ساختن آزمونهای بهتر برای دوره آنلاین

امتحان فقط ارزیابی نیست. بلکه همچنین به ایجاد قدرت حفظ مطالب و تقویت یادآوری کمک می کند.

آزمونها در واقع جز اساسی هر دوره آنلاین هستند. منظور از “آزمونها” چیزی است که کاملاً متفاوت از امتحان میان ترم یا آخر ترم است. هدف از امتحانات معمولاً ارزیابی درک فراگیران است، می توان از آزمونها بیشتر به عنوان ابزارهای کمک آموزشی استفاده کرد، چیزی که به دانش پذیران در تمرین برای امتحانات کمک می کند.

با این حال، مانند هر جنبه از دوره شما، آزمونها باید دارای ارزش و ساختار باشند. و مانند هر جنبه از دوره شما، برخی از روش ها برای دانش پذیران بهتر از سایر روش ها خواهد بود. در اینجا هفت روش وجود دارد که می توانید بواسطه ی آنها آزمونها را بهبود ببخشید و در نتیجه به به دانش پذیران خود کمک کنید تا نتایج بهتری کسب کنند.

  1. بازخورد فوری

هرچه فراگیران بین برگزاری آزمون و بررسی نتایج خود بیشتر منتظر بمانند، احتمال حفظ پاسخ صحیح در آنها کمتر است.

هرچه مدت زمان بیشتری برای دریافت بازخورد طول می کشد، بیشتر احتمال دارد که پاسخ نادرست در مغز من بماند و توانایی یادآوری پاسخ صحیح را با مشکل روبرو کند.

این اثر می تواند ادامه یابد، حتی پس از دریافت پاسخ صحیح. بعلاوه، اگر لیستی از پاسخهای نادرست را یک باره مرور کنیم، کمتر تمایل داریم که روی هر پاسخ به صورت جداگانه تمرکز کنیم.

بازخورد فوری به پاکسازی پاسخ نادرست کمک می کند و توجه را بر روی پاسخ صحیح متمرکز می کند.

  1. راهنماها را مطالعه کنید.

وقتی فراگیران شما به پایان آزمون خود می رسند، پیشنهادات بررسی را براساس نتایج آنها ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر یکی از فراگیران شما به تعداد قابل توجهی از پاسخ های مربوط به یک ماژول خاص پاسخ نادرست داده باشد، می توانید یادداشتی را برای بررسی آن بخش اضافه کنید. یا می توانید پیشنهادات خود را در مورد سوال خاص اصلاح کرده و توضیحی در مورد عدم صحت پاسخ آنها ارائه دهید.

البته، می توانید پاسخ های صحیح را نیز به طور مثبت تقویت کنید و به به دانش پذیران بگویید که چرا پاسخ آنها صحیح بوده است. به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما یک آزمون در مورد تاریخ اوایل آمریکا ارائه می دهید و یکی از سوالات به این شکل است:

الكساندر همیلتون چه کسی بود؟

الف – اولین رئیس جمهور ایالات متحده

ب – اولین وزیر امور خارجه ایالات متحده

ج – اولین وزیر خزانه داری آمریکا

د – معاون اول رئیس جمهور ایالات متحده

اگر یک دانش پذیر به B پاسخ دهد، می توانید متن کوتاهی ارائه دهید که می گوید: “نادرست: الكساندر همیلتون اولین وزیر خزانه داری بود. برای اطلاعات بیشتر واحد ۸ پاراگرافهای ۶–۱۲ را بخوانید. ” اما، اگر دانش پذیر به C پاسخ دهد، می توانید متنی را ارائه دهید كه “صحیح: الكساندر همیلتون از سال ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۵ به عنوان وزیر خزانه داری تحت نظر جورج واشنگتن خدمت كرد.”

مورد اول کمک می کند تا فراگیران به سمت مطالب جهت بررسی سوق داده شوند، دومی ضمن ارائه اطلاعات اضافی، پاسخ صحیح را تقویت می کند.

  1. از درست / غلط پرهیز کنید.

همه می دانند ساده ترین سوالات درست / غلط است. نه تنها متن این سوالات بیش از حد ساده گرایانه است، بلکه فراگیران ۵۰/۵۰ پاسخ صحیح می دهند، حتی اگر بر مطالب تسلط نداشته باشند.

بعلاوه، تلاش برای دشوارتر ساختن آزمونهای غلط / غلط معمولاً نتیجه مثبتی ندارد، همانطور که پاسخ به خواندن دقیق سوالات متکی است. اگر سوالی را به گونه ای بیان کرده اید که بتوان آن را به راحتی اشتباه خواند، فراگیران شما از آزمون ناامید می شوند. سوالات شما باید به گونه ای باشد که به به دانش پذیران آموزش داده و دانش آنها را بسنجد، نه اینکه آنها را فریب دهد.

۴- از انواع سوالات مختلف استفاده کنید.

آزمونها می توانند در قالب های مختلفی از جمله چند گزینه ای، پر کردن جای خالی، پاسخ کوتاه و مقاله ارائه شوند. نوع مسابقه شما به موضوع بستگی دارد، اما تغییر سبک باعث می شود به دانش پذیران درجه بندی نشوند و به ارزیابی سطوح مختلف درک کمک می کند.

به عنوان مثال، آزمونهای چند گزینه ای معمولاً آسان تر از پاسخ کوتاه هستند، زیرا به دانش پذیران فقط باید پاسخ صحیح را از لیست تشخیص دهند نه اینکه خودشان آن را تهیه کنند. با این حال، سوالات چند گزینه ای این مزیت را دارند که به معلمان اجازه می دهند اطلاعات بسیار خاصی را امتحان کنند. آنچه که آنها از نظر دشواری ندارند، می توانند حجم و تمرکز را تشکیل دهند.

گفته شد، لازم نیست آزمونهای خود را به سوالات چند گزینه ای یا کوتاه پاسخ دهید. یکی از مزایای بزرگ یادگیری آنلاین توانایی آنها در ترکیب پرسش و پاسخ غنی است. این بدان معناست که شما می توانید از تصاویر در یک آزمون میکس و تطبیق استفاده کنید، یا پاسخ های ویدئویی یا صوتی را به برخی از سوالات آزمون قبول کنید. آزمونهای پویا که انواع مختلفی از رسانه را به کار می گیرند، بیشتر از انواع آموزش های مبتنی بر متن باعث ایجاد ماندگاری در حافظه می شوند.

  1. مرتباً آزمون برگزار کنید.

آزمونهای کوتاه و مداوم بیشتر از آزمونهای طولانی تر و نادرتر برای به دانش پذیران شما مفید خواهد بود. آزمونها فقط تا حدی در مورد آزمایش دانش فراگیر است. یکی دیگر از اهداف اصلی آنها ایجاد احتباس(حفظ مطالب آموزش دیده) است. همانطور که بازخورد فوری به به دانش پذیران کمک می کند تا پاسخ های صحیح را به خاطر بسپارند، مرور اطلاعات کمی بعد از یادگیری به ایجاد یادآوری کمک می کند.

بنابراین، اگر بین ارائه یک آزمون ۳-۵ سوال در پایان هر بخش یا یک آزمون ۱۵-۲۰ سوال در پایان هر فصل در حال بحث هستید، اولین مورد را انتخاب کنید.

  1. تکرارها را مجاز بگذارید.

تکرار به یادگیرندگان کمک می کند اطلاعات را حفظ کنند. با توجه به این، منطقی است که به دانش پذیران اجازه دهید آزمونها را تکرار کنند. آنها مطمئناً در دوره های مجدد نمره بالاتری خواهند گرفت، اما آنها همچنین اطلاعات بیشتری را به صورت دقیق تری فرا گرفته اند. شانس کسب نمره بالاتر و ارتقا نمره آنها نیز فراگیران را ترغیب می کند که به جای قبول نمره ضعیف، آن درس را تکرار کنند.

اگر نگران هستید که اجازه دادن به دانش پذیران برای تکرار یک آزمون بر درستی دوره شما تأثیر می گذارد، می توانید آنها را غیر اعتباری کنید. اگر دوره شما شامل بیست ماژول باشد و هر ماژول شامل یک آزمون باشد و آزمونها در مجموع ۲۰٪ از نمره نهایی دوره را داشته باشند، پس هر آزمون فقط ۱٪ ارزش دارد. به طور تجمعی، آزمونها به اندازه کافی ارزش دارند که می توانند به دانش پذیران را برای شرکت در آنها ترغیب کنند، اما به طور جداگانه اثر تکرار بیشتر از تعصب به نتایج دروس، باعث بهبود یادگیری می شود.

  1. گیمیفیکیشن را ترکیب کنید.

عناصر بازی می توانند با تبدیل مواد دشوار به چالشی که باید از آن عبور کرد، یادگیری را تجربه مثبت تری کنند. این باعث می شود گیمیفیکیشن به ابزاری روانشناختی با برخی پتانسیل های قدرتمند تبدیل شود. در آموزش، یادگیرنده اغلب یک پاسخ اشتباه را یک شکست می داند. پس از پاسخ های مکرر اشتباه، فراگیران می توانند در توانایی های خود شک کنند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

با این حال، اگر به بسیاری از بازی های کلاسیک فکر می کنید، بسیاری از آنها ساخته نشده اند تا موفقیت فوری را فراهم کنند. برعکس، بازی ای که بردن آن آسان باشد، بسیار سرگرم کننده نیست. در عوض، این بازی ها نیاز به تکرار دارند و در عین حال بازخورد موفقیت را نیز ارائه می دهند. به دانش پذیران می توانند احساس کنند که در حال پیشرفت هستند و این باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.

آزمونها لزوماً طاقت فرسا نیستند.

فراگیران بزرگسال به احتمال زیاد آزمونهای امتحانی را مثبت می بینند تا فراگیران کم سن تر. در حالی که به دانش پذیران مدارس غالباً در کلاسهای اجباری شرکت می کنند، فراگیران بزرگسال معمولاً خودگردان هستند. آنها انگیزه یادگیری را دارند و مشتاقند دانش خود را به آزمایش بگذارند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: