چرا یادگیری از طریق تلفن همراه در حال حاضر بسیار عالی است؟

یادگیری موبایلی در دنیای امروز رایج شده است. این نتیجه دوران در حال تغییر دنیای دیجیتال است.

در این مقاله به این خواهیم پرداخت که چگونه mLearning بخش آموزش را تغییر داده است.

آموزش موبایلی (mLearning) چیست؟

گاهی اوقات به سادگی به عنوان mLearning شناخته می شود، یادگیری از طریق تلفن همراه یک اصطلاح گسترده است که به فرآیند یادگیری از طریق اینترنت یا شبکه با استفاده از دستگاه های تلفن همراه شخصی مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و نوت بوک های دیجیتال اشاره دارد.

یادگیری سیار از اوایل دهه ۲۰۰۰ به هر شکلی وجود داشته است، اما چند سال پیش محبوبیت زیادی پیدا کرد، زیرا به دانش پذیران اجازه می‌دهد در هر مکان و هر زمان به آموزش دسترسی داشته باشند، مشروط بر اینکه یک دستگاه تلفن همراه داشته باشند.

مبانی یادگیری موبایل

یادگیری سیار ممکن است برای ارائه محتوای ریز یادگیری استفاده شود. ممکن است شامل فیلم ها، انیمیشن ها، راهنماهای نحوه انجام، بازی ها، آزمون ها یا ارزیابی ها و غیره باشد.

عناصر یادگیری اجتماعی شامل یک انجمن گفتگو، ارتباط با کارشناسان و همتایان، چت و به اشتراک گذاری دانش است.

آموزش آفلاین موبایل از دانلود محتوا و یادگیری بدون دسترسی به اینترنت پشتیبانی می کند.

می توانید پیشرفت دانش پذیر را در دستگاه تلفن همراه خود ردیابی کنید و در صورت وجود اتصال، داده ها را با سیستم مدیریت یادگیری همگام کنید.

داشبوردها و گزارش ها در هر زمان در دسترس دانش پذیران، مربیان و مدیران هستند.

چرا پذیرش mLearning یک ایده هوشمندانه است؟

یادگیری تلفن همراه می تواند زندگی ما را از بسیاری جهات آسان تر کند و میزان پذیرش این رویکرد در آموزش در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.

در اینجا مهمترین مزایای آموزش mLearning آورده شده است:

۱٫ یادگیری در حال حرکت

یکی از بزرگترین مزایای mLearning این است که افراد می توانند از هر کجا و در هر زمان یاد بگیرند.

از روزهایی که افراد دوست داشتند پشت میز اداری خود بنشینند تا یاد بگیرند، مدت ها گذشته است.

فراگیران امروزی می خواهند بدون حضور در مکان و زمان خاصی یاد بگیرند. mLearning دسترسی فوری به محتوای مرتبط را ارائه می دهد.

جدا از این واقعیت که به افراد امکان می‌دهد مکان و زمان یادگیری را تعیین کنند، mLearning همچنین به دانش پذیران اجازه می‌دهد که داوطلبانه خودشان عمل کنند و در نتیجه شانس آنها را برای درگیر شدن در فرآیند یادگیری افزایش می‌دهد.

حتی با وجود اینکه دانش پذیران خارج از محدوده کلاس هستند، می‌توانند با معلمان خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند، در آزمون‌ها شرکت کنند و در صورت تمایل به ویدیوهای اضافی دسترسی داشته باشند.

۲٫ از یادگیری خود گام پشتیبانی می کند

معلمان می دانند که دانش پذیران با سرعت های متفاوتی یاد می گیرند. یادگیری در کلاس درس دانش پذیران را برای درک یک مفهوم یا درس خاص در مدت زمان مشخص تحت فشار قرار می دهد که اغلب باعث ناامیدی می شود.

یادگیری سیار با اجازه دادن به دانش پذیران برای یادگیری با سرعت خود این چالش را از بین می برد.

با mLearning، می‌توانید هر زمان که بخواهید بدون اینکه فشاری برای تکمیل فوری یک درس یا تکلیف داشته باشید، یاد بگیرید.

۳٫ یادگیری پویاتر است

هیچ دو دانش پذیری شبیه هم نیستند. آن‌ها نه تنها با سرعتی که مختص خودشان است یاد می‌گیرند، بلکه زمانی که با استفاده از قالب‌هایی که برایشان راحت است به آنها آموزش داده شود، بهتر یاد می‌گیرند.

به عنوان مثال، برخی از دانش پذیران یادگیرنده دیداری هستند در حالی که برخی دیگر یادگیرنده شنیداری هستند.

تدریس در کلاس به ندرت سبک ها یا ترجیحات یادگیری دانش پذیران را در نظر می گیرد، اما یادگیری سیار به حل این مشکل کمک می کند.

معلمان می‌توانند تصاویر، ارائه‌ها، فایل‌های صوتی یا ویدیوهای یوتیوب را در محتوای خود قرار دهند تا متناسب با سبک‌های یادگیری متفاوت باشند و آنچه را که در کلاس‌های حضوری یا کلاس مجازی آموزش داده شده است، تقویت کنند.

به عبارت دیگر، یادگیری تلفن همراه از انواع رسانه ها و ویژگی های آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک تجربه پویا و جذاب پشتیبانی می کند.

۴٫ نرخ تکمیل بهتر و حفظ بالاتر

استفاده از یادگیری تلفن همراه این امکان را فراهم می کند که هر درس را به لقمه های کوچکتر و قابل هضم تر تقسیم کنید.

معمولاً یک دوره آموزشی با اندازه بزرگ از طریق برنامه های تلفن همراه ارائه نمی شود. محتوای mLearning در قالبی مختصر و ساده طراحی شده است.

این به خودی خود دارای مزایای فراوانی از جمله درک آسان تر و حفظ آن است.

به عنوان مثال، بسیاری از دانش پذیران با دیدن کتاب‌های درسی بزرگ و دروس حجیمی که باید تکمیل شوند، از یادگیری دلسرد می‌شوند.

هنگامی که درس به صورت لقمه از طریق یادگیری تلفن همراه تدریس می شود، به کاهش اضافه بار شناختی و کاهش زمان تکیه کمک می کند.

علاوه بر این، تحویل به اندازه لقمه احتمال حفظ دانش و یادآوری اطلاعات بالاتر را افزایش می دهد.

این به دانش پذیران کمک می‌کند تا هر دوره یا درسی را به‌طور یکپارچه تکمیل کنند و همچنین به یادآوری اطلاعات در صورت نیاز کمک می‌کند.

۵٫ یادگیری مشارکتی را تشویق می کند

اگرچه یادگیری سیار دانش پذیران را قادر می‌سازد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند، اما به آنها اجازه می‌دهد تا با معلم و همسالان خود با هدف نهایی اشتراک‌گذاری دانش در تماس باشند.

آن‌ها را تشویق می‌کند تا با دیگری در تماس باشند تا بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و در عین حال امکان ارتباط با جوامع مختلف یادگیری آنلاین را افزایش دهند.

۶٫ مقرون به صرفه

یکی دیگر از مزایای قابل توجه یادگیری تلفن همراه مقرون به صرفه بودن آن است. تنها کاری که معلمان باید انجام دهند این است که محتوای خود را با استفاده از یک سیستم تألیف مبتنی بر وب توسعه دهند و آن را به طور خودکار در دستگاه های تلفن همراه خود به دانش پذیران ارائه دهند.

این یک راه عالی برای افزایش مشارکت است.

۷٫ پشتیبانی از چند دستگاه

به عبارت دیگر، محتوای mLearning از تمام دستگاه هایی که دانش پذیران نیاز دارند و استفاده می کنند پشتیبانی می کند.

در یک محیط یادگیری تلفن همراه، می توان به همان محتوا در دستگاه های مختلف از جمله لپ تاپ، رایانه شخصی، تبلت و تلفن های هوشمند دسترسی داشت.

صرف نظر از نوع دستگاه، محتوای آموزشی موبایلی عالی به نظر می رسد و در همه اندازه های صفحه نمایش پاسخگو است.

نحوه استفاده بهینه از اپلیکیشن‌های mLearning برای آموزش و توسعه مهارت

اکنون که مزایایی را که mLearning ارائه می دهد، می دانید، ممکن است بخواهید بدانید چگونه می توانید از برنامه های mLearning برای آموزش و توسعه مهارت ها استفاده کنید. در اینجا ۴ روش برای انجام این کار وجود دارد:

۱٫ تکمیل آموزش رسمی

اگر به دنبال تقویت یادگیری کارمندان خود هستید، برنامه‌های آموزشی موبایلی به شما این امکان را می‌دهند که نسخه‌های ساده‌سازی شده دوره‌های خود را ایجاد کرده و آنها را در قالب‌های قابل هضم ارائه دهید.

شما همچنین می توانید از برنامه یادگیری تلفن همراه برای آزمایش دانش آنها از طریق آزمون های فلش کارت استفاده کنید، بنابراین به تجدید حافظه و حفظ دانش آنها کمک کنید.

۲٫ بحث های دوره ایجاد کنید

همانطور که قبلاً گفته شد، mLearning همکاری بین همتایان و متخصصان را تشویق می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، که به نوبه خود تفکر آنها را تحریک می‌کند.

این می تواند تعامل را بیشتر کند و نرخ تکمیل را افزایش دهد.

۳٫ ویژگی های گیمیفیکیشن را اضافه کنید

افزودن ویژگی‌های گیمیفیکیشن مانند جوایز به محتوای یادگیری تلفن همراه شما می‌تواند به کارمندان شما کمک کند و میل آنها را برای کسب امتیاز یا نشان‌های بیشتر تحریک کند، در حالی که ناخودآگاه آنها را تشویق به تکمیل یادگیری اختصاص داده شده می‌کند.

۴٫ افزایش ارتباط با فراگیران

یک برنامه یادگیری تلفن همراه فرآیند حفظ ارتباط با دانش پذیرانتان را ساده می‌کند، زیرا می‌توانید با ارسال اعلان‌هایی درباره دوره‌های آموزشی یا محتوای یادگیری خرد، با آنها در تماس باشید.

همچنین، می‌توانید با استفاده از این برنامه، یادگیرندگان جدیدی را جذب کنید تا نگاهی اجمالی به دوره‌های آینده داشته باشید.

نتیجه

برای کسانی که وقت ندارند پشت میز در یک محیط کلاس درس بنشینند یا کسانی که فقط می خواهند با سرعت خودشان یاد بگیرند، یادگیری موبایلی یک موهبت است. چه به دنبال آموزش انحصاری کارکنان خود یا تکمیل آموزش رسمی آنها باشید، mLearning می تواند به شما کمک کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: