جذابیت و درگیر کردن مخاطبانتان را همزمان با طراحی آموزشی ایجاد کنید

هر کسی دوست دارد دوره یادگیری جذابی را ارائه دهد.
هرچه بیشتر فراگیرنده با محتوا درگیر شود، به احتمال زیاد نکات کلیدی را بهتر درک و حفظ می نماید.

اما تعریف “تعامل با مهارت” دشوار است (و دستیابی به آن دشوارتر است). چه نوع تعامل لازم است؟

در اینجا یک نکته وجود دارد، هنگام ایجاد محتوای خود، در مورد تعامل جذاب به عنوان آخرین قسمت برای اجرا فکر نکنید.

به عبارت دیگر، تمام مطالب را در استوری بورد قرار ندهید. این طور نباشد که محتوا ایجاد کنید، سپس در انتها بپرسید، “خوب، حالا چگونه تعامل را اضافه کنیم؟” این روش به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود.

درعوض، به فکر ساختن تعامل حتی به صورت کوچک و آرام در تمام مدت باشید. این از زمانی شروع می شود که در حال تهیه جدول داستان برای دوره خود هستید.

وقتی این کار را برای مشاوره با مشتری انجام می دادیم، همیشه برای هر قسمت از دوره، بخشی برای “تعامل” داشتیم.


مشتری ها علاقه زیادی به داشتن “زنگ و سوت” زیاد نداشتند. برخی از موارد ساده معمولاً با توجه به مخاطب و هدف از محتوای آموزش خوب است.

ایست های بازرسی، نقاط مهم و مینی پازل ها معمولاً برای انجام کار کافی هستند. آنها خیلی به استراتژی های تعامل اجتماعی روی نمی آورند.

به همین ترتیب، می توانید عناصر همراهی کوچکی را نیز به دوره های خود اضافه کنید. موارد ساده برای جلب توجه فراگیران مانند:

۱- خلاصه نگه داشتن مطالب
۲- شخصی بودن (پاسخ دادن به “چه چیزی برای آنها مفید است”)
۳- اعطای نشان / امتیاز
۴- پیگیری / پیام تبریک ایمیل به صورت خودکار

این موارد به تنهایی می توانند هرکدام مسیری طولانی داشته باشند.
سعی کنید از همان ابتدا به درگیر کردن مخاطبان و فراگیرانتان فکر کنید.

وقتی این کار را انجام می دهید جریان بسیار طبیعی تر است و اجباری در آن به نظر نمی رسد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: