هوش مصنوعی: یک فناوری آموزشی

انقلاب صنعتی چهارم تأثیر قابل توجهی بر نیروی کار جهانی گذاشته است. یکی از این تأثیرات، تغییرات در مجموعه مهارت های مهم کارگران جهانی در سال های آینده است.

گزارشی که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد بیان کرد که مهارت های فناوری حدود یک سوم از مجموعه مهارت های مهم در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

آنها در ادامه اذعان کردند که این مهارت ها هنوز برای مشاغل امروزی ضروری تلقی نمی شوند.

زمان آن فرا رسیده است که در مورد این مهارت ها فکر کنیم و شروع به توسعه و ارائه دوره های آموزشی کنیم.

فناوری هوش مصنوعی

یکی از تاثیرگذارترین فناوری های نوظهور، هوش مصنوعی (AI) است. در حال حاضر، بازار فناوری هوش مصنوعی تنها کمتر از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است.

پیش‌بینی می‌شود که این رقم با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بیش از ۲۸ درصد برای پنج سال آینده رشد کند که در مجموع تنها کمتر از ۲۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

بحث اخیر در مورد محاسبه مزایای سیستم های هوش مصنوعی بسیار روشنگر بود.

 در حالی که هنوز در مراحل اولیه استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی است، معیارهای اولیه نشان می‌دهند که سیستم هوش مصنوعی مدل‌سازی شده شش برابر دقیق‌تر/موثرتر از انسان است.

از آنجایی که سیستم‌های هوش مصنوعی از یادگیری ماشین (ML) و توانایی توضیح تصمیم‌ها/اقدامات سیستم‌ها استفاده می‌کنند، استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی احتمالاً فراتر از برخی برآوردهای فعلی سرعت می‌گیرد.

گارتنر بخشی از تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان داد ۷۵ درصد مشاغل بیش از ۴۰ درصد از مهارت های مورد نیاز خود را تغییر داده اند.

علاوه بر این، در یک دوره زمانی ۳ ساله، ۴۳ درصد از کارکنان یک مهارت جدید به جهان را آموختند. StreetDirectory  10 مهارت زیر را برای دنیای جدید کار شناسایی کرد:

  • ارتباطات
  • خلاقیت
  • فن آوری
  • کار گروهی
  • انعطاف پذیری
  • مدیریت اطلاعات
  • خود مدیریتی
  • مراقبت از مشتری
  • شخصیت
  • توسعه شخصی

با توجه به این لیست، واضح است که کارمان برایمان قطع شده است. اگر بخواهیم ارزش خود را برای کارفرما(های) خود حفظ کنیم، توسعه، حفظ و تنظیم دقیق این ۱۰ مهارت مورد نیاز است.

در این مرحله، تمرکز این کار بر فناوری است. با تمام پیشرفت‌های فناوری، یکی از مواردی که به وضوح از نظر تأثیرگذاری از دیگران متمایز است، هوش مصنوعی است.

سازمان های متعددی شروع به تحقیق و بررسی عواقب احتمالی هوش مصنوعی بر نیروی کار جهانی کرده اند.

سوالات کلیدی که باید در ذهن داشته باشید

با بررسی این تلاش ها، تعدادی از مسائل، سؤالات کلیدی زیر را ایجاد کردند:

از آن سیستم ها چه انتظاری باید داشته باشیم؟

آیا انحرافات صوتی و لحن صدای ما ارزیابی می شود؟

چگونه تصمیمات این سیستم های هوش مصنوعی را زیر سوال ببریم؟

آیا حالات چهره نیز توسط سیستم های هوش مصنوعی بررسی می شود؟

چقدر باید به توصیه های آنها اعتماد کرد؟

این سیستم ها چگونه بر حرفه و مسیر شغلی من تأثیر خواهند گذاشت؟

با توجه به قابلیت‌های این سیستم‌ها و سایر فناوری‌های نوظهور زیربنایی که در حال پیشرفت سریع هستند، پاسخ‌ها کم است و برخی حتی برخی از مدل‌های ذهنی ما را تغییر می‌دهند.

بسیاری از اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ به این سوالات باید از توسعه‌دهنده سیستم هوش مصنوعی باشد که از طریق تجربه به‌دست می‌آید.

آنها باید به طور کامل آزمایش شوند و قابلیت های عملیاتی و دقت آنها به طور عینی ارزیابی و افشا شود.

همانطور که فناوری بالغ می شود و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، استانداردهایی که به یکپارچگی عملیاتی و همچنین تعامل مناسب هوش مصنوعی/انسان می پردازد، احتمالاً تکامل خواهند یافت.

تا آن زمان، تفاوت‌هایی بین این سیستم‌ها وجود خواهد داشت و احتمالاً باید با بیش از یک سیستم هوش مصنوعی، قابلیت‌های عملیاتی، دقت، عینیت و ناهنجاری‌های تعاملی آشنا شویم.

بینش: قابلیت‌های یادگیری تطبیقی ​​مبتنی بر هوش مصنوعی یک حوزه رو به رشد در فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند.

این احتمالاً به یکی از بسیاری از مؤلفه های هوش مصنوعی در سیستم های یادگیری جامع در آینده نه چندان دور تبدیل خواهد شد.

با بررسی سیستم‌های هوش مصنوعی در آموزش، آنها در سال ۲۰۱۹ بازار جهانی تنها حدود ۲ میلیارد دلار داشتند.

این قابلیت‌ها شروع به ایجاد تغییر در آموزش کرده‌اند. توسعه بازی‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربیات یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی، و آنچه از آن به عنوان دستیار معلمان مجهز به هوش مصنوعی یاد می‌شود، به گسترش استفاده از آن‌ها در K-12 از طریق محیط‌های LLL (Life-Long Learning) ادامه خواهد داد.

به‌ عنوان یک متخصص آموزشی، اگر یکی از این سیستم‌های دستیار معلمان مجهز به هوش مصنوعی چیزی را که به‌طور زنده قبل از دانش پذیرانتان گفته‌اید تصحیح کند، چه احساسی خواهید داشت؟

همه اینها احتمالاً باعث می شود که بازار جهانی سیستم های هوش مصنوعی در آموزش حداقل در چند سال آینده دو برابر شود.

این امر نیاز مربیان به توسعه دانش در مورد فناوری هوش مصنوعی و مهارت های تعامل با سیستم های هوش مصنوعی را ایجاد می کند.

بینش: پشتیبانی آموزشی هوش مصنوعی احتمالاً در موضوعات فنی پیچیده، مانند STEAM (علم، فناوری، مهندسی، هنر، ریاضی) استفاده خواهد شد و این به وضوح نقشی در آموزش الکترونیکی خواهد داشت.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی در حال حاضر در هنر ادغام شده است و حتی شروع به ایجاد هنر (خلاقیت محاسباتی) کرده است.

نتیجه

هوش مصنوعی به ایجاد تغییر در آموزش و جهان فراتر از آن ادامه خواهد داد.

به همه حرفه‌ای‌ها توصیه می‌شود که از فرصت درگیر شدن با هوش مصنوعی در آموزش و قابلیت‌های آن در این مرحله اولیه استفاده کنند.

بار دیگر، هوش مصنوعی تنها یکی از هفده فناوری به سرعت در حال ظهور است که به عنوان پتانسیل مخرب قابل توجهی در تعدادی از صنایع از جمله آموزش شناسایی شده است.

بدیهی است که این هفده فناوری نوظهور در حال شکل دادن به بسیاری از جنبه های محیط آموزشی آینده هستند و این تأثیر قابل توجهی بر جهان خواهد داشت.

یک چیز مسلم است، پذیرش یادگیری مادام‌العمر به‌صورت شخصی و حرفه‌ای، با پشتیبانی از آموزش در سطح جهانی ضروری است و به افراد در دستیابی به اهداف خود در محیط کار/زندگی در حال تغییر کمک می‌کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: