برای طراحی دوره آنلاین از کجا شروع کنیم؟

آیا تا به حال با ایده ای خارق العاده برای یک دوره جدید آنلاین آشنا شده اید در حالی که ندانید از کجا شروع کنید؟ ایده های شما هر چقدر هم درخشان باشند، انتقال آن ایده ها از یک شخص به شخص دیگر فوق العاده دشوار است. ایجاد رئوس مطالب درسی به شما کمک می کند تا به مبانی اصلی برگردید تا بتوانید دوره خود را به روش درست و با استفاده از بلوک های واضح برای موفقیت ساختار دهید.

هنگام نوشتن یک طرح کلی، می توان به راحتی جزئیات را در نظرگرفت. متأسفانه، این می تواند بر علیه شما با غلبه بر طرح اصلی شما با اطلاعات غیر ضروری، موثر باشد. یک طرح کلی خوب باید به شما کمک کند تا تصویر کلان را ببینید. در واقع، با تمرکز بر موارد ضروری، فقط با طی سه مرحله می توانید یک طرح کلی موثر ایجاد کنید.

  1. هدف را تعیین کنید.

وقتی دانش پذیران دوره شما را به پایان می رسانند، امیدوارید که به چه نتیجه ای برسند؟ تعیین هدف نهایی دوره شما بدیهی به نظر می رسد. به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما می خواهید دوره ای را در زمینه تزئین کیک تدریس کنید. می خواهید تا پایان کار فراگیران شما به چه نتیجه ای برسند؟ آیا می خواهید آنها بتوانند کیک عروسی زیبایی را تزیین کنند؟ یا طرح های خلاقانه کیک تولد ایجاد کنید؟ یا تکنیک های پیشرفته تزئین حرفه ای را اجرا کنید؟

تعیین هدف دوره شما با محدود کردن مطالبی که پوشش خواهید داد، وضوح دوره شما را فراهم می کند. با انتخاب یکی از اهداف فوق، شما در حال حاضر دامنه دوره خود را به چیزی قابل کنترل تر محدود کرده اید. این تمرکز همچنین به شما کمک می کند مخاطبان ایده آل خود را شناسایی و به بازار عرضه کنید. اگر تصمیم دارید که دروس مربوط به یکی از مباحث دیگر را تدریس کنید، می توانید آن را برای یک روز دیگر ذخیره کنید.

  1. هدف را به دنباله ای از نقاط عطف تقسیم کنید.

شما تصمیم گرفتید که هدف یادگیری شما آموزش یک دوره تزئین کیک برای کیک های تولد کودکان باشد. فراگیران شما برای رسیدن به آنجا باید چه مراحلی را طی کنند؟ احتمالاً اولین درس شما در مورد تهیه پایه کیک برای تزیین خواهد بود. درس بعدی ممکن است در مورد فوندانت باشد. شاید درس سوم نکات و تکنیک های یخ را پوشش دهد.

هنگامی که نقاط عطف خود را مرور می کنید، آنها باید سنگهای اصلی برای دوره اصلی شما باشند. نقاط عطف، چشم اندازی از مسیر شما است. با نگاهی به آنها، باید بتوانید به راحتی رئوس مطالب دوره خود را ردیابی کنید.

وقتی نوبت به ایجاد دوره می رسد، به سرعت قادر خواهید بود نقاط عطف خود را به عنوان بخش تبدیل کنید. این به فراگیران شما کمک می کند تا درک کنند که این دوره به کجا می رود و چه مقدار از مطالب را برای دستیابی به هدف خود باید بدست آورند.

۳- مراحل عملیاتی لازم برای دستیابی به هر نقطه عطف را فهرست کنید.

با استفاده از نقاط عطف، قدم بعدی شما اتصال نقاط است. برای انجام این کار، باید مراحل عملیاتی لازم برای دستیابی به هر مرحله مهم را شناسایی کنید. این غالباً پر جنب و جوش ترین قسمت رئوس مطالب دوره شما است، به همین دلیل تعیین نقاط عطف در بخش قبلی بسیار مهم بود. بدون نقاط عطف خوب، قطعا که بتوانید در یک لیست بی پایان از مراحل عملیاتی حرکت خواهید کرد که ممکن است به هدف نهایی متصل نشوند.
اگر مرحله قبلی شما شامل نقاط عطفی مانند “آماده سازی پایه کیک” و “انواع خنک کننده و فوندانت” باشد، اولین لیست اقدامات شما ممکن است شامل یک دستور العمل اساسی کیک و همچنین شکل دادن، لایه بندی، پیرایش و پوشاندن کیک باشد و لیست بعدی مراحل شما شامل انواع یخ زدگی، زمان استفاده و نحوه رنگ آمیزی و پهن کردن فوندانت است.

وقتی نوبت به ایجاد دوره شما می رسد، این مراحل عملی دروس جداگانه برنامه شما را تشکیل می دهد. اگر لازم است جزئیات بیشتری کسب کنید، در مورد مباحث و آزمونهایی که به هر درس اضافه می کنید، فکر کنید و در صورت لزوم، دوره خود را دنبال کنید.
اطلاعات اضافی را برای پست های وبلاگ، دوره های تکمیلی و مطالب پشتیبانی ذخیره کنید.

اخطار آخر: از اینکه فراگیران خود را با داشتن اطلاعات بیش از حد و یکباره درگیر کنید، پرهیز کنید. اگرچه می خواهید مطمئن باشید که از هیچ مرحله ای صرف نظر نمی کنید، به همین راحتی یادگیرندگان را با اضافه بار اطلاعات گمراه نکنید. از سوی دیگر، با درگیر کردن انبوهی از مثالها که واقعاً در درک مطلب نقشی ندارند، خطر از دست دادن فراگیران را در دوره خود ایجاد می کنید.

در مورد فهمیدن اینکه چه اطلاعاتی در دوره شما برای یادگیری ضروری است و چه محتوای مزیت است، وظیفه شناس باشید. برای فراگیرانی که دوره شما را می گذرانند، آنها یک روش عالی برای ارائه منابع اضافی هستند و برای هر کسی که با محتوای دوره شما آشنا نباشد، وبلاگ ها یک ابزار بازاریابی عالی برای جلب علاقه آنها هستند.

به عنوان مثال، اگر دروس تزئین کیک را ارائه می کنید، می توانید از وبلاگ خود برای به اشتراک گذاشتن ایده تزئین اضافی استفاده کنید.

همانطور که گفته شد ، وبلاگ ها تنها محتوای دوره های اضافی نیستند. همچنین می توانید این محتوا را به عنوان مواد افزودنی دوره یا دروس پیشرفته دسته بندی مجدد کنید. به این ترتیب، فراگیران می توانند هزینه دوره ی “اولیه” را پرداخت کنند و سپس اطلاعات تکمیلی را با توجه به علاقه خود خریداری کنند.

سرانجام ، می توانید برخی از اطلاعات را به عنوان محتوای پشتیبانی برای کسانی که در دوره شما ثبت نام کرده اند، ارائه دهید. در حالی که دوره های تکمیلی خصوصی و پولی هستند و وبلاگ عمومی و رایگان است، مطالب پشتیبانی رایگان و خصوصی است. به عبارت دیگر، شما آن را به عنوان پاداش رایگان به هرکسی که دوره اصلی را خریداری کرده باشد ارائه می دهید.

هدف از جدا كردن این مطالب از محتوای اصلی دوره این است كه به فراگیران كمك می كند تا به جای پرت كردن حواس آنها با موارد غیر ضروری، روی مطالب دوره اصلی تمركز كنند. به عبارت دیگر، رئوس مطالب درسی به شما کمک می کند تا مطالب خود را به قطعات قابل کنترل و معنی دار ویرایش کنید و پس از ایجاد بلوک های سازنده موثر برای فراگیران خود، ابزار مورد نیاز خود را برای متناسب کردن نیازهای خود در اختیار آنها قرار دهید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: