پنج نکته برای جالب نگه داشتن دوره های آموزش الکترونیکی

همه ی دوره های آموزشی که می گذرانید توجه شما را جلب نمی کند. اگر مطالب خسته کننده باشد یا ضعیف ارائه شود، ذهن شما سرگردان خواهد شد.

مطمئناً فرقی نمی کند که ما اغلب این دوره ها را با استفاده از لپ تاپ های شخصی یا دستگاه تلفن همراه خود می گذرانیم، یعنی اینترنت (و ایمیل ما) فقط با یک کلیک فاصله دارد.

این “نبرد برای جلب توجه” یک مبارزه مداوم برای طراحان آموزشی هنگام ایجاد دوره های خود بوده است.

این خصوصیت نگران کننده ی مهارتهای الکترونیکی طراحی شده برای ادامه تحصیل و صدور گواهینامه است.

گرچه روشی کاملاً اثبات شده برای جلب توجه فراگیران وجود ندارد، اما برخی راهکارها برای کمک به تعامل با فراگیران وجود دارد.

یادگیرنده هرچه بیشتر با محتوای شما درگیر باشد، به احتمال زیاد با دوره همراه می شود و همین همراهی باعث می شود دچار حواس پرتی نشود.

از نظر تئوری در اینجا پنج روش وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند در دوره های خود با حواس پرتی یادگیرنده مقابله کنند:

  • انتظاراتشان را برطرف کنید
    فراگیران شما می خواهند بدانند “چه چیزی برای آنها مفید است”. این را از ابتدای دوره کاملاً روشن کنید. آنچه را که یاد می گیرند و مهمتر از همه، اهمیت آن را بیان کنید.
  • مطالب را موجز نگه دارید
    در حالی که دوره های تحت نظر مربی این فرصت را برای شما فراهم می کنند که توضیحات دقیق و مثالهای متعددی ارائه دهید، مهارت های الکترونیکی آنقدرها جذابیت ندارد. هرچه توضیح بیشتر دهید، جلب توجه دانش پذیر دشوارتر خواهد بود. محتوای خود را به جای یک باره، در تکه هایی با اندازه کوچک ارائه دهید.
  • عناصر گیمیفیکیشن
    در صورت امکان مقداری گیمیفیکیشن را نیز در این دوره قرار دهید. این می تواند به سادگی نشان ها و امتیازات برای انجام برخی کارها یا پیشرفت باشد.
  • آزمونها
    درج آزمونها بین درس ها و در پایان بخش ها یک روش اثبات شده برای کمک به یک یادگیرنده در حفظ تمرکز خود است. آزمونهای شما نیازی به سوالات زیادی ندارند. بعضی اوقات فقط یک یا دو مورد کافی است. اطمینان حاصل کنید که از چندین قالب سوال استفاده کنید.
  • تنوع رسانه ای
    سعی کنید تنها به یک رسانه اعتماد نکنید. فیلم ها، صدا، گرافیک و نمودارها را به دوره ی خود وارد کنید. این تنوع می تواند تا حد زیادی در علاقه مندی دانش پذیران به گذراندن دوره کمک کند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: