین جایگزین برای افرادی است که نمی توانند زمان کافی در کلاس های سنتی صرف کنند.


در کشور ما نیز با توجه به شرایط ویژه ی به وجود آمده اکثر آموزشگاه ها و مدارس اقدام به تهیه سامانه کلاس های آنلاین می نمایند. سامانه کلاس روم یکی از سریع ترین، با امکانات ترین و پر پسرعت ترین سامانه های آموزش آنلاین می باشد و با خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته به مشتریان عزیز خدمات رسانی می نماید. سامانه کلاس روم آماده همکاری با مدارس، موسسات آموزشی،دانشگاه ها، آموزشگاه ها، کارگاهها و برگزار کنندگان وبینار ها می باشد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: