چگونه درک بار شناختی می تواند دوره آنلاین شما را بهبود بخشد

ساختار دوره آنلاین شما با در نظر گرفتن بار شناختی می تواند منجر به نتایج بهتر یادگیری شود.

آیا احساسی را که پس از یک روز طولانی درس خواندن و مطالعه و استفاده از مغزتان به شما دست می دهد می شناسید؟ حالتی که در آن به نظر می رسد دیگر نمی توانید اطلاعات را پردازش کنید. این برای همه ما اتفاق می افتد و یک دلیل هم برای آن وجود دارد: بار شناختی.

بار شناختی داستان کوتاه و طولانی مربوط به نحوه پردازش و ذخیره سازی مغز ما است. یا به عبارت دیگر، چگونه مغز ما حافظه را ایجاد و حفظ می کند، که البته اساس یادگیری است. اگر بتوانید بر این مفهوم تسلط پیدا کنید و آن را در دوره آنلاین خود به کار ببرید، دانش پذیران شما نتایج بسیار بهتری خواهند داشت. خیلی مهم به نظر می رسد، درست است؟ پس بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

حافظه فعال در مقابل حافظه بلند مدت

احتمالاً قبلاً درباره حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شنیده اید. خاطرات کوتاه مدت، که “حافظه های کاری” نیز نامیده می شود، شامل تمام اطلاعات ورودی جدید است که ممکن است در آینده نزدیک برای ما مفید باشد یا نباشد. این اطلاعات ممکن است شامل مواردی مانند آنچه برای شام خورده اید یا گزارش آب و هوای صبح باشد.

مغز شما حافظه فعال زیادی را ذخیره می کند، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا این اطلاعات مفید است یا نه.
اگر بتوانیم مفهوم یادگیری را به یک جمله ساده و متراکم تبدیل کنیم، این فرآیند انتقال اطلاعات جدید از حافظه فعال به ذخیره سازی طولانی مدت است. اگر بتوانید مغز خود را متقاعد به انجام این کار با اطلاعات دریافتی کنید، این اطلاعات جدید را خواهید آموخت. و اگر می توانید به فراگیران خود نیز در انجام همین کار کمک کنید، به آنها آموزش داده اید.

همه اینها چه ارتباطی با بار شناختی دارد؟

اساساً، بار شناختی مغز شما مربوط به میزان مالیات حافظه کاری شما است. اگر به خودتان خیلی اطلاعات ورودی می دهید تا یک باره یاد بگیرید، مغز شما وقت کافی برای طبقه بندی آنچه مرتبط است و غیر مرتبط است ندارد. به جای انتقال اطلاعات به ذخیره سازی طولانی مدت، این اطلاعات را پیش بینی می کند، از جمله اطلاعات مفیدی که اگر احساس نمی کردید خیلی سنگین هستند، می خواستید آن را حفظ کنید.

به همین دلیل است که اتفاقاً برنامه ریزی برای دوره ها بسیار بی تأثیر است. اگر در طول یک دوره با تازه کردن حافظه خود با اطلاعات مهم، اطلاعات را یاد بگیرید، مغز شما سریعاً یاد می گیرد که این دانش را برای آینده حفظ کند. این کمی شبیه عضله سازی است: اگر سعی کنید یک باره وزنه را زیاد کنید، سیستم خود را دچار مشکل می کنید. اما اگر به مرور زمان، وزنه ی خود را افزایش دهید، بدن شما یاد می گیرد که خود را تنظیم کرده و قوی شود.

چگونه می توان درسهای مربوط به حافظه و بار شناختی را برای دوره خود استفاده کرد.
حال که متوجه شدید مغز شما چگونه پردازش و ذخیره می کند، چگونه می توانید از این روش برای ایجاد هرچه بهتر دوره های آنلاین استفاده کنید؟ در اینجا چند ایده آورده شده است.

  1. اطلاعات غیرضروری را ویرایش کنید.

بخش عمده ای از بار شناختی شامل این است که مغز شما چه مقدار از اطلاعات را برای مرتب سازی برای یافتن موارد مفید و غیر مفید شامل می شود. بنابراین یک راه آسان برای سهولت کار برای داش پذیران شما این است که هر اطلاعاتی را که برای آنها مفید نیست کاهش دهید. اگر حکایتی یا نمونه ای از اطلاعات آنها را تبلیغ می کند، عالی است. اما اگر برخی از اطلاعات پیش زمینه به سادگی مرتبط نیستند، یادگیرندگان خود را بیش از این با اطلاعات بیهوده سردرگم نکنید.

  1. مباحث پیچیده را از هم جدا کنید تا هضم شوند.

یک دلیل وجود دارد که از تعداد زیادی لیست شماره گذاری شده در پست های وبلاگ خود استفاده می کنیم: اینکار ساختاری برای محتوای وبلاگ ایجاد می کند که به نوبه خود باعث می شود برای شما به عنوان خواننده به یاد ماندنی تر شود. در دوره خود به دنبال روشهایی باشید که بتوانید مطالب یادگیری را به روشهای مشابه تجزیه کنید. اگر نکات یادگیری شما عملی باشند، به شما کمک می کند تا فراگیران بلافاصله آنها را اعمال کنند.

  1. از تصاویر استفاده کنید تا بار شناختی را کاهش داده و اطلاعات را به راحتی به خاطر بسپارند.

یک دلیل اینکه اینفوگرافیک ها به عنوان یک کمک آموزشی مفید شناخته می شوند این است که به ارائه اطلاعات به روشی ساده کمک می کنند و ارتباط بین ایده های مختلف را با آسودگی بیشتری نشان می دهد. ابزارهای دیداری، فیلم های کوتاه و حتی بخش های صوتی روش های مختلفی را برای یادگیری شما در اختیار فراگیر قرار می دهند که به تقویت مفاهیم مهم کمک می کند.

۴- حواس پرتی ها می توانند در حافظه یادگیرنده شما تداخل ایجاد کند.

این فقط اطلاعات اضافی نیست که می تواند یادآوری اطلاعات را برای دانش پذیران شما دشوار کند. تمرکز همزمان بر روی چند کار نیز تأثیر مخربی بر بار شناختی دارد و یادآوری اطلاعات را بعداً برای دانش پذیران دشوار می کند. اگر حواس پرتی که باعث می شود دانش پذیران شما در هنگام تلاش برای یادگیری یک مفهوم دچار مشکل شده و از هدف یادگیری عقب بمانند.

۵- به دانش پذیران کمک کنید تا اطلاعات مهم را از طریق تکرار و یادآوری فعال شناسایی کنند.

سرانجام، یادگیری یک فرآیند انجام شده نیست. تکرار یک جنبه اصلی است، زیرا مهمترین اطلاعاتی که می دهد این است که فراگیران برای موفقیت باید روی آنها تمرکز کنند. برای بازگشت به تشبیه وزنه برداری، دقیقاً همانطور که تکرارهای مکرر یک تمرین در طول زمان به تقویت عضلات کمک می کند، مرور منظم اطلاعات نیز آن را مفید و باارزش می کند. برای کمک به دانش پذیران در تازه کردن خاطرات خود، مرتباً آزمونهای مرور را در نظر بگیرید.

به دانش پذیران خود احترام بگذارید و در حد ظرفیت آنها به ایشان اطلاعات بدهید.

نکته اصلی این است که، اگر می خواهید به دانش پذیران خود کمک کنید تا اطلاعات را در طولانی مدت حفظ کنند، باید به میزان بار شناختی در دوره خود دقت کنید. شما می توانید با هضم کردن این اطلاعات کلیدی و همچنین ارائه فرصت های فراوان برای یادآوری و تجدید نظر، قدرت حفظ اطلاعات توسط فراگیران را بهبود ببخشید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: