چگونه کلاس آنلاین خوبی داشته باشیم

چگونه کلاس آنلاین خوبی داشته باشیم

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و ایجاد محدودیت ها، سال تحصیلی جدید نیز به صورت آنلاین برگزار می شود.

حال این سوال مطرح است که آیا آموزش به شیوه ی آنلاین می تواند به اندازه ی روش های سنتی و کلاس های حضوری مفید باشد یا خیر؟

پاسخ این سوال چندان صریح نیست، لیکن نتایج تحقیقات در زمینه این دو روش تحصیلی (حضوری و غیرحضوری) نشان می دهد تفاوت معناداری میان دستاوردهای هر دو روش وجود ندارد.

محققان همچنین دریافتند که برخی از دانشجویان از طریق اینترنت عملکرد ضعیف تری نسبت به دیگران دارند و برخی از این تفاوت ها را می توان با نابرابری های اقتصادی-اجتماعی توضیح داد.

مشاوره برای دانش پذیران و والدین

در این جا به چند نکته برای دانش پذیران و والدین اشاره می کنیم که قرار است از طریق سامانه های آنلاین به یادگیری بپردازند.

در یک دوره ی آنلاین خوب باید عدالت اجتماعی رعایت شود. برای یک تجربه ی عادلانه در یادگیری عوامل مهمی از جمله عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش دارند.

یک دوره آنلاین خوب تعاملی است. این دوره ها برای دسترسی دانش پذیران به منابع اطلاعات گسترده تر است. یک دوره آنلاین خوب اطلاعاتی مانند خواندن یا فیلم سخنرانی را ارائه می دهد ، همچنین شامل تعاملات بین مدرسین و دانش پذیران و بین دانش پذیران با یکدیگر است. تعاملات بین مدرسین و دانش پذیران ممکن است شامل دریافت پذیران از بازخورد شخصی ، پشتیبانی و راهنمایی باشد. تعاملات بین دانش پذیران ممکن است مواردی از قبیل بحث در مورد مسائل مختلف یا همکاری با همسالان برای حل مسئله را شامل شود. یک دوره آنلاین خوب اغلب به یک محیط یادگیری اجتماعی تبدیل می شود و فرصت هایی را برای توسعه یک جامعه یادگیری پرتحرک فراهم می کند.

یک دوره آنلاین خوب جذاب و چالش برانگیز است. دانش پذیران را به مشارکت دعوت می کند ، به آنها انگیزه می دهد تا مشارکت داشته باشند و علاقه و توجه آنها را به خود جلب می کند. بدین ترتیب آنها از لذت یادگیری بهره می برند و برای ارتقا مهارت ها ، توانایی ها و دانش، خود را به چالش می کشند. به طور کلی یک دوره آنلاین خوب چالش برانگیز است.

یک دوره آنلاین خوب و مفید شامل تمرین است. دوره هایی که دانش پذیران را درگیر «فعالیت و مشارکت» می کنند – نه فقط تماشا و خواندن – «تمرین و تکرار» و «استفاده از آموخته ها».

در یک کلاس نوشتن خلاق ، دانش پذیران ممکن است یک داستان کوتاه بنویسند ، بازخورد دریافت کنند ، آن را اصلاح کنند و سپس یک داستان متفاوت بنویسند. در کلاس برنامه نویسی رایانه ای ، آنها ممکن است یک برنامه بنویسند ، آن را تست کنند و پس از آن، در برنامه بزرگتری که نوشتند استفاده کنند. در یک کلاس اقتصاد سنجی ، آنها ممکن است روابط بین متغیرهای مختلف را بررسی کنند ، معنی یافته های خود را توضیح دهند و سپس از آنها خواسته شود که این روش ها را در موقعیت های جدید اعمال کنند.

یک دوره آنلاین خوب در یک کلام “موثر” است. چنین دوره ای مهارت ها ، توانایی ها و دانش هایی را که دانش پذیران در پایان آن به دست می آورند شناسایی می کند ، فعالیت هایی را برای دستیابی به آنها ایجاد می کند و موفقیت دانش پذیران را ارزیابی می کند.

یک دوره آنلاین خوب شامل یک مربی حرفه ای، کاربلد و فعال است که بتواند دانش پذیران را به مراقبت، همدلی و اعتماد تشویق کند. این فرد می فهمد که دانش پذیران ممکن است مسائلی فراتر از این دوره آنلاین در زندگی خود داشته باشند. نه تنها بسیاری از دانش پذیران دوره های دیگر را می گذرانند، بلکه ممکن است خود مسئول زندگی دیگران باشند ، شغلی داشته باشند یا برای تأمین هزینه های زندگی خود تلاش کنند. دوره های آنلاین خوب غالباً شامل مدرسین همراه و پاسخگو هستند که با دانش پذیرانشان همکاری می کنند تا مشکلات و نگرانی های موجود را برطرف کنند.

یک دوره آنلاین خوب ، به علایق، سلیقه ها و خواسته های دانش پذیرانش از این دوره ها اهمیت میدهد و این امکان را برای دانش پذیران فراهم می کند تا فرصت هایی را برای یادگیری مرتبط و معنی دار داشته باشند. مثلا در هنرهای آشپزی ، این ممکن است به معنای انتخاب پخت و پز مربوط به خواسته های حرفه ای دانش پذیران باشد. در یک دوره حسابداری ، دانش پذیران می توانند صورتهای مالی شرکتی را که به آن علاقه دارند تجزیه و تحلیل کنند تا اینکه یک شرکت که اجبارا از طریق مربی انتخاب شده است. چنین انعطاف پذیری نه تنها زمینه ها و علایق دانشجویان را فراهم می کند ، بلکه فضا را برای دانشجویان فراهم می کند تا دوره را از آن خود کنند. در بعضی موارد حتی ممکن است به این معنا باشد که دانش پذیر و مربی(مدرس) با کمک هم دوره را طراحی کنند. این نوع انعطاف پذیری مورد نیاز سیستم های آموزش عالی است. این موارد به بهبود کیفیت دوره های آنلاین بسیار کمک میکند.

تنها رودرویی و حضور در کلاس های درس نمی تواند عامل موفقیت آن دوره باشد. باید بدانیم مقایسه روش های مختلف برگزاری کلاس کار درست و منطقی نیست و ما را از هدفمان منحرف می سازد. در واقع باید به این اندیشید که همه ی اشکال آموزش می توانند و باید بهبود یابند.

مجاورت جسمی پیش شرط آموزش خوب نیست. مقایسه یک شکل آموزش با دیگری ما را از این واقعیت منحرف می کند که همه اشکال آموزش را می توان – و باید – بهتر کرد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: