راه های کاهش استرس در کلاس های آنلاین

به گزارش ایسنا یک روان شناس بالینی با اشاره به راهکارهای مدیریت استرس برای والدینی که در شرایط کرونا کلاس‌های آنلاین برای فرزندانشان برگزار می کنند، گفت: در شرایط کنونی بهترین کار پذیرش وضعیت و تطبیق دادن خود با آن است، درحالی که گلایه، ناراحتی و اضطراب باعث می شود شرایط سخت تر و ناراحت کننده تر شده و مدیریت شرایط نیز برای ما سخت تر شود.

ملینا شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مدیریت استرس برای والدینی که در شرایط کرونا کلاس‌های آنلاین را برای فرزندان خود برگزار می‌کنند، اظهار کرد: هیجانات انسان نسبت به تفکرات او در مرتبه دوم قرار دارند، یعنی آنگونه که فکر می‌کنیم می‌تواند هیجانات ما را تامین کند.

وی در خصوص افراد منفی‌نگر و انعطاف ناپذیر، گفت: این افراد به روشی که از قبل به آن عادت کرده‌اند می‌چسبند و حاضر به امتحان‌ کردن روش‌های مختلف برای انجام امور نیستند، طبیعتا اینگونه افراد از استرس، اضطراب و خشم بیشتری رنج می‌برند.

این روان شناس بالینی یکی از مهمترین عوامل در کاهش استرس والدین را خوش‌بین بودن دانست و افزود: هر لحظه امکان دارد در زندگی ما اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد و باید بپذیریم کرونا هم بحرانی است مثل دیگر حوادث زندگی.

شیرانی با تأکید براینکه در این شرایط انعطاف‌پذیری انسان کمک بسیار زیادی به او خواهد کرد، گفت: استفاده از ماسک به عنوان یکی از روش های موثر پیشگیری از ابتلا به کرونا بارها توصیه شده است، درحالی که برخی افراد به این دلیل که اذیت می‌شوند، ماسک نمی‌زنند. این عمل نشان دهنده انعطاف‌پذیری کم افراد است.

وی با بیان اینکه در روان‌شناسی هوش افراد با میزان انعطاف‌پذیری آنها رابطه مستقیم دارد، توضیح داد: به این معنا که افراد باهوش انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به افراد با میزان هوش متوسط و پایین دارند. در زمان وقوع حادثه‌ افراد باهوش سعی می‌کنند زودتر استراتژی تعیین کرده و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد. در این میان از بعضی مادران می‌شنویم که «یاد زمانی که بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند بخیر و یا اینکه مدام می گویند شرایط کنونی بسیار برای ما دشوار است» در حالی که اینگونه جملات کار را برای افراد سخت تر می‌کند.

روان شناس بالینی ادامه داد: هربار که فردی به ما می‌گوید «تو نمی توانی» باید ۱۷ مرتبه به خود بگوییم «من می‌توانم» تا به شرایط عادی بازگردیم و بتوانیم موقعیت را هضم کنیم. بنابراین اگر ما به خودمان بگوییم که «نمی‌توانیم» شرایط سخت‌تری ایجاد خواهد شد، در نتیجه می‌توان خودگویی‌ها و نحوه نگرش به شرایط موجود که غیرقابل اجتناب است باید تغییر کند و به حالت مثبت درآید. نکته دوم اینکه با انعطاف‌پذیری می‌توان خود را با شرایط موجود تطبیق داد و در نهایت با وضعیت ثابت بیرونی کنار آمد.

شیرانی با اشاره به آنلاین برگزار شدن کلاس‌های مدارس گفت: پیش از این بچه‌ها بخش زیادی از انرژی فیزیکی خود را در محیطی خارج از خانه تخلیه می‌کردند، اما درحال حاضر بسیاری از کودکان در آپارتمان‌هایی با متراژ ناکافی زندگی می‌کنند، یا والدینی که با ۲ یا ۳ کودک همزمان در خانه شرایط سخت تری را نسبت به خانواده‌های کم جمعیت دارند. این خانواده ها به خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به دیگران نیاز دارند، زیرا هرچقدر بیشتر از شرایط گله کنند سختی آن بیشتر به چشم می‌آید.

وی از جمله عوامل موثر دیگر در این شرایط را نیاز به سطح بالای سواد رسانه ای در میان والدین دانست و ادامه داد: تا یک سال پیش تقریبا همه بار آموزشی و یادگیری به عهده کادر مدرسه بود و مادر خانواده به وظایف خانه‌داری و شغل خود می‌پرداخت. شاید برخی والدین در آن زمان نحوه ارسال ایمیل، تایپ یا باز کردن لینک برای ورود به کلاس را بلد نبودند و انجام نمی‌دادند، درحالی که وضعیت فعلی نشان داد والدین نیاز به آموزش بیشتر در زمینه فضای مجازی و کاربرد آن دارند. یادگیری بعضی مهارت‌ها در این شرایط به والدین کمک می‌کند تسلط بیشتری بر شرایط داشته باشند و میزان استرس آنها را کاهش می دهد.

روان شناس بالینی با اشاره به اینکه بخش دیگری از استرس‌ والدین به خاطر کم شدن دسترسی به معلمان بر می گردد، توضیح داد: به در شرایطی که بیشتر دانش آموزان سر کلاس های درس حضوری نیستند، در صورت مواجهه با مسئله درسی که به خوبی یاد نگرفته‌اند یا بلد نیستند به سراغ والدین می‌روند و از آن‌ها کمک می‌خواهند، در نتیجه والدین باید اطلاعات و سواد خود را افزایش دهند تا بتوانند از عهده سوالات کودکان خود برآیند و مشکل آن‌ها را حل کنند، نه اینکه منتظر بمانند تا کلاس آنلاین بعدی برگزار شده و از معلم سوال کنند.

شیرانی در خصوص مدیریت شرایط کلاس آنلاین از سوی والدین، تاکید کرد: در حال حاضر هر خانه باید یک مدرسه باشد و در ساعات مشخصی به مدرسه تبدیل شود. اطلاعات درسی باید در زمان مناسب به کودکان منتقل شود و والدین در صورت عدم اطلاع از بعضی موضوعات درسی ساده از کنار آن عبور نکنند، بلکه به اینترنت یا هر منبع دیگری که قابل اعتماد بوده و می‌تواند مطالب را به درستی از آن یادگرفت مراجعه کرده و مشکل آموزشی فزرندان خود را حل کنند. این مهارت نیز باعث کاهش استرس در والدین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خانه باید تفریحات مناسبی هم وجود داشته باشد و یا با رعایت موارد بهداشتی در خارج از خانه تفریح مناسبی برای کودکان درنظر گرفت، گفت: اگر بخواهیم دانش آموزان را مجبور کنیم در فصل سرما و شیوع کرونا در خانه بمانند، دائم آنلاین باشند و تکلیف درسی انجام دهند، طبیعتا نسبت به گذشته با استرس و انزوای بیشتری مواجه می‌شوند، چراکه اگر قبلا شرایط استرس‌زا تنها در خانه بود، کودک به محیط مدرسه و گذراندن ساعاتی در کنار دوستانش دلخوش بود.

این روان شناس بالینی به خانواده‌ها توصیه کرد که تنش‌های زناشویی در محیط خانه را کنترل کنند و تاکید کرد: کودکان باید بتوانند در خانه نیز شاد باشند، با دوستان خود ارتباط تلفنی داشته باشد و از وسایل بازی رنگی و شاد استفاده کنند.

شیرانی در مورد سهم مدارس در بهبود این شرایط برای والدین نیز گفت: در بعضی خانواده‌ها دو کودک همزمان دو کلاس آنلاین در دو مقطع متفاوت دارند که باید در آن حاضر باشند و مادر در این موقعیت مستاصل می‌شود که کدام یک را متصل کند، در این شرایط مدارس باید تا حد ممکن ساعت های درسی بچه ها را با توجه به شرایط والدین تنظیم کنند تا به کاهش تنش بیشتر والدین کمک کنند.

وی در آخر خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی بهترین کار پذیرش وضعیت و تطبیق دادن خود با آن است، درحالی که گلایه، ناراحتی و اضطراب باعث می شود شرایط سخت تر و ناراحت کننده تر شده مدیریت شرایط نیز برای ما سخت تر شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: