سرعت اینترنت برای کلاس آنلاین

هنگامی که عنوان کلاس آنلاین را می شنویم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند نیاز به اینترنت پرسرعتبرای برگزاری کلاس آنلاین است.

اگر تمامی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری شما فراهم است ولی همچنان در استفاده از کلاس ها دچار مشکل هستید، ممکن است سرعت اینترنت شما مناسب نباشد.

هنگام فعال کردن میکروفون و دوربین، اشتراک گذاری دسکتاپ و یا آپلود فایل ها در کلاس، بار زیادی بر اینترنت وارد میشود که در صورت مطلوب نبودن سرعت اینترنت ممکن است با مشکلاتی از قبیل قطعی صدا، عدم فعالیت و شفاف نبودن دوربین و یا کند بودن بارگذاری فایل ها در کلاس مواجه شوید.

برای اطمینان از مطلوب بودن سرعت اینترنت، به این چند نکته دقت نمایید:

حتما مدرس کلاس از طریق نسخه دسکتاپ ادوبی کانکت و نه مرورگر وارد کلاس شود و شاگردان هم اگر صدای مدرس را بریده بریده و بی کیفیت دریافت می کنند از طریق برنامه ادوبی کانکت (نسخه دسکتاپ یا اندروید) وارد شوند. وقتی شما از طریق مرورگر وارد کلاس ادوبی کانکت می شوید، پهنای باند بیشتری مصرف می شود و اینترنتپرسرعت تری نیاز است.

اگر شما مدرس کلاس هستید سرعت آپلود اینترنت مهم است و اگر صرفا بیننده کلاس هستید و نمی خواهید از میکروفون و دوربین استفاده کنید، مطلوب بودن سرعت دانلود کافی است.

متاسفانه در بعضی از سرویس های اینترنت ایران (به خصوص سرویس های ADSL خانگی) میزان سرعت دانلود و آپلود اختلاف بسیار زیادی دارد و در حالی که شما فکر می کنید اینترنت پرسرعت دارید ولی اینترنت شما برای برگزاری کلاس آنلاین مناسب نمی باشد.

اگر شما می خواهید فقط میکروفون خود را فعال کنید و نیازی به فعال کردن دوربین و یا اشتراک گذاری دسکتاپ ندارید باید سرعت آپلود شما حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه باشد.

اگر می خواهید علاوه بر میکروفون، دوربین خود را هم فعال کنید یا دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارید یا هر سه را با هم فعال کنید، حداقل سرعت آپلود باید یک مگابیت بر ثانیه باشد و اگر سرعت پایین تر از این حد بود باید فکری به حال سرعت اینترنت خود کنید، چرا که فعال کردن دوربین و میکروفون و اشتراک گذاری دسکتاپ در چنین شرایطی ممکن نیست و کاربرها صدای شما را بریده بریده و بی کیفیت دریافت می کنند.

اگر سرعت اینترنت شما یا شاگردانتان پایین است و نمی توانید از اینترنت پرسرعت استفاده کنید:

حتی الامکان دوربین خود را فعال نکنید.

کیفیت دوربین خود را روی حداقل بگذارید. در این حالت تصویر شما بی کیفیت می شود ولی صدای شما کیفیت بهتری پیدا می کند.

دسکتاپ خود را به اشتراک نگذارید و محتوایی که می خواهید ارائه کنید به صورت فایل پی دی اف یا فایل mp4 (برای محتواهای ویدئویی) ذخیره و در پنجره اشتراک گذاری در کلاس آپلود کنید. فایل خود را چند ساعت قبل از شروع کلاس آپلود کنید که در زمان کلاس خیالتان از این بابت راحت باشد.

اگر حتما باید دسکتاپ را به اشتراک بگذارید کیفیت تصویر اشتراک گذاری را روی حداقل بگذارید تا پهنای باند کمتری مصرف کند.

تست سرعت اینترنت برای کلاس آنلاین

برای اطلاع از سرعت آپلود و دانلود اینترنت خود طبق راهنمای زیر عمل کنید.

قبل از انجام تست دو نکته زیر را در نظر بگیرید.

  1. در هنگام تست، وارد کلاس آنلاین نشده باشید و هیچ نرم‌افزار یا سیستم دیگری نباید به اینترنت متصل باشد، در غیر این‌صورت نتایج، دقیق و قابل استناد نخواهد بود چرا که پهنای باند آزاد شما به جای مجموع پهنای باند سرویس نمایش داده خواهد شد.
  2. قبل از شروع تست، در صورتیکه به vpn اتصال دارید آن را قطع کنید. اتصال vpn تاثیر نامطلوب در نتیجه تست خواهد داشت. هنگام اتصال به کلاس هم حتما فیلترشکن یا وی پی ان خاموش باشد.

ابتدا وارد سایت http://speed-interior.shatel.ir/ شوید.

تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

با کلیک روی دکمه start تست سرعت را شروع کنید.

پس از اتمام کار تصویر زیر را خواهید دید.

همانگونه که مشاهده می کنید قسمت آپلود در تصویر مشخص شده که باید بیشتر از یک مگابایت باشد.

اطلاع از سرعت و پایداری سرعت اینترنت در حین برگزاری کلاس:

بعضی مواقع هنگام برگزاری کلاس به دلایلی مثلا نوسان و عدم پایداری سرعت اینترنت شرکتی که سرویس اینترنت از آن دریافت کرده اید یا زنگ خورد گوشی شما در صورتی که از اینترنت گوشی استفاده می کنید، سرعت نت شما کم شود.

طبیعتا این اتفاق روی کیفیت برگزاری کلاس اثر مستقیم دارد و برای لحظات یا دقایقی کاربران صدای شما را بی کیفیت یا با تاخیر دریافت کنند.

برای اینکه در حین برگزاری کلاس به صورت مداوم سرعت نت خود را چک کنید و در صورت ایجاد مشکل بلافاصه متوجه شوید ابزاری در نوار بالای کلاس وجود دارد که سرعت اینترنت شما را نمایش می دهد.

مطابق تصویر زیر رنگ سبز به معنای مطلوب بودن سرعت اینترنت شماست و رنگ زرد یا قرمز یعنی اختلالی در سرعت اینترنت شما ایجاد شده است.

توصیه می شود در زمان برگزاری کلاس در صورتی که علامت به رنگ زرد یا قرمز درآمد اندکی صبر کنید تا دوباره سبز شود و بعد ادامه دهید و اگر مشکل حل نشد ضبط کلاس و تدریس خود را متوقف کنید و به دنبال علت مشکل و حل آن باشید. چون ادامه تدریس در این حالت از کیفیت کلاس شما می کاهد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: