پنج اشتباه رایج در طراحی سناریوی آموزش الکترونیکی

اشتباه شماره ۱: نوشتار بیش از حد روی صفحه

همه ما قطعا این اشتباه را مرتکب شده ایم. شما آنقدر مطلب دارید که می خواهید با زبان آموز به اشتراک بگذارید که در نهایت مقدار زیادی متن و پاراگراف را به یک صفحه اضافه می کنید. حتی اگر چندین درس یا موضوع در یک ردیف وجود داشته باشد که فقط حاوی متن باشد، از آن بدتر است.

اتفاقی که در نهایت می افتد این است که مردم فقط متن را روخوانی می کنند یا حتی آن را نمی خوانند و از آن رد می شوند. اگر در یک ماژول آموزش الکترونیکی باشد، آنها احتمالاً روی بخش “بعدی” کلیک می کنند و از مطالعه تمام آن اجتناب می کنند.

در عوض چه باید کرد: از اصول محتوای خرد برای ایجاد تنوع در ارائه ی مطالب خود استفاده کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که فضای سفید کافی روی صفحه دارید.

اشتباه شماره ۲: انتخاب نادرست دارایی ها

در حالی که محتوای خرد می تواند به اشتباه شماره ۱ کمک کند، باید از آن به گونه ای استفاده شود که برای محتوای ارائه شده منطقی باشد. فقط ایجاد یک درس صوتی لزوماً به معنای بهتر بودن آن از متن یا بارگیری صفحه کار نیست. آیا این دوره یک مولفه صوتی را تضمین می کند و آیا این روش ارائه محتوا کمک می کند تا یک دانش پذیر به اهداف دوره برسد؟
در عوض چه کاری باید انجام دهید: هنگام انتخاب محتوا برای دروس خود همیشه اهداف اصلی را در ذهن داشته باشید. به طور مداوم از خود بپرسید که آیا روش ارائه انتخاب شده به شما کمک می کند یا در سفر به اهداف دوره به دانش پذیر آسیب می رساند.

اشتباه شماره ۳: شلوغی زیاد روی صفحه

در تلاش برای جلوگیری از قرار دادن متن زیاد، باید بدانید که طراحان آموزشی اشکال دیگر رسانه ها را در همان صفحه ایجاد می کنند. آنها تصاویر، نمودارها، متن و عناصر تعاملی را در کنار هم قرار خواهند داد. نتیجه یک تجربه بهم ریخته است که یادگیرنده را به این فکر می اندازد کدام عنصر حاوی مفیدترین اطلاعات است.

بجای آن چه باید کرد: یک فرم رسانه برای درس انتخاب کنید. اگر می خواهید چندین مورد را انتخاب کنید، مطمئن شوید که هر دو روش نکات کلیدی یکسانی را منتقل می کنند تا از سردرگمی دانش پذیر جلوگیری شود.

اشتباه شماره ۴: انیمیشن به خاطر استفاده از انیمیشن

آیا تا به حال به وب سایتی رفته اید و به نظر می رسد تک تک عناصر متحرک هستند؟ تصاویر از کناره های صفحه به داخل پرواز می کنند، هنگام پیمایش متن به طور ناگهانی ظاهر می شود، تصاویر کم رنگ می شوند و سپس محو می شوند. این باعث حواس پرتی است و موجب ایجاد یک تجربه کاربری وحشتناک می شود. این امر در مورد آموزش الکترونیکی نیز صادق است. فقط به این دلیل که شما توانایی متحرک سازی همه چیز را دارید به این معنی نیست که همه چیز به یک انیمیشن احتیاج دارد.

به جای آن چه باید کرد: عنصری را در درس پیدا کنید که مهمترین مورد آن است. این توجه دانش پذیران را به خود جلب می کند.

اشتباه شماره ۵: عدم جریان کلی بین درس ها

این مسئله معمولاً هنگامی وجود دارد که چندین طراح آموزشی در یک دوره کار می کنند، یا وقتی که داستان دوره از قبل ایجاد نشده باشد. دوره شما باید ساختار اثبات شده ای داشته باشد تا یک یادگیرنده را از طریق مفاهیم راهنمایی کند.

در عوض چه کاری باید انجام دهید: استوری بورد دوره خود را در Microsoft Word ، PowerPoint یا ابزار دیگری غیر از ابزار توسعه آموزش الکترونیکی که قصد استفاده از آن را دارید، ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف و کلیدهای اصلی برای هر بخش را در نظر می گیرید. این باید یک نقشه ی راه جامع برای دوره شما باشد. حتماً توضیحات مربوط به رسانه مورد استفاده و توضیحات مربوط به هر انیمیشن (در صورت وجود) را وارد کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: