معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش الکترونیکی

هنگام میزبانی یک دوره آنلاین، استفاده از بهترین منابعی که اینترنت ارائه می دهد منطقی است. شبکه های اجتماعی یکی از برجسته ترین این منابع است و وسوسه زیادی برای بسیاری از مربیان آنلاین برای پیدا کردن روش های خلاقانه استفاده از آنها در دوره خود ایجاد می کند.

رسانه های اجتماعی برای همه – یا هر دوره مناسب نیست. توجه به موافقان و مخالفان، موارد زیر را به ما نشان می دهد:

مزایای اصلی شبکه های اجتماعی عبارتند از:

آشنایی کاربر

بسیاری از دانش پذیران شما از قبل حساب دارند و می دانند که چگونه از این سیستم عامل استفاده کنند.
با توجه به دسترسی به قابلیت ها لازم نیست همه این عملکردها را خودتان طراحی کنید، زیرا بستر رسانه های اجتماعی این کار را برای شما انجام داده است.

شبکه برای یادگیرندگان جدید و قدیمی به طور یکسان

مکانی را برای فراگیران دوره های قبلی و فراگیران فعلی خود برای برقراری ارتباط ایجاد کنید.

تداوم همراهی با شما

فراگیران می توانند در دوره های شما در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی که قبلاً استفاده کرده اند، درگیر شوند و ممکن است پس از فارغ التحصیلی نیز این کار را ادامه دهند.

معایب اصلی شبکه های اجتماعی عبارتند از:

کاربران LMS شما را ترک می کنند. فراگیران دوره برای درگیر شدن در یک بستر متفاوت باید از محیط LMS خارج شوند.

عدم کنترل سیستم عامل های رسانه های اجتماعی به روشی به روز می شوند و تغییر می کنند که ممکن است برای دوره شما مفید نباشد.

نگرانی های حریم خصوصی

ارتباط با رسانه های اجتماعی می تواند هم برای شما و هم برای یادگیرندگان آنلاین شما بیش از حد شخصی باشد.

فسخ دوره

وسوسه افزودن رسانه های اجتماعی زیرا این “کاری است که باید انجام شود”، حتی اگر به دوره شما کمک نکند.
همانطور که می بینید، بسیاری از اینها تعادل را با یکدیگر را برقرار می کنند. کاربران شما پلتفرم رسانه های اجتماعی را می شناسند، اما برای دسترسی به آن مجبورند محیط دوره شما را ترک کنند. لازم نیست همه چیز را بسازید، اما همچنین کنترل کمتری روی آن دارید. فراگیران شما با یکدیگر ملاقات می کنند، اما سپس آنها نیز مجبورند با یکدیگر ملاقات کنند. شما راه های بیشتری برای تعامل دارید، اما ممکن است نیازی به آنها نداشته باشید.
با این همه موافقان و مخالفان، قضاوت در مورد اینکه آیا باید از رسانه های اجتماعی برای دوره خود استفاده کنید، بررسی عمیق تری خواهد داشت. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید قبل از اینکه رسانه های اجتماعی را خیلی سریع اضافه کنیدیا اینکه آنها را رد کنید.

آیا شبکه های اجتماعی حریم خصوصی شما یا یادگیرندگان شما را نقض می کند؟

کاربران شبکه های اجتماعی در مورد حریم خصوصی و درجه ای که می خواهند اطلاعات شخصی را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، از محدوده راحتی مختلفی برخوردار هستند. برخی از کاربران آنقدر احساس راحتی می کنند که هر چیزی را به صورت عمومی ارسال کنند، و برایشان هم مهم نیست که چقدر شخصی است. برخی دیگر حریم خصوصی خود را جدی می گیرند، انتخاب می کنند که درخواست دوستی را برای چه کسانی ارسال کنند و اجازه می دهند برخی از پست ها فقط توسط گروه های مشخص شده دیده شود.

درخواست از همه فراگیران خود برای پیگیری یکدیگر یا تبدیل شدن به دوستان آنلاین می تواند به نظر برخی مانند نفوذ در زندگی شخصی آنها باشد. این تا حدی وابسته به سیستم عامل است. از نظر طراحی، لینکدین و توییتر شبکه های عمومی بازتری هستند، در حالی که فیس بوک کنترل های بیشتری برای محافظت از حریم خصوصی کاربران در اختیار دارد. نکته اصلی این است که باید بدانید که ممکن است از فراگیران خود بخواهید چه مقدار اطلاعات شخصی را کنار بگذارند و از آنها نخواهید که پروفایل شبکه های اجتماعی خود را بدون دلیل منطقی در کلاس به اشتراک بگذارند.

البته، حریم خصوصی برای معلمان نیز نگران کننده است ، خصوصاً کسانی که دوره های آنلاین را برای مخاطبان جوان برگزار می کنند. اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی در دوره خود استفاده کنید ضمن اینکه مانعی بین زندگی شخصی و شغلی خود دارید، یک حساب کاربری جداگانه برای دوره خود در نظر بگیرید.

آیا شما از رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از دوره خود استفاده می کنید ، یا به عنوان یک شبکه و ابزار اشتراک ایده؟

بیشتر استفاده های رسانه های اجتماعی برای آموزش آنلاین به یکی از این دو دسته تقسیم می شوند: کمک های یادگیری یا ابزارهای ارتباطی. به عنوان مثال، اگر دوره ای در زمینه تبلیغات می گذرانید، می توانید از فراگیران خود بخواهید که از انواع خاصی از تبلیغات عکس بگیرند و آنها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این یک کمک یادگیری است، جایی که رسانه های اجتماعی بخشی از محتوای دوره شما را تشکیل می دهند.

از طرف دیگر، یک ابزار شبکه اجتماعی ممکن است شامل درخواست از دانش پذیران برای به اشتراک گذاشتن مقالات جالب اخبار مرتبط با گروه شما یا ایجاد یک گروه شبکه ویژه در LinkedIn برای فارغ التحصیلان دوره باشد.

رسانه های اجتماعی به عنوان محتوای دوره، یک پیشنهاد بسیار دشوارتر از یک گروه شبکه اختیاری است. اگر می خواهید رسانه های اجتماعی را امتحان کنید، شروع کار با گروهی آسان است که دانش پذیران آن را می پذیرند تا آزمایش کامل رسانه های اجتماعی. هنگامی که تصمیم می گیرید مورد دوم را امتحان کنید، اجرای آزمایشی آن را به عنوان یک برنامه اعتبار اضافی در نظر بگیرید تا قبل از ترکیب آن در دوره اصلی، میزان عملکرد آن را خوب ببینید.

آیا شبکه های اجتماعی به دوره شما مرتبط هستند؟

اگر در دوره خود به هر طریقی رسانه های اجتماعی (بازاریابی، روابط عمومی، جامعه شناسی، روزنامه نگاری مدرن) را پوشش می دهید، به نظر می رسد گنجاندن یک پروژه مبتنی بر رسانه های اجتماعی یک اقدام واضح است. این نه تنها مرتبط است، بلکه همچنین یک تمرین عملی عالی است که به یادگیرندگان تمرینی عملی می دهد و درس را به یاد ماندنی تر می کند.

حتی اگر رسانه های اجتماعی مستقیماً مرتبط نباشند، می توانند مهارت مفیدی برای کسب برخی از مشاغل باشند. به عنوان مثال، بسیاری از مشاغل کوچک از رسانه های اجتماعی در بازاریابی خود استفاده می کنند، بنابراین یک پروژه مبتنی بر شبکه های اجتماعی می تواند به آنها کمک کند تا بیاموزند چگونه محتوایی را برای ارتقا تجارت خود پیدا کنند. به عنوان مثال، یک دوره آشپزی آنلاین می تواند دانش پذیران را به اشتراک گذاری تصاویر هفتگی تمرینات آشپزی خود در اینستاگرام کند. همتایان آنها می توانند در مورد عکس ها از آنها حمایت کنند و بازخورد دهند.

گزینه های استفاده از شبکه های اجتماعی در دوره شما چیست؟

گاهی اوقات، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی فقط عملکردهای قبلاً ارائه شده توسط LMS شما را کپی می کنند. به عنوان مثال، اگر از قبل انجمن دارید، آیا باز به به یک گروه نیاز دارید؟

قبل از اینکه همه بخواهند از طریق Instagram برای به اشتراک گذاشتن تصاویر متصل شوند، چرا نمی بینید که LMS شما افزونه ای با ویژگی های مشابه ارائه می دهد یا خیر؟ ممکن است ویژگی های مورد نظر شما از قبل در دسترس شما باشد.

از حیله های شبکه های اجتماعی خودداری کنید.

نکته اصلی در مورد رسانه های اجتماعی (یا هر عنصر پر زرق و برق جدیدی که می خواهید به دوره خود اضافه کنید) این است که فقط مواردی را اضافه کنید که به برنامه شما ارزش می بخشند. اگر دلیل خوبی برای درج رسانه های اجتماعی در دوره خود ندارید آن را کنار بگذارید. با افزودن ویژگی های بی معنی، دانش پذیران را جذب نمی کنید. درعوض، تمرکز خود را بر محتوای اصلی بگذارید و مطمئن شوید بهترین کاری است که انجام می دهید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: