آیا کرونا باعث رونق آموزش آنلاین خواهد شد؟

آیا کرونا باعث رونق آموزش آنلاین خواهد شد؟

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

شیوع ویروس کرونا، ویروس معروف به COVID-19 یک شرایط اضطراری بهداشت عمومی با تبعات اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان است. در حالی که تأثیرات آن بر تجارت به خوبی مشهود است ، ولی آموزش و پرورش نیز با بزرگترین اختلال ممکن که در حافظه تاریخی آن وجود ندارد مواجه شده است است.

مراکز آموزشی در سراسر جهان با تغییر موضع از آموزش سنتی به صورت آنلاین، به ممنوعیت سفرها و شرایط قرنطینه پاسخ می دهند. این بحران ممکن است باعث رونق آموزش آنلاین شود یا حداقل ما را برای کنار آمدن با شرایط اضطراری بعدی آماده کند.

تحصیلات مختل شد

بسیاری از دانش پذیران در تمامی مقاطع تحصیلی در سرتاسر جهان در خانه هستند و یا قادر به سفر (برای تحصیل علم) نیستند. همین امر موجب شده تا همگان به آموزش آنلاین رو بیاورند.

در نتیجه ، موسسات آموزش عالی در تلاشند تا ظرفیت آنلاین خود را برای ارائه دوره ها به دانشجویان افزایش دهند. در حالی که همه دانشگاه ها تا حدی از سیستم های مدیریت یادگیری آنلاین و فناوری کنفرانس ویدیویی استفاده می کنند، هیچ استاندارد اجباری برای آموزش آنلاین وجود ندارد.

این امر باعث ایجاد تنوع بسیار زیادی در بین موسسات، مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها و حتی در میزان دیجیتالی شدن آنها می شود. علاوه بر آن ، همه کارمندان و مدرسین و دانش پذیران به آموزش از راه دور آشنا نیستند که همین امر خود مشکلاتی را در پی دارد.

آیا ویروس کرونا ویروسی سیاه و سفید برای یادگیری آنلاین است؟

در سال ۲۰۱۴ مایکل تروکانو ، متخصص بانک جهانی در امور آموزش و فناوری اظهار داشت که بیماری های همه گیر (او در مورد اپیدمی ۲۰۰۳ SARS صحبت کرد ، اما اکنون بحث در مورد COVID-19 وجود دارد) می تواند “قوهای سیاه” باشد. این اصطلاح، از یک اندیشمند آمریکایی وام گرفته شده است ، که از آن برای توصیف وقایع پیش بینی نشده با عواقب عمیق استفاده می کند.

به گفته تورکانو ، در طی شیوع سارس ، چین مجبور شد که انواع جایگزین آموزش از راه دور را تقویت کند. این امر منجر به استفاده های جدی تر ،عمیق تر و تحول آفرینتر، از ابزارهای آنلاین- حداقل به طور موقت- شد.البته شیوع ویروس کرونا بزرگترین بحرانی است که تاکنون در آموزش بین المللی رخ داده است.

شرایط آموزش در شرایط اضطراری فعلی به گونه ای است که برخی مراکز آموزشی با توجه به داشتن منابع مالی کافی و زیرساخت های مناسب توانسته اند به خوبی از پس این روزهای سخت بربیایند ولی برخی دیگر همچنان با کمبودهایی دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر آن سرمایه گذاران این لحظه را، لحظه ای می دانند که می تواند انواع فعالیت های آنلاین را در سراسر جهان متحول کند. سهام شرکت های ذکر شده در هنگ کنگ که به بازی های آنلاین، خدمات پزشکی دیجیتال، کار از راه دور و آموزش از راه دور مرتبط هستند در این دوران افزایش یافته است.

مشکلات آموزش آنلاین

متاسفانه دانش پذیران همیشه از آموزش دیجیتال استقبال نمی کنند، تحقیقات نشان می دهد تدریس به روش های “رو در رو” و”سنتی” برای اکثر ایشان قابل قبول تر است.

در واقع ، مطالعات در مورد اثربخشی “مدارس مجازی” نتایج متفاوتی را به همراه داشته است.

دانش پذیران همچنین ممکن است با یادگیری آنلاین مخالفت کنند، و آن را نوعی تحمیل بدانند. اخیراً وقتی DingTalk ، یک برنامه پیام رسان بزرگ چینی ، کلاسهای الکترونیکی را برای مدارس آسیب دیده از ویروس کرونا راه اندازی کرد، دانش آموزان ناراضی این امر را تهدیدی برای تعطیلات اجباری خود دیدند و به این برنامه امتیاز بدی در فروشگاه های آنلاین دادند تا بتوانند آن را از نتایج جستجو خارج کنند.

شاید این داستان آخر را نباید خیلی جدی گرفت ، اما در هر صورت نباید از این گونه واکنش های احساسی غافل شد.

یک راه حل دائمی یا یک ابزار پاسخگویی به بحران؟

اهمیت آموزش از راه دور (آموزش آنلاین) در دنیایی با این همه گیری بیماری و سایر اختلالات چشمگیر (مانند جنگ ها و بحران های مربوط به آب و هوا) غیرقابل انکار است. به اصطلاح “کشورهای در حال توسعه” (از جمله مناطق بزرگ روستایی در اقتصاد پررونق هند و چین) می توانند از مزایای آن بسیار بهره مند شوند ، زیرا می تواند به غلبه بر شرایط اضطراری و رفع کمبود وجود مدرسین کمک کند.

با این حال ، با عبور از بحران فعلی ، آیا اوضاع “به حالت عادی” برمی گردد؟ یا شاهد افزایش مداوم جریان اصلی یادگیری آنلاین خواهیم بود؟ پاسخ اصلاً واضح نیست.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: