درس‌های یادگیری الکترونیکی از سال ۱۳۹۹

سال ۱۳۹۹ خوب یا بد سال یادگیری آنلاین بوده است. این چیزی است که ما تاکنون فهمیده ایم.

هیچ سالی به اندازه ی سال ۱۳۹۹ هنجارشکنی نداشته است. زندگی در همه سطوح برای همه ما تغییر کرده است، هرچند که برخی از این تغییرات تنها تا زمان فروپاشی همه گیری فعلی پایدار هستند.
جهان پس از همه گیری به دنبال معنای یافتن یک روال عادی جدید بوده و خواه ناخواه ، تحصیلات یکی از مواردی است که احتمالاً برای همیشه تغییر کرده است.

بگذارید تصدیق کنیم که برای بسیاری از افراد ، تجربه امسال در زمینه یادگیری آنلاین بسیار ناچیز بوده است. مربیان مجبور شده اند در آخرین لحظه برای جابجایی محتوایی که سالهاست بصورت آنلاین در قالب آنلاین ارائه می دهند ، تقلا کنند ، در حالی که مدیران مجبور بوده اند سیستم های موجود خود را با سرعت زیادی تغییر دهند تا بتوانند آنها را متناسب کنند. در همین حال ، فراگیرانی که در حال دریافت این قالب جدید هستند ، از فناوری های منسوخ و دشوار رنج می برند و اغلب مجبور بوده اند با منابع پشتیبانی کمتری درگیر باشند تا به آنها کمک کنند. با توجه به همه اینها ، جای تعجب نیست که برای بسیاری از مردم سوال ایجاد می شود که آیا آموزش آنلاین موثر است؟

با این حال ، مقصر دانستن کاستی های اخیر آموزش آنلاین اشتباه است. همیشه روش هایی وجود داشت که آموزش آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این به ویژه برای مخاطبان جوان بیشتر صدق می کند. اما همچنین یک روش در دسترس تر و مقرون به صرفه تر برای دریافت آموزش در طیف وسیعی از مهارت ها از جمله دروس تخصصی را فراهم می کند. وقتی نوبت به آموزش آنلاین برای بزرگسالان می رسد ، بیشتر دشواری هایی که دیده ایم مستقیماً نتیجه سیستم های بیش از حد سنگینی است که نتوانسته اند با سرعتی که نیاز همه ی افراد است هماهنگ شوند.

این بدان معنی است که امید زیادی به مربیان وجود دارد. هم کسانی که در یک سیستم کار می کنند و هم کسانی که خودشان کار خود را شروع می کنند. اگر می خواهید دوره آنلاین بهتری نسبت به دوره ای که اکنون دارید بسازید ، می توانید. تنها کافیست که شروع کنید.

  1. توجه کامل به درس در روش های آنلاین

در حالی که ویدئو کنفرانس یک راه حل سریع برای بسیاری از مربیان است ، اما هنگامی که تنها قالب برای یادگیری، قالب آنلاین است ، نقاط ضعف زیادی وجود خواهد داشت. بزرگترین آن این است که ، وقتی فراگیران در خانه هستند ، با سایر علاقمندی هایشان و یا مواردی دیگر دچار حواس پرتی میشوند، تمرکز بر یادگیری در خانه دشوارتر از زمانی است که آنها به منظور دریافت درس به کلاس مراجعه می کنند.

بنابراین اولین درس این است که باید تمام هوش و حواس دانش پذیران را به درس معطوف کرده و از حواس پرتی های آنها بکاهیم.

  1. تهیه یک دوره آنلاین با کیفیت بالا به زمان و برنامه ریزی نیاز دارد.

اگر یک مربی بخواهد یک تجربه یادگیری خوب ارائه دهد ، کارهای زیادی در پشت صحنه اتفاق می افتد. جای تعجب نیست ، این مواردی است که بسیاری از مربیان در سال گذشته برای آن تلاش کرده اند. کسانی که در دوره ها مانده اند و مطالب را با یک قالب آنلاین و با کمترین وقت و بودجه برای خوب انجام دادن انطباق داده اند، احتمالاً بیش از سایرین با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند.

این همچنین بدان معناست که مربیانی که مدتها در قالب سنتی کار کرده اند ، حق انتخاب دارند: آیا حتی بعد از پایان این همه گیری، آنها برنامه آموزش آنلاین را ادامه می دهند؟ یا می خواهند تمام مطالب آنلاین را كه امسال تهیه كرده اند ، پس از بازگشت به یادگیری حضوری ، از بین ببرند؟

این تنظیمات برای بسیاری از افراد دشوار بوده است ، اکنون که دیگر نیازی به تغییر دوره در یک هفته ندارند ، کسانی که ترجیح می دهند به تولید محتوای خود ادامه دهند این فرصت را خواهند داشت که در مورد این فرآیند بیشتر فکر و مراقبت کنند.

  1. محتوای یادگیری را به گونه ای ایجاد کنید که بتواند برای افراد زیادی مورد استفاده باشد.

بزرگترین مزیت آموزش آنلاین این است که می تواند (تقریبا) به طور نامحدود مقیاس بندی کند. در یک دوره حضوری، فقط تعداد محدودی از دانش پذیران می توانند دور میز و یا در سالن اجتماعات، بنشینند. اما یک دوره آنلاین می تواند ده ها هزار دانش پذیر را تأمین کند، به شرطی که زیرساخت های اساسی بتواند آن را پشتیبانی کند.
برای استفاده بیشتر از این، مربیان باید عمده منابع خود را با کیفیت بالا ارائه دهند که برای بسیاری از کاربردها به اندازه کافی متنوع باشد. اینها شامل اینفوگرافیک است که می تواند به عنوان محتوای مرجع و راهنمای مطالعه باشد، یا می تواند به قطعات تقسیم شده و در شبکه های اجتماعی استفاده شود. آنها همچنین می توانند شامل فیلمهایی باشند که می تواند بصورت آنلاین به اشتراک گذاشته شوند، یا حتی در مواقعی که یک مربی نیاز به استراحت در یک صحبت طولانی دارد، حتی در کلاس ارائه شود.

  1. محتوای تعاملی، یادگیرندگان را برای مدت طولانی و بدون فرسودگی درگیر می کند.

آموزش آنلاین می تواند به ویژه در این زمینه بسیار ناخوشایند باشد زیرا مربیان نمی توانند فراگیران خود را ببینند و و از حالات چهره ی آنها متوجه شوند که به محتواها علاقمند هستند یا خیر.

کلید این مسئله استفاده از محتوای تعاملی است که به شما اجازه می دهد دانش پذیران دانش خود را به روشی پویاتر آزمایش کنند. این شامل حالات انشعاب ، آزمونهای کوچک و حتی عناصری است که شامل AR یا VR هستند. هرچه عمیقاً فراگیران با این مطالب درگیر شوند، مطالب را هر چه بهتر فرا می گیرند.

۵- از کلاس های خصوصی برای تمرکز روی پشتیبانی دانش پذیران استفاده کنید.

اگرچه یک دوره آنلاین که چیزی جز یک کنفرانس ویدئویی نیست، خسته کننده است، اما هنوز هم مواردی وجود دارد که نشان می دهد این ارزشمندترین روش ارائه دستورالعمل است. یکی از مثبت ترین تجربیات یادگیری آنلاین مربوط به جلسات رو در رو و خصوصی با مربیان است.
صحبت مستقیم با مربی حتی اگر تنها پانزده دقیقه باشد باز هم عامل اصلی تشویق است.

زمان جلسه خصوصی بیشترین کمک به مربی میکند، زیرا چیزی نیست که بتوان به طور نامحدود مقیاس آن را افزایش داد و غالباً به مقداری زمان جهت آماده سازی از قبل نیاز دارد. اما بطور هدفمند برای ارائه پشتیبانی مستقیم به افراد، می تواند منجر به بهترین نتایج یادگیرنده شود.

سال ۱۳۹۹ به ما آموخته است که یادگیری آنلاین می تواند بهتر باشد.

درست است که در این سال آموزش آنلاین دشوار بوده است. اما همچنین باعث بهبود دسترسی به آموزش برای دانش پذیران معلول شده است که اغلب برای شرکت در کلاس های سنتی دچار مشکل بوده اند. این برنامه دوره های موجود را گسترش داده و به دانش پذیران بیشتری فرصت می دهد تا احساسات خود را کشف کنند.
وقتی دنیا به یادگیری حضوری بازگردد، این مجموعه جدیدی از ابزارهای آموزشی خواهد بود، آزمونها به دانش پذیران کمک می کند مهارت های خود را آزمایش کنند و برای آزمون ها آماده شوند. دانش پذیرانی که این سال را برای یادگیری از طریق ارتباط با جوامع آنلاین گذرانده اند، هنوز مجبور هستند که این انجمن ها را در خارج از کلاس به کار ببرند.

بیشتر ما امیدواریم که برای بار دوم مجبور به مواجهه با منحنی یادگیری نشویم. بیایید آنچه را که در سال گذشته یاد گرفته ایم، به درستی استفاده کنیم تا دوره های آنلاین قوی تری را برای آینده بسازیم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: