استفاده از CRAP در طراحی دوره آنلاین

آیا مهارت شما با توجه به CRAP طراحی شده است؟

روش CRAP برای طراحی آموزشی به کیفیت آموزش شما اشاره نمی کند، بلکه به مکان بصری مواردی که در دوره آموزشی خود استفاده می کنید، به ویژه تصاویر و نمودارها اشاره دارد (اما می تواند برای قرار دادن متن نیز استفاده شود).

به طور خاص، CRAP به کنتراست، تکرار، هم ترازی و نزدیکی اشاره دارد.

هنگام ساخت دوره های خود، مهم است که این موارد را در ذهن داشته باشید زیرا بی توجهی به آنها می تواند در اثربخشی آموزش تأثیر منفی بگذارد.

بگذارید کمی دقیق تر به این مفاهیم نگاه کنیم.

کنتراست

یکی از راه های استفاده از کنتراست جلب توجه دانش پذیر به قسمت خاصی از صفحه یا حتی نمودار است.

به عنوان مثال، اگر قسمت های مختلف داشبورد نرم افزار را در آموزش خود نشان می دهید، می توانید با استفاده از سایه، قسمت های دیگر تصویر را تیره تر کنید و سپس با حفظ رنگ اصلی، قسمت مهم را برجسته کنید.

این به از بین بردن حواس پرتی غیرضروری کمک می کند.

تکرار

این می تواند به طرح / طرح رنگی تصاویر شما اشاره داشته باشد، اما همچنین می تواند در مورد اهداف اصلی آموزش شما نیز صدق کند.

انسان نسبتاً سریع الگوها را انتخاب می کند و از همان لحاظ، ما می بینیم که الگو شکسته است.

به همین ترتیب، اطمینان حاصل کنید که طرح های رنگی رایج را در نمودارهایی که استفاده می کنید تکرار می کنید.

همچنین، تکرار اصلی اقدامات اصلی در محتوای آموزش در چندین نقطه از یادگیری، به تقویت یادگیری کمک می کند.

تراز بندی

وقتی به درستی انجام شود، تراز بندی مورد توجه قرار نمی گیرد (این یک چیز خوب است). با این حال، همه متوجه می شوند که چه چیزی نادرست است.

مشابه روشی که مردم الگوها را می گیرند، ما هم تمایل به سازماندهی مداوم داریم. با توجه به این نکته، مطمئن شوید که تصاویر و متن به درستی بر روی صفحه قرار گرفته اند. همین الگو باید در کل دوره استفاده شود.

مجاورت

فاصله در یادگیری بسیار مهم است. موارد مرتبط باید به اندازه کافی نزدیک باشند، اما در نظر بگیرید آنقدر نزدیک نباشند که باعث حواس پرتی شوند. فاصله بین محتوا و نمودارهای پشتیبانی چیزی است که باید در طول دوره نیز استاندارد شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: