چگونه از هوش مصنوعی در آموزش الکترونیکی استفاده می شود؟

هوش مصنوعی، به عنوان یک مفهوم، تقریباً به قدمت خود رایانه است. اما ظهور آن به عنوان ابزاری با کاربردهای واقعی تنها چند دهه قدمت دارد و همچنان در حال تکامل است. در حال حاضر ، گرچه هنوز نمی خواهیم بگوییم هوش مصنوعی “جریان اصلی” شده است ، اما بسیار رایج تر از پیش شده است. گوگل اکنون تقریباً در ۳۰٪ جستجوها از فناوری تطبیق عصبی استفاده می کند ، جستجوی صوتی در همه سیستم عامل های اصلی تلفن های هوشمند استاندارد وجود دارد و سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای تحویل محتوا به کاربران به هوش مصنوعی متکی هستند.

همانطور که گفته شد ، هوش مصنوعی که امروز با آن روبرو هستیم هنوز با موجودات خودآگاه و فوق العاده باهوشی فاصله دارد که نویسندگان داستان های علمی، علاقه زیادی به حدس و گمان درباره آن دارند. هوش مصنوعی ای که هنگام مرور اینترنت یا استفاده از تلفن های هوشمند با آن روبرو می شویم ، هوش مصنوعی “ضعیف” یا “باریک” است. این الگوریتم ها با عملکرد محدود و حافظه ی کم از وظایفی که انجام می دهند ، تشکیل شده اند. می توان آنها را آموخت یا آموزش داد تا در انجام وظیفه خود بهتر عمل کنند ، اما نمی توانند جهشی از آن چه انجام می دهند به چیزی خارج از برنامه خود داشته باشند.

با این وجود ، این برنامه ها از طرق مختلف در زمینه آموزش آنلاین راه پیدا می کنند و احتمالاً در آینده بیشتر این کار را انجام خواهند داد. در اینجا به شش روشی می پردازیم که امروزه هوش مصنوعی در صنعت آموزش الکترونیکی استفاده می کند.

  1. قابلیت دسترسی دانش پذیر

یکی از مثبت ترین تأثیرات آموزش آنلاین، امکان دسترسی بیشتر به یادگیری برای دانش پذیرانی است که در غیر این صورت ممکن است نتوانند در کلاس های حضوری به تحصیل بپردازند. هوش مصنوعی کمک می کند تا یادگیری از طریق برنامه هایی که می توانند با استفاده از الگوریتم های پردازش زبان برای زیرنویس گفتار زنده ، توضیحات پویاتر از محتوای بصری ، و به عنوان یک دستیار مجازی برای دانش پذیرانی که برای دسترسی به مطالب درسی نیاز به کمک دارند ، حتی بیشتر قابل دسترس باشد.

  1. ربات های چت

در دهه های گذشته از زمانی که آلن تورینگ رایانه ای را پیشنهاد داد تا بتواند شخص را فریب دهد و باور کند که انسانی بودن آن به عنوان معیار تعیین رفتار هوشمندانه است ، برنامه نویسان سعی کرده اند ربات های چت را با توانایی های زبان طبیعی برای این کار مهندسی کنند. در حالی که بسیاری از افراد در آستانه موفقیت قرار دارند ، بسیاری از ما هنوز می توانیم به سرعت تشخیص دهیم که نه با یک شخص بلکه با هوش مصنوعی صحبت می کنیم.

با این حال ، این باعث نمی شود که ارزش آنها را در آموزش کتمان کنیم. ربات های چت هنوز می توانند دستورالعمل کافی را برای مدیریت مکالمات با دانش پذیران تجزیه و تحلیل کنند ، و آنها را به یک ابزار آموزشی امیدوار کننده تبدیل کنند. به عنوان مثال ، ربات های چت می توانند به سوالات دانش پذیران پاسخ دهند و وقتی از آنها در شاخه خاصی از دانش استفاده می شود ، مهارت بیشتری پیدا می کنند. آنها همچنین در یادگیری زبان ، و در سناریوهای آموزش کاربرد دارند.

  1. دستیاران مجازی

دستیاران مجازی مشابه ربات های چت می توانند با طرح سوالاتی که ممکن است در پیمایش مطالب درسی ، به فراگیران و مدرسین کمک کنند. ایده مدرسین مجازی نیز در حال شروع است ، اما تاکنون چند نمونه از این موارد با موفقیت اجرا شده است.

  1. یادگیری شخصی سازی

هوش مصنوعی با جمع آوری ورودی های داده بیشتر و یادگیری نحوه پاسخگویی براساس نحوه استفاده ، از کارآیی بیشتری برخوردار می شود. در آموزش الکترونیکی می توان از هوش مصنوعی برای ارائه دروس سفارشی به دانش پذیران استفاده کرد ، و محتوای آن را جذاب تر کرد.

به عنوان مثال ، هوش مصنوعی می تواند از کاربر خود بیاموزد که طرفدار ورزش است و نمونه هایی از مفهومی را که در یک مثال ورزشی واقعی به کار رفته است ارائه می دهد. یا می تواند علائق دانش پذیران را انتخاب کرده و از آنها برای ارائه کلمات واژگان سفارشی به عنوان بخشی از یک برنامه یادگیری استفاده کند.

۵ . ارزیابی و درجه بندی

یکی از بزرگترین چالشهای تخصیص کار نوشتاری ، زمان لازم برای خواندن و ارزیابی کیفیت آن است. با این وجود ، هرچه هوش مصنوعی در درک معنای پشت زبان نوشتاری بهتر شود ، در آزمون های نمره دهی کارآمدتر خواهد بود.

تطبیق عصبی Google نمونه ای از توانایی بهتر ماشین ها در درک هدف جستجو و ارائه محتوا بر اساس آن است. این قابلیت ها فقط در آینده دقیق تر می شوند.

  1. تشخیص ضد تقلب

ابزارهای تشخیص سرقت ادبی معمولاً نیازی به هوش مصنوعی ندارند ، اما سایر اشکال تشخیص تقلب لازم است. به عنوان مثال ، هوش مصنوعی می تواند از نمونه نوشته های دانشجویی برای تشخیص خصوصیات خاص استفاده کند و سپس می تواند از آن مجموعه داده بگیرد تا تعیین کند که یک تکلیف توسط دانش پذیر انجام شده است یا توسط شخص دیگری.

برنامه های هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در دسترس هستند و مفیدتر می شوند.
چندی پیش ، این ایده که هر کس خارج از یک سازمان دولتی یا سطح سازمانی می تواند از هوش مصنوعی برای بهبود دوره آنلاین خود استفاده کند ، به نظر چیزهای محالی بود. با این حال ، همانطور که هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما نقش بزرگتری را ایفا کرده است ، برای مدرسین نیز در دسترس است.

در حالی که هنوز روزهای ابتدایی آن است ، هوش مصنوعی در حال تغییر آموزش آنلاین است. از دوره های یادگیری زبان مانند Duolingo با استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی سازی تجارب یادگیری ، تا MOOC با استفاده از آن برای ارائه دوره های جدید به دانش پذیران ، مدرسین آنلاین در حال یافتن راه هایی برای مفید واقع شدن آن هستند.

هرچه هوش مصنوعی رایج تر شود، افراد بیشتری روش های ابتکاری برای استفاده از آن پیدا می کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: