تحول دیجیتال در آموزش عالی ؛ آیا دانشگاه ها زنده خواهند ماند؟

آموزش عالی و ماهیت دانشگاه ها در حال تغییر است و تا دهه آینده نیز تغییرات بسیاری خواهد کرد.

بیست سال پیش، «دیجیتال» یک نگرانی عمده برای دانشگاه ها نبود. اگرچه شبکه جهانی وب به عنوان یک تلاش آکادمیک شروع شد، اما دانشگاه ها به کندی با تحول دیجیتال جهانی روبرو شدند.

مشکلات و چشم اندازهای ناشی از تحول دیجیتال در آموزش عالی

«دیجیتال» دیگر به معنای بخش فناوری اطلاعات دانشگاه نیست. این دیگر به معنای اتاق های پر از رایانه و چاپگر یا فعال نگه داشتن وای فای نیست.

دیجیتال اکنون باید در هر بخش و کارکردی نقشی ایفا کند. دانشگاه ها اکنون در سطح جهانی برای دانشجویان، دانشگاهیان، تامین مالی و فرصت های تجاری با یکدیگر رقابت می کنند.

دانشگاه های فیزیکی نیز در حال رقابت با رقبای آنلاین هستند. در تئوری، موسسات آکادمیک سنتی به نوعی با همه چیز از ویکی‌پدیا و یوتیوب گرفته تا دوره‌های آنلاین آزاد گسترده (MOOCs)، منابع آموزشی باز (OERs)، پادکست‌ها، ویدئوها، وبلاگ‌ها و وبینارها رقابت می‌کنند.

چالش های پیش روی دانشگاه ها

علیرغم میزان دانش و محتوای آنلاین رایگان، دانشگاه ها مزایای متعددی دارند.

طبق گزارش PwC [1] دانشجویان به طور فزاینده ای دانشگاه ها را به عنوان ابزار اصلی تضمین شغل آینده خود می بینند، نه صرفا یادگیری و توسعه خود.

بنابراین ارزش پیشنهادی برای دانشگاه ها در حال تغییر است، و این بدان معنی است که اشتغال پذیری و تجربیات دانشجویی بسیار مهم تر از همیشه هستند.

یک دیپلم رایگان از دانشگاه یوتیوب و ویکی پدیا هیچ کس را در دنیای کار خیلی دور نمی کند.

اما دانشگاه ها باید نسل های جدیدی را که در حال شروع دوره ها هستند، درک کنند.

نسل‌های جوان‌تر به‌عنوان «بومی‌های دیجیتال» بزرگ می‌شوند و هر هفته تا ۵۳ ساعت را به صورت آنلاین – معمولاً با تلفن هوشمند – می‌گذرانند.

دانشگاه ها باید چیز بیشتری را به آنها ارائه دهند، چیزی که نمی توانند به صورت آنلاین و رایگان دریافت کنند، که آنها را به چالش می کشد و آنها را به توانایی تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل مجهز می کند، چیزی که اینترنت نمی تواند به آن دست یابد.

یکی دیگر از مسائلی که در مطالعه PwC به آن اشاره شد این است که دانشگاه‌ها اغلب «سرمایه‌گذاری زیادی روی سیستم‌های فناوری اطلاعات می‌کنند که مزایا و نتایج پیش‌بینی‌شده را در عصر دیجیتال ارائه نمی‌دهند.

برای اینکه دانشگاه‌ها در عصر دیجیتال بقای خود را حفظ کنند، باید همان رویکردی را که هر شرکت بزرگ دیگری اتخاذ می‌کند، اتخاذ کنند.

با مدیران ارشد که توسط بخش‌های دانشگاهی و نمایندگان دانشجویان پشتیبانی می‌شوند، نوسازی دیجیتال را به جلو هدایت کنید.

این یک پروژه آهسته و پیوسته است، نه یک مسابقه.

چالش دیگر، چالشی که غلبه بر آن دشوارتر است، هزینه آموزش عالی است. در ایالات متحده، شهریه سالانه برای یک دانشجوی خارج از ایالت در یک کالج دولتی حدود ۲۵۰۰۰ دلار در سال است.

در مؤسسات خصوصی و غیرانتفاعی چهار ساله، قیمت حدود ۳۳۰۰۰ دلار است – و این شامل کتاب های درسی و هزینه زندگی نمی شود.

آیا دانشگاه ها می توانند با ارائه دهندگان آموزش الکترونیکی ارزان تر رقابت کنند؟

از آنجایی که دانشجویان به طور فزاینده ای به دانشگاه به عنوان راهی برای اشتغال نگاه می کنند، بسیاری این دیدگاه را دارند که وام های هنگفت دانشجویی ارزش سرمایه گذاری را ندارد.

در عوض، کالج‌های ارزان‌تر، دوره‌های آنلاین و ارائه‌دهندگان خصوصی آموزش الکترونیکی را انتخاب کنید.

چگونه دانشگاه ها می توانند با این چالش مقابله کنند؟

برای مثال Lecturio را در نظر بگیرید. به بیش از ۲۰۰۰۰۰ دانشجوی پزشکی ویدیوهای آنلاینی را ارائه می دهد که به صلاحیت های پزشکی کمک می کند.

با اساتیدی – که به عنوان شرکای تولید مستقل عمل می کنند – از ۶ دانشکده پزشکی از ۱۱ دانشکده پزشکی برتر جهان، از جمله دانشکده پزشکی هاروارد، دانشکده پزشکی ییل، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه استرالیای غربی، دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه کلمبیا کالج پزشکان و جراحان، و دانشگاه کالج لندن، می توانند ادعای اعتبار زیادی داشته باشند.

با این حال، برای کسانی که مایل به تکمیل مدارک معتبر هستند، آموزش الکترونیکی اغلب در بخش هایی مانند پزشکی، حقوق و مهندسی کوتاهی می کند.

 نه تنها این، بلکه تجربه و دوستی های به دست آمده در دانشگاه همیشه به طور موثر با معادل های آنلاین رقابت می کند.

کاری که دانشگاه ها باید انجام دهند این است که از فناوری دیجیتال برای افزودن ارزش بیشتر نسبت به قبل، در طول و بعد از سه یا چهار سال و هزینه های دوره کارشناسی در یک موسسه استفاده کنند.

ایده‌هایی مانند «پردیس دیجیتال» که به موجب آن برنامه‌های دیجیتال مفاد خدمات را تقویت و پشتیبانی می‌کنند.

کارآمدی بیشتر معلمان و اساتید را آسان تر می کند. بهبود تجربه دانشجویی ایمن‌تر کردن محوطه دانشگاه برای همه، ارائه اطلاعات بیشتر به مهمانان و شرکای تجاری.

دانشگاه ها بر روی حجم عظیمی از پتانسیل باز شده نشسته اند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که با استراتژی دیجیتالی مناسب، آنها بتوانند این پتانسیل را باز کنند و از پلتفرم های دیجیتال برای ایجاد ارزش بیشتر برای دانش پذیران استفاده کنند و به طور مؤثرتری با گزینه های یادگیری آنلاین رقابت کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: