مبارزه با منحنی فراموشی در آموزش آنلاین

دانش پذیران فقط مدت کوتاهی اطلاعات را حفظ می کنند. چگونه می توانید به بهبود میزان ماندگاری آنها کمک کنید؟

حافظه انسان به شکل ناامیدکننده ای متزلزل است. شما می توانید یک دوره شگفت انگیز طراحی کنید، و فراگیران برای تسلط بر اطلاعات سخت تلاش می کنند، اما در پایان روز یا باید از آنها استفاده کنند و یا آنها را از دست بدهند.

شما احتمالاً از قبل با منحنی فراموشی تجربه شخصی خود آشنا شده اید. در واقع، همه ما اطلاعات را در ساعاتی پس از به دست آوردن در اختیار داریم. اما فقط یک یا دو روز طول می کشد تا اطلاعات زیادی از بین برود و پس از یک ماه، ما فقط کسری از آنچه در ابتدا فهمیدیم را حفظ می کنیم.

این امر می تواند به ویژه ناامید کننده باشد، زیرا دانش پذیران اغلب موفقیت دوره شما را با میزان حفظ اطلاعات خود قضاوت می کنند. خوشبختانه روشهای زیادی وجود دارد که می توانید به آنها در یادگیری اطلاعات بیشتر کمک کنید.

  1. مرورها را در دوره خود بگنجانید.

یادگیری اطلاعات بیشتر فرایندی است که به دانش پذیران در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت کمک می کند. برای اکثر ما، مغز ماشین فراموشی بسیار کارآمد است. ما به این نیاز داریم، زیرا در غیر این صورت اطلاعات بیش از حد و غیر ضروری را در ذهن خود نگه می داریم. ساده ترین راه برای متقاعد کردن مغز خود به مهم بودن اطلاعات، تقویت آن از طریق تکرار است.

با آزمایش اطلاعات کمی پس از فراگیری، و سپس تکرار آن در طول دوره، فراگیران بهتر می توانند اطلاعات مهم را در حافظه طولانی مدت خود ذخیره کنند.

  1. از تکرار استفاده کنید.

تکرار به یادگیرندگان کمک می کند تا اطلاعات را به خاطر بسپارند، اما وقتی صحبت از حفظ طولانی مدت می شود، همیشه بهترین نیست. در حقیقت، فراگیران معمولاً هنگامی که در آستانه فراموشی قرار دارند، مجبور به یادآوری اطلاعات می شوند، آنها را به بهترین وجه حفظ می کنند. اینجاست که تکرار فاصله ای وارد می شود.
سیستم های تکراری فاصله ای جلسات مرور را گسترش می دهند تا یادگیرندگان در کوتاه مدت اطلاعات را بیش از حد فراموش نکنند. در عوض، این سیستم ها مرورها را به تاخیر می اندازند تا زمان بررسی ها بهینه شود.

  1. محتوای دوره را مرتبط کنید.

هرچه محتوای دوره بیشتر با تجربه شخصی مطابقت داشته باشد، یادگیرندگان شانس بیشتری برای حفظ آن دارند. باز هم می گویم: مغز ما طوری طراحی شده است که اطلاعات بی ربط را فراموش کند. بنابراین اگر چیزی را می شنویم که فقط در شرایط بسیار متفاوت از شرایط شخصی خود برای ما مفید به نظر می رسد، به سرعت آن را غیر ضروری دانسته و کنار خواهیم گذاشت.

اما، وقتی این اطلاعات به تجربیات روزمره ما متصل می شوند، ما نه تنها در سطح عاطفی و فکری با آنها همذات پنداری می کنیم، بلکه در صورت بروز چنین تجربه های روزانه مشابه، آنها را به یاد می آوریم.

  1. ایجاد عناصر تعاملی

کار با محتوای دوره راهی دیگر برای شخصی تر و مرتبط تر بودن آن است. تعامل معمولاً در زمان واقعی نیاز به پاسخ دارد. در نتیجه، ما با آن اطلاعات خاطرات و ارتباطات قدرتمندتری ایجاد می کنیم. این بخشی از این است که چرا عناصر گیمیفیکی یک دوره با فراگیران چنین واکنش مثبتی دارند. آنها نه تنها سرگرم کننده هستند ، بلکه به یادگیرندگان کمک می کنند آنچه را آموخته اند به خاطر بسپارند!

  1. یک شبکه اجتماعی ارائه دهید.

تعامل شخصی انگیزه دیگری برای نشستن و توجه در یک دوره آموزشی به دانش پذیران ارائه می دهد. وقتی فراگیران فرصتی برای گفتگو در مورد محتوا با دیگر فراگیران پیدا می کنند، این نه تنها به آنها کمک می کند تا از طریق سوالاتی که ممکن است داشته باشند با هم ارتباط برقرار کنند، بلکه همچنین محفلی را برای آنها فراهم می کند تا تسلط خود را با کمک به هم دوره هایشان نشان دهند. جوامع شخصی همچنین به فراگیران کمک می کند تا نسبت به پیشرفت خود پاسخگو باشند.

  1. آن را مخلوط کنید.

هر کسی که تا به حال ورزش کرده است می تواند به شما اهمیت مخلوط کردن یک برنامه تمرینی را بگوید. اگر هر جلسه از یک الگوی مشابه پیروی کنید، عضلات شما به الگوی خاصی عادت می کنند و برای ورزش خارج از حد معمول واکنش خوبی نشان نمی دهند. یادگیری می تواند مشابه آن باشد. هنگامی که در حال برنامه ریزی یک آزمون هستید، فقط اطلاعات آموخته شده در آخرین درس را وارد نکنید. در عوض، اطلاعات مربوط به کل دوره را وارد کنید. این امر با ایجاد دوباره مطالب قبلی به تقویت حفظ مطالب قبلی کمک می کند و به مغز دانش پذیران شما تمرین بهتر می دهد.

  1. دروس خود را به قطعات قابل هضم تقسیم کنید.

دروس فوق العاده طولانی برای حفظ بد هستند. نه تنها فراگیران برای حفظ اطلاعات به طور کلی تلاش نمی کنند، بلکه احتمالاً بسیاری از اطلاعات ابتدای درس را تا رسیدن به پایان فراموش کرده اند. دروس کوتاهتر فرصتهای بیشتری برای مرور فراهم می کند و همچنین باعث می شود که فراگیران از اطلاعات زیاد خسته نشوند.

۸- از ارتباطات چندرسانه ای استفاده کنید.

نه دیوار عظیم متن و نه زمان به اندازه ترکیبی از این دو موثر نیستند. و می توان با یک اینفوگرافی خوب، یک آزمون کوتاه یا یک سناریوی گیمی شده به هر دو کمک کرد. اگر متوجه شدید که با درسهای خود درگیر الگویی هستید که در آنها بیش از حد یک نوع اطلاعات وجود دارد، سعی کنید آنها را با هم مخلوط کنید. انواع سبک های یادگیری و رسانه ها ارتباط قوی تری با یادگیرندگان شما ایجاد می کند و در نهایت نتایج را بهبود می بخشد.

  1. مناسب سازی محتوای یادگیری برای تلفن همراه.

سرانجام، محتوای تلفن همراه فرصتی جذاب را برای شما فراهم می کند تا در طول روز با دانش پذیران خود ارتباط برقرار کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا فراگیران شما وارد سیستم شوند (که ممکن است چند روز یکبار این کار را انجام دهند)، می توانید محتوای یادگیری را از طریق تلفن های همراهشان به آنها منتقل کنید. این امر به آنها یادآوری می کند که دروس را تمام کنند، در حالی که فرصت های کوچک و یادگیری خرد را در طول روز به آنها ارائه می دهد.

تست زدن به یادگیرندگان شما کمک می کند اطلاعات را حفظ کنند، اما همچنین به شما کمک می کند تا ببینید به کدام سو می روید.

داشتن چک لیست های مکرر با فراگیران خود به صورت مینی تست نه تنها به دانش پذیران در حفظ اطلاعات کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند جاهایی را که فراگیران شما به آموزش بیشتری نیاز دارند شناسایی کنید. بنابراین، از ارائه تست های کوتاه بین درس دریغ نکنید. در واقع، شما حتی مجبور نیستید اینها را برای اعتبار بسازید. کاهش فشار بر روی این آزمونهای خرد می تواند مشارکت فراگیران را تشویق کند در حالی که به شما کمک می کند پیشرفت آنها را کنترل کرده و نقاط یادآوری را برای دانش پذیران خود مشاهده کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: