چالش حق کپی رایت و حقوق مؤلفان بعد از شیوع ویروس کرونا

چالش حق کپی رایت و حقوق مؤلفان بعد از شیوع ویروس کرونا

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

با شروع سال تحصیلی جدید، آموزش تمام آنلاین ادامه دارد. در پی شیوع کرونا، دانشگاه ها، مدارس و آموزشگاه ها کلاس های حضوری خود را با آموزش آنلاین جایگزین کردند. یونسکو تخمین زده است که بیش از ۱٫۵ میلیارد دانش آموز در ۱۶۵ کشور تحت تأثیر حرکت به سمت یادگیری آنلاین قرار گرفته اند.

با توجه به اینکه دسترسی به کتابخانه های دانشگاه وجود ندارد، مدرسین مجبور شده اند موارد درسی را بیشتر به صورت فایل و در فضای مجازی ارائه دهند.

اما تغییر ناگهانی به آموزش آنلاین، مسائل جدیدی مثل کپی رایت را برای موسسات و مدرسین ایجاد می کند.

همه چیز به صورت آنلاین ضبط می شود

سیستم های مدیریت دوره آنلاین (CMS) کلیه ورودی های سیستم خود را ثبت می کنند. کلیه فعالیت های تدریس توسط موسسه یا به درخواست شخص ثالث (مانند ناشر) قابل کنترل است.

وقتی یک مدرس منبع جدیدی را به صورت آنلاین بارگذاری می کند ، ابتدا باید وضعیت حق چاپ آن را قبل از ارسال بررسی و تایید کند.

قانون کپی رایت حقوق و اختیارات انحصاری گسترده ای به مالکان داده است تا استفاده از مالکیت معنوی خود را بدون اجازه محدود کنند. در عین حال، این قانون همچنین به افراد اجازه می دهد از منابع دارای حق چاپ استفاده کنند بدون آنکه حق چاپ آن را نقض کنند.

هدف از معاملات عادلانه متعادل سازی حقوق مالکان و منافع عمومی است. با توجه به زمینه ویروس کرونا و سرعت ورود مدرسین به اینترنت ، احتمالاً اکثر مطالبی که آنها بصورت آنلاین قرار می دهند محتواهای اصلی هستند. منطقی نیست که انتظار داشته باشیم دانش آموزان در موارد اضطراری محتواهای اضافی خریداری کنند.

گروهی از کارشناسان حق چاپ در کشورهای دیگر بیانیه عمومی متخصصان حق چاپ کتابخانه ها راجع به استفاده دانشگاهها از مطالب در بحران ویروس کرونا منتشر کردند. آنها نتیجه می گیرند که:

در دسترس بودن و در دسترس قرار دادن محتوا برای دانش پذیران در این زمان بحرانی ، تقریباً همیشه یک استفاده منصفانه خواهد بود … استفاده منصفانه … انعطاف پذیری مورد نیاز، در این شرایط بحرانی بهداشت عمومی قطعا موجه خواهد بود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: