آموزش آنلاین بهتر است یا آموزش سنتی؟

آموزش آنلاین بهتر است یا آموزش سنتی؟

آیا سوال بالا سوال درستی است؟ طی بیست سال گذشته، این سوال بارها در مورد آموزش آنلاین پرسیده شده است. شاید برای علاقه مندان وسوسه انگیز باشد که بگویند “البته خوب است”. اما برای رسیدن به پاسخ این سوال باید مواردی را در مورد کلاس های سنتی در نظر بگیریم.

آیا تجربیات ما در کلاس های سنتی عالی بوده است؟ همه ما کلاس های بسیار خوبی در محیط های سنتی داشته ایم و شاید برخی هم چندان دلچسب نبوده اند. باید بدانیم که کیفیت و اثربخشی یادگیری با “نحوه” آموزش ارتباط ندارد.

به همان روشی که می توانیم دوره های سنتی خوب (و نه چندان خوبی) داشته باشیم ، همچنین می توانیم دوره های آنلاین خوب (و نه چندان خوبی) داشته باشیم. بعلاوه ، ایده پردازی مجدد و تبدیل یک دوره کلاس سنتی به یک دوره آنلاین لزوماً آن را بهتر یا بدتر نمی کند.

تحقیقات درباره آموزش آنلاین به ما چه می گوید؟

بسیاری از مطالعات آموزش آنلاین را بررسی کرده اند. آنها اثربخشی را از طریق تعدادی معیار از جمله رضایت ، حفظ و دستیابی به موفقیت بررسی می کنند.

یک بررسی عینی که توسط انجمن تحقیقات آموزشی آمریکا منتشر شده است (چگونه آموزش از راه دور با آموزش در کلاس مقایسه می شود؟) نشان داد که برخی از کاربردهای آموزش آنلاین بهتر از آموزش کلاسیک و برخی بدتر است.

ارزیابی روشهای مبتنی بر شواهد در یادگیری آنلاین: فراتحلیل و بررسی مطالعات یادگیری آنلاین نشان داد که به طور متوسط، دانش پذیران در شرایط یادگیری آنلاین عملکرد نسبتا خوبی نسبت به کسانی دارند که آموزش حضوری دریافت می کنند.

از این نتیجه می گیریم یادگیری آنلاین می تواند موثر باشد – اما این به تنهایی تضمینی برای موثر بودن آن نیست. در واقع نمی توان گفت کلاس های حضوری بهتر است یا آنلاین. شاید یک سوال مهمتر این باشد که “آموزش آنلاین چگونه می تواند موثر باشد؟”

ایجاد یک دوره آنلاین

پس از دو دهه کار در این زمینه و وقف آن ، معتقدیم که می توانیم تجربه یادگیری دانشجویان را در دوره های آنلاین به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهیم. یک جنبه حیاتی در این امر ، پشتیبانی و مساعدتی است که به اساتیدی که در حال طراحی دوره های آنلاین هستند ارائه می شود و ما آشکارا در مورد مزایا و محدودیت های این “نوع کلاس” بحث می کنیم.

دوره های آنلاین موثر از طریق طراحی سیستماتیک آموزش با تأکید بر دستیابی به اهداف یادگیری دوره توسعه می یابند.

در یک مطالعه تحقیقاتی به نکته جالبی دست یافتیم: اساتیدی که مراحل کار را طی می کنند تصدیق می کنند که این رویکرد وظیفه شناسانه در بررسی آموزشی ،در کلاسهای سنتی نیز تأثیر مثبت دارد.

مسلماً ، یکی از مزایای بزرگ یادگیری آنلاین ، دسترسی پیشرفته دانش پذیران است: حذف محدودیت رفت و آمد به یک مکان خاص در یک زمان خاص.

مطالعات سالانه نشان می دهد که میلیون ها دانشجو قادر به ثبت نام در دوره های آنلاین هستند.

اما مزایای آموزشی کلاس آنلاین چیست؟

سو برداشت متداول از آموزش آنلاین این بوده است که این یک تجربه منزوی کننده برای دانش پذیران است. در واقع ، مطالعات تحقیقی انجام شده ، خلاف این را نشان می دهد.

از طریق باکس های چت هم زمان، ویدئو کنفرانس و ارتباط صوتی آنلاین ، می توان تعامل را افزایش داد. این شرایط به همه دانش پذیران اجازه می دهد تا در بحث شرکت کرده و با هم گفتگو کنند.

این را با یک کلاس سنتی مقایسه کنید که در آن بحث ممکن است تنها تعدادی از دانش پذیران در مباحث شرکت کنند ، در حالی که بقیه کلاس منفعل است. هر دانش پذیر آنلاین می تواند صدا داشته باشد و شنیده شود. علاوه بر این ، افزایش زمان بحث به دانش پذیران اجازه می دهد تا اطلاعات اضافی را منعکس و کشف کنند ، نظرات همکلاسی های خود را متفکرانه در نظر بگیرند و سپس برای ساختن ایده ی خودشان وقت بگذارند ، که می تواند به پاسخ های با کیفیت بالاتر منجر شود.

مزیت دیگر این است که دانش پذیران برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و دانش فردی خود با همکلاسی های خود در مورد مقالات یا پروژه ها امکان گفتگو دارند و شرایط برایشان مهیاست.

روی یادگیری تمرکز کنید

این به معنای انتقاد از کلاس سنتی نیست. قطعا کلاس های درس حضوری و سنتی هم مزایای خاص خود را دارند.
در آموزش سنتی مثلا در سخنرانی در یک سالن اجتماعات بزرگ با صدها دانشجو و یک اتاق سمینار کوچک با ۱۵ دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد.

کلاس فیزیکی یک مزیت دارد – “خودانگیختگی” بحثی که می تواند رخ دهد. این موارد می تواند فرصت های شگفت انگیزی برای یادگیری باشد. این عدم خود به خودی در کلاس های آنلاین به دلیل محدودیت های پهنای باند مورد نیاز برای کنفرانس وب زنده (همزمان) محدودیت ایجاد کرده است. با این حال ، اخیراً برخی از چالش های فناوری برای دستیابی به این فضا در کلاس های آنلاین برطرف شده است .

آینده کلاس های آنلاین چیست؟

امید ما این است که ما همچنان به تکامل مدلهای مختلف یادگیری آنلاین بپردازیم. روح دوره های آنلاین “ترکیبی” یا “ترکیبی” تلاش می کند تا بهترین های آنلاین را با بهترین تجارب سنتی کلاس به دست آورد.

در نهایت باید بدانیم که آموزش آنلاین پیشرفت خواهد کرد و تمام ایرادات به مرور برطرف خواهد شد تا جایی که فقط بر یادگیری متمرکز شویم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: