آینده یادگیری آنلاین در دانشگاه ها


در این مقاله بررسی میکنیم که چگونه آموزش آنلاین بر قسمتهای مختلف آموزش عالی تأثیر می گذارد.
قرار است فناوری های جدید و یادگیری آنلاین دانشگاه ها را متحول کند. اما میدانیم که راه درازی در پیش داریم و قطعا اختلالاتی را تجربه خواهیم کرد. و علاوه بر آن باید بدانیم که تغییر در کل بخشها یکنواخت نخواهد بود.

با وجود بخشهای مختلف در آموزش عالی، چالش ایجاد شده توسط دوره های آنلاین آزاد و همگانی یا موک (MOOC) ( دوره های آنلاین رایگان ارائه شده توسط دانشگاه های معتبر) برای برخی مراکز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

اخلال واقعی

بحث و گفتگوها نشان می دهد که دوره های رایگان آنلاین در مقیاس بزرگ موسوم به موک ، بر هر یک از عناصر دانشگاه ها تأثیرگذار است. حال این سوال مطرح است، آیا دانشگاه هایی که اکنون آنها را می شناسیم تعدادشان به مرور کمتر خواهد شد؟ بدون شک بله.

این ترس در مورد یادگیری آنلاین و شناخت توانایی های آنها وجود داشته است ، اما از زمانی که شرایط “گسترده” و “باز” به یادگیری آنلاین اضافه شد ، دوباره این ترس احیا شده است. با این روش تعداد عظیمی از افراد ثبت نام می کنند و می توانند به صورت رایگان دوره را سپری کنند.

اختلاف و بحث بین طرفداران یادگیری آنلاین و افراد بدبین به آن اغلب بر این فرض کار می کنند که مدرک دانشگاهی سنتی اعتبار بیشتری داشته و بیشتر مقبول کارفرماها خواهد بود. ولی بی شک آینده از آن دوره های آنلاین و پیشرفت آن خواهد بود.

در یادگیری آنلاین در مدت کوتاهی می توان به آنچه مد نظر است دست یافت و حتما نیاز به دوره ی طولانی نیست، تحصیلات تکمیلی از نظر زمانی کوتاه تر می شوند خصوصا که دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصولا از وقت کافی برخوردار نیستند و همچنین در چنین دوره هایی دانش پذیران به دنبال یک برنامه ی آموزشی انعطاف پذیر و با کیفیت هستند که بتواند در آینده شغلی آنها تاثیرگذار باشد. بنابراین یادگیری آنلاین می تواند گزینه ی انتخابی آنها باشد.
نباید فراموش کنیم که دوره های آنلاین به علت در دسترس بودن این امکان را برای همه ی افراد فراهم میکنند تا در یک موضوع خاص به علت علاقه مندی و یا سرگرمی شرکت کنند. بیشتر ثبت نام کنندگان در موک از این دست افراد هستند ، به همین دلیل افراد کمی یک موضوع را تکمیل می کنند یا به دنبال ارزیابی یا دریافت گواهی پایان دوره هستند.

چالش های آنلاین

آموزش آنلاین همیشه با چالش های بسیاری روبرو بوده است.
اولین چیزی که آموزش آنلاین ایجاد میکند تجربه ای است که دانش پذیران را برای مدت طولانی مشغول یادگیری می کند. این نوع تعامل سطح بالا بصورت آنلاین امکان پذیر است.

دوم ، یکپارچگی ارزیابی است. در حال حاضر ، تنها راه حل ارزیابی حضوری در محل است. در واقع بدون ارزیابی و امتحان یادگیری معنا و کیفیت خود را از دست می دهد.
سوم اینکه دوره ی آنلاین نیاز به ارائه مدرک “معتبر” دارد که توسط دولت ها و یا کارفرمایان قابل پذیرش باشد.
تنها دوره هایی که صرفا جهت علاقمندی و سرگرمی برگزار شده از این امر مستثنی است.

چهارم ، یادگیری غیررسمی قسمت عمده ای از تجربه شغلی و گاهی اوقات تعریف زندگی در مقطع کارشناسی یا حرفه ای است.

بسیاری از آموزشهای دانشگاه در حال حاضر به صورت ترکیبی ارائه می شود که اتفاقا به سرعت و کیفیت آموزش کمک میکند. ولی باید در نظر داشت که به زودی شاید مدارک دانشگاههای سنتی دیگر چندان قابل پذیرش نباشد و روزی برسد که به طور کلی منسوخ شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: