چگونه از رنگ ها در تولید محتوای آموزش الکترونیکی استفاده کنیم؟

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

معمولا برای هر طرحی از مجموعه رنگ های مشخصی استفاده می شود. با توجه به زیاد بودن رنگ های موجود انتخاب بین رنگ ها کمی سردرگمی با خود در پی دارد و همیشه این سوال وجود دارد که از چه رنگ هایی استفاده کنیم و کدام یک را انتخاب نماییم؟

نقش رنگ ها در تولید محتوای آموزش الکترونیکی

در ابتدا باید بدانیم که این رنگها قرار است چه اهدافی را تامین نمایند.
۱- حتما در نظر داشته باشید که رنگ ها را متضاد انتخاب نمایید تا بتوان دستورالعمل ها را به خوبی تفکیک نمود.
۲- رنگ ها به گونه ای انتخاب شوند که خستگی چشم را در پی نداشته باشند.
۳- رنگ های انتخاب شده باید از نظر روانشناختی تاثیر مثبتی بر روند آموزش داشته باشند و مناسب با محتوای آموزشی تعیین شوند.

نکاتی که باید رعایت کنید

در ابتدای امر و برای شروع کار عموما از رنگ های خنثی مانند سایه ها و رنگ های توسی و خاکستری و یا قهوه ای استفاده نمایید و بعد از اینکه کار شکل گرفت رنگ های مد نظر را انتخاب کرده و جای گذاری نمایید.
رنگ متون را با توجه به رنگ های هم جوار و پس زمینه مناسب انتخاب نمایید. چرا که رنگ ها با رنگ های مجاورشان معنا پیدا میکنند و قابل درک میشوند.

سعی کنید تعدد رنگ نداشته باشید. استفاده از ۳ تا ۵ رنگ کافیست. مثلا یک یا دو رنگ اصلی، یک رنگ خنثی و یک رنگ برای تاکی بیشتر.

هماهنگی و وحدت در استفاه از رنگ ها را رعایت کنید. مثلا برای تمام اعداد یا نکته ها از یک رنگ، فلش ها از یک رنگ و … به این ترتیب عمل نمایید.

قبل از اجرا از دسترسی به پالت مورد نظر خود مطمئن شوید. می توانید از یک ابزار کنترل کنتراست رنگ، مانند ابزار Web Aim یا تحلیلگر کنتراست Chrome استفاده کنید.

در ادامه ی مطلب روش هایی را بازگو خواهیم کرد که می توانید از آن ها در تکیب رنگ برای محتوای آموزش الکترونیکی خود بهره مند شوید. این روش ها می توانند در هر پروژه ای کاربرد داشته باشند.

بین دو تا سه رنگ اصلی و یک یا دو رنگ تاکیدی انتخاب نمایید. رنگ پس زمینه را خنثی و یا خیلی کمرنگ انتخاب کنید. معمولا انتخاب پس زمینه کم رنگ با رنگ متن تیره انتخاب مناسب تری برای آموزش های آنلاین است.

قوانین انتخاب رنگ برای محتوای آموزشی کلاس های آنلاین

۱- بهتر است رنگ ها براساس برند سازمانی انتخاب شوند
در صورتی که از رنگ های برند سازمانی خود استفاده نمایید انتخاب های شما محدودتر خواهند شد. همین طور رنگ ها براساس انتقال پیامی خاص در برند سازمانی انتخاب شده اند که می توانند چندان مناسب برنامه های آموزشی نباشند. به این علت که بحث بازاریابی و آموزش دو مقوله ی جداست و می توانند این دو هدف هیچ همخوانی با یکدیگر نداشته باشند. اگر چه در اهداف طراحی برای محتوای آموزشی و محتوای بازاریابی همپوشانی زیادی وجود دارد، تمرکز محتوای آموزشی بر حفظ طولانی مدت و بهبود عملکرد تمرکز دارد. این مهم است که دانش پذیران روی قسمت های صحیح یک تصویر تمرکز کنند و ترکیب رنگ مورد نظر، چشم آن ها را خسته نکند. جلب توجه که هدف اصلی بازاریابی است اما برای محتوای آموزشی تنها یکی از جنبه های مهم است. که البته می توان با کمرنگ تر کردن رنگ ها و یا استفاده از رنگ های خنثی به هدف نزدیک تر شد و رنگ ها را متناسب با محتوای آموزشی همگام کرد.

۲- رنگ ها را در آموزش مجازی بر اساس مخاطب و محتوا انتخاب کنید
در صورتی که برای دانش پذیران سطح پیش دبستانی طراحی می شود بهتر است از رنگ های روشن تر استفاده شود و نوشته ها و متون از رنگ های خنثی و تیره انتخاب شوند. و اگر یرای یک موسسه مالی و اعتباری محافظه کار استفاده میکنید می توان از ترکیب رنگ های ملایم استفاده کرد.

۳- مجموعه رنگ ها براساس طرح رنگی تصاویر انتخاب شوند
ممکن است مجموعه ای از عکس ها را در بین نوشته های خود داشته باشید. در این صورت می توان از رنگ های غالب و اصلی به کار رفته در آن تصاویر برای کار استفاده کرد.

۴- در انتخاب رنگ های محتوای الکترونیکی به تاثیر روانی آن توجه نمایید
باید بدانید که می خواهید چه تاثیر روانی روی مخاطبان خود بگذارید و براساس آن رنگ ها را انتخاب نمایید. مثلا باید بدانید که رنگ های روشن و گرم ایجاد هیجان میکنند. رنگ های ملایم و خنک آرامش بخش هستند. باید رنگ ها براساس تاثیری که قصد دارید بر مخاطب بگذارید انتخاب شوند.

۵- در انتخاب رنگ ها به نمادگرایی توجه کنید.
در فرهنگ های مختلف رنگ ها مفاهیم متفاوتی را منتقل می کنند که به آن نیز باید توجه کرد. باید رنگ هایی انتخاب کرد که به مطالب آموزشی معنا می بخشند. به طور مثال وقتی می خواهید برای تکنسین های آزمایشگاهی دوره ایمنی برگزار کنید می توانید از رنگ های چراغ راهنما بهره ببرید. رنگ سبز آن را برای روش های ایمن و قرمز را برای مکان ها یا افراد نا ایمن استفاده کنید.

۶- از رنگ های معمول استفاده کنید

در بسیاری از صنایع از مجموعه رنگ های مشخصی استفاده می شود که بهتر است از همان رنگ ها به طور معمول استفاده کنید چرا که رنگ های آشنایی برای مخاطبان هستند و احساس راحتی در آنها ایجاد میکند.

۷- انتخاب رنگ ها براساس طبیعت باشد
اصولا استفاده از رنگ های موجود در طبیعت بسیار راضی کننده به نظر می آید. مثلا رنگ های یک چمنزار پرگل یا آسمان و اقیانوس و یا شنزار و ماسه ها از نظر اکثر مردم رنگ های جذاب و زیبایی هستند.

۸- می توانید از چرخه رنگ استفاده نمایید
استفاده از چرخه رنگ ها می تواند کمک شایانی در انتخاب رنگ های مورد نظرتان به شما داشته باشد. نمایش نموداری از رنگ ها در چرخ، انتخاب پالت بر اساس قوانین هارمونی رنگ را آسان می کند. چند طرح رنگی مبتنی بر تئوری رنگ، با استفاده از چرخ رنگ عبارتست از:ترکیب رنگی آنالوگ: در این روش از رنگ هایی استفاده می شود که در چرخه رنگ ها کنار هم قرار دارند. مثلا سبز و زرد.

ترکیب رنگ های مکمل: در این روش رنگ های مکمل در چرخه ی رنگ ها در کنار هم قرار میگیرند. مانند بنفش و زرد.

تک رنگ: در این روش سایه ها و تغییرات در یک رنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

ابزارهای مولد ترکیب رنگ زیادی وجود دارد که می توانید بر اساس پالت های مرجع بالا و هارمونی های رنگ دیگر، ترکیب رنگ خود را ایجاد کنید. در زیر چند ابزار مولد رنگ آورده شده است:

• Coolors
• Adobe Color
• Colour Lovers

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: