نکاتی برای طراحی آزمونهای یادگیری الکترونیکی دقیق تر

نتایج بهتر آزمونهای یادگیری الکترونیکی در حفظ دانش موثر است.
یادگیری الکترونیکی، چه در محیط مدرسه و چه در محل کار، به دانش پذیران و کارمندان اجازه می دهد دوره ها را در زمان خود و با سرعت خود بگذرانند. دوره های از راه دور همچنین به دانش پذیران فرصت کافی برای مرور مطالب و اطمینان از درک کامل هر یک از ماژول ها را قبل از رفتن به دوره دیگر می دهد.

سوالات آزمون آموزش الکترونیکی، نکات مهم هر دوره را تقویت می کند و اطمینان حاصل می کند که دانش پذیران شما اطلاعات را حفظ کرده و قادر به استفاده از آنچه می دانند هستند. نوشتن یک آزمون یادگیری الکترونیکی خوب می تواند در ارزیابی اثربخشی دوره به طور کلی تفاوت ایجاد کند. اگر در نوشتن آزمونهای یادگیری الکترونیکی تازه وارد هستید، موارد زیادی وجود دارد که باید اطمینان حاصل کنید که سوالات شما موثر است.

  1. آزمونها اهداف دوره را تقویت می کنند.

هنگامی که شما آزمون یادگیری الکترونیکی خود را برنامه ریزی می کنید، هدف دوره را در نظر بگیرید و بر روی سوالات پیرامون آن را تمرکز کنید. آزمون شما تعیین می کند که آیا دانش پذیران شما در این دوره تسلط دارند یا خیر. اگر بیشتر دانش پذیران شما قبول شوند، شما نیز به نوبه خود موفق به تکمیل هدف خود شده اید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما تسلط بر پخت کیک است، سوالات آزمون باید دانش دانش پذیران در مورد مواد اولیه، مراحل تکمیل کیک، روش های تهیه و نحوه ی نتیجه گیری نهایی را آزمایش کند. اگر آزمون شما در مورد نقاشی یک خانه است، بنابراین سوالات باید به آماده سازی خانه برای نقاشی، انتخاب نوع مناسب رنگ، روش عمل نقاشی و مواردی که باید از آنها اجتناب شود باشد.

  1. آزمون خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

آزمون یادگیری الکترونیکی خود را با اهداف دوره خود هماهنگ کنید و مطمئن شوید که طول آزمون شما به اندازه ی مناسب است. اهداف دوره خود را به زیر گروه ها تقسیم کنید و حدود ۳-۵ سوال در مورد هر زیر گروه داشته باشید که نکات اصلی هر یک را پوشش می دهد.

آزمون هایی که خیلی کوتاه هستند ممکن است به اندازه کافی مطالب مرتبط را پوشش ندهند، در حالی که موارد بیش از حد طولانی ممکن است موجب شود دانش پذیران احساس”خستگی آزمون” را تجربه کنند و در انتها برای انجام این کار منصرف شوند.

  1. پاسخ ها را صریح و مختصر بیان کنید.

نوشتن واضح، عدم وجود اصطلاحات خاص (مگر اینکه واژگان و تعاریف خاصی را آزمایش کنید) و ابهام کمتر، درک اصل مطلب آنچه را که شما می پرسید را برای کسانی که در آزمون شرکت می کنند آسان می کند. برای دانش پذیران بهتر است که یک یا دو بار سوالات را بخوانند و پاسخ صحیح را تشخیص دهند.

واضح نگه داشتن سوالات و پاسخ های چند گزینه ای شما، به سادگی آزمایش می کند که آیا آنها از مطالب آموزش دیده آگاهی دارند یا خیر.

۴ – فقط یک جواب را مجاز بگذارید.

در سوالات چند گزینه ای، وقتی دو پاسخ متفاوت می توانند صحیح باشند، ان سوال با شکست مواجه می شود. بیش از یک پاسخ صحیح را در گزینه ها نگذارید. در حالی که پاسخ های اشتباه می توانند و باید نزدیک به جواب صحیح باشند، اطمینان حاصل کنید که در متن پاسخ نادرست هیچ ابهامی وجود ندارد که راه را برای استدلال در مورد صحت آن باز بگذارد.

  1. مطمئن شوید که پاسخ های اشتباه قابل قبول هستند.

اگر در مورد وزن اتمی بور سوال می کنید، و گزینه های شما “۱۵”، “بدون وزن” ، “۱۰” و “یخچال شما” هستند، بنابراین شما به طور واقعی در حال آزمایش نیستید که آیا دانش پذیران شما جواب را می دانند. پاسخ های اشتباه باید به نوعی نزدیک به جواب درست باشد اما برای کسانی که در واقع به مطالب مسلط شده اند، کاملاً اشتباه است و برای کسانی که به مطالب مسلط نیستند، پاسخ های اشتباه نباید خیلی واضح باشد.

قرار دادن پاسخ های دور از ذهن، به هوش دانش پذیران شما توهین می کند و به کسانی که واقعاً مطالعه کرده و آموخته اند نتیجه ی مثبت نمی دهد. ترفند با پاسخ های اشتباه قابل قبول این است که اطمینان حاصل کنید دانش پذیران قادر به تشخیص تفاوت در بین پاسخ ها هستند.

  1. از سوالات درست / غلط خودداری کنید.

نوشتن سوالات صحیح / غلط ممکن است آسان تر باشد، اما شانس ۵۰/۵۰ در انتخاب پاسخ صحیح واقعاً چقدر به شما می گوید که آیا دانش پذیران شما بر مطالب درسی تسلط دارند؟

  1. از پاسخهای مطلق و گیج کننده خودداری کنید.

هنگام بیان سوالات خود، از استفاده از زبان مطلق مانند “همیشه”، “هرگز”، “همه” یا “هیچ” خودداری کنید. این نوع پاسخ ها استثنایی ندارند، زیرا ۱۰۰٪ درست یا ۱۰۰٪ اشتباه هستند و به دانش پذیران اجازه نمی دهند بین پاسخ ها تفاوت قائل شوند. اساساً، آنها به عنوان سوالات درست / غلطی شناخته می شوند.
به دنبال آن، هنگام ارائه سوالات چند گزینه ای، پاسخی ارائه نکنید که دو یا چند پاسخ ارائه شده را با هم ترکیب کند. به عنوان مثال، پاسخی مانند گزینه D: A & B می تواند گیج کننده باشد. اگر می خواهید دانش پذیران بیش از یک پاسخ صحیح را شناسایی کنند، پس جواب را به گونه ای قرار دهید که پاسخ صحیح را انتخاب کنند، نه یک گزینه صحیح که از جواب های دیگر تشکیل شده باشد.

۸- از انواع مختلف سوالات استفاده کنید.

اگر دانش پذیران با سوال از همان نوع روبرو شوند، خستگی از آزمون می تواند اتفاق بیفتد. به یاد داشته باشید، هدف آزمون شما شکست دادن دانش پذیران نیست، بلکه این است که به آنها اجازه دهید آنچه را که از مطالب دوره شما آموخته اند نشان دهند.

وقتی انواع سوالات را با هم مخلوط می کنید، مانند ترکیبی از سوالات چند گزینه ای و پاسخ کوتاه، آنها را متمرکز و درگیر آزمون می کنید. هنگامی که از دانش پذیران خواسته می شود به جای انتخاب پاسخ، پاسخی ارائه دهند، آنها مجبور می شوند آنچه را می دانند بررسی کنند و آن را به روشی قابل فهم منتقل کنند.

انواع دیگر سوالات می تواند شامل کشیدن و رها کردن یا اصطلاحات منطبق با تعاریف باشد. این امر به ویژه برای گواهینامه های حرفه ای یا دوره های فنی می تواند مفید باشد. مهم است وقتی از دانش پذیران در مورد موضوعی سوال می کنید، آنها اصطلاحاتی را که شما استفاده می کنید درک کنند.

  1. بازخورد را با سوالات ارائه دهید.

اگر بتوانید آزمونهای خود را بسازید تا با هر پاسخ با بازخورد کوتاه پاسخ دهند، مطالب را تقویت می کنید. با یک پاسخ اشتباه، ممکن است پاسخی داشته باشید که می گوید: “این درست نیست. در واقع، یک هشت ضلعی قرمز یک علامت توقف است ، نه یک علامت تسلیم، و روی آن کلمه STOP چاپ شده است. ” ارائه بازخورد فوری در حالی که دانش پذیر در حال شرکت در آزمون است به او کمک می کند تا درک کند چرا پاسخ او نادرست است.

همچنین می توانید از پاسخ های صحیح با بازخورد اضافی مانند “درست است.” هشت ضلعی قرمز STOP است و به رنگ قرمز است استفاده کنید تا رانندگان به آن توجه کنند. ” ارائه بازخورد با هر پاسخ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در صورتی که قصد دارید به دانش پذیران اجازه دهید مجدداً در آزمون شرکت کنند تا زمانی که تسلط آنها نشان داده شود، به بازخوردی که ارائه می دهید به عنوان یک راهنمای مطالعه اضافی فکر کنید.

  1. اجازه چندین بار شرکت در آزمون برای دانش پذیران

اگر هدف شما تسلط دانش پذیران بر مطالب دوره است، منطقی است که به آنها اجازه دهید چندین بار برای شرکت آزمون شرکت کنند. هدف نهایی هر دوره آموزش الکترونیکی، تسلط دانش پذیران بر مطالب است. اگر این آزمون نشان می دهد که آنها بر مطالب تسلط ندارند، باید فرصت مطالعه بیشتر و بعد از آن فرصتی دیگر برای نشان دادن دانش خود داشته باشند.

در نهایت، نوشتن سوالات آزمون آموزش الکترونیکی می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که به فرآیند ایجاد آزمون با هدف نهایی، یعنی تعیین اینکه آیا دانش پذیران شما از دوره های شما دانش بیشتری کسب کرده اند، نزدیک می شوید، در اینصورت سوالاتی را خواهید داشت که به جزئیات مطالب می پردازند. روی مهمترین نکات هر دوره تمرکز کنید و سوالات خود را به کاربردهای واقعی آن ماده مرتبط کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: