انتظارات دانش پذیران از کلاس های آنلاین

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

علاوه بر اینکه شما به عنوان برگزار کننده کلاس های آنلاین باید بدانید چه چیزهایی را به مخاطبان خود بیاموزید، انتظارات دانش پذیران و اینکه می خواهند چه مطالبی را و چگونه بیاموزند نیز حائز اهمیت است و باید به آن توجه نمود.

اینکه اطمینان داشته باشید دوره های آنلاین شما بسیار عالی و تاثیرگذار است به تنهایی کفایت نمی کند. چون در صورتی که دانش پذیران شما از یادگیری لذت کافی را نبرند و یا آموزش برای آنان خسته کننده باشد قبل از پایان یافتن دوره آن را ترک میکنند و همین امر به منزله ی شکست و نرسیدن شما به هدفتان خواهد بود.

در بیشتر مواقع موفقیت در آموزش از راه دور و آنلاین ربطی به میزان تخصص شما و با ارزش بودن محتوای آموزشی که تهیه کرده اید ندارد. تجربیات آموزش آنلاین تاثیرگذار اغلب آموزش هایی هستند که نکاتی که به درد دانش پذیر می خورد ارائه می دهند و به آن ها در استفاده عملی از آنچه که آموخته اند و رسیدن به موفقیت های شغلی کمک می کنند.

تا کنون اندیشیده اید که دانش پذیرانتان چه چیزی می خواهند؟ در این دوره های آنلاین به دنبال چه میگردند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ از چه چیزهایی خوششان نمی آید؟ چه چیزهایی باعث می شوند دوره های آنلاین شما برایشان جذاب تر باشد؟

بالطبع پاسخ این سوالات در مورد دانش پذیران مختلف متفاوت است. به همین علت بهتر است راهی را انتخاب کنید که با انتظارات مختلف منطبق باشد و اکثر سلیقه ها را تامین سازد.

دانش پذیران امروزه با دانش پذیران ۵ سال پیش نیز تفاوت های عمده ای دارند. در گذشته دانش موجود بسیار با ارزش بود ولی با وجود موتورهای جستجو و دستیابی همگانی به اینترنت و این دانش ها، در صورتی که دوره شما نتواند اطلاعات جدیدی ارائه دهد عملا بی فایده به حساب می آید. چرا که اگر مطلب جدیدی برای ارائه نداشته باشید دانش پذیران نیازی نمی بینند زمان و هزینه خود را صرف کلاس های شما نمایند. علاوه بر این مسئله، دانش آموزان امروزی انتظار دارند از فناوری آموزشی مدرن، تجربیات کاربرپسند و محتواهای میکرولرنینگ استفاده کنند که در هر زمانی و هر مکانی امکان دسترسی به آن ها را داشته باشند.

آن ها هر روز با مشاغل و خدماتی که از فناوری های مدرن بهره می برند تعامل دارند. آن ها تمایل دارند که در تمام دستگاه های خود به اطلاعات شخصی سازی شده مورد نیاز خود در هر زمانی که لازم باشد دسترسی داشته باشند.
دانش پذیران امروزه دقیقا چه می خواهند؟

۱- امکان استفاده از تلفن همراه برای کلاس های آنلاین

امروزه افراد بسیاری از زمان خود را صرف استفاده از گوشی های تلفن همراه و تبلت می نمایند. به همین خاطر برای ایشان راحت تر است که بتوانند دوره های آنلاین را از طریق گوشی و تبلت پیگیری کنند تا همه جا در دسترسشان باشد. تحقیقات نشان داده که بیشتر دانشجویان و استفاده کنندگان دوره های آنلاین تمایل دارند فعالیت های مربوط به دوره های مجازی را از طریق گوشی انجام دهند.

۲- دسترسی به محتوای علمی و مرتبط

احتمالا بسیاری از شما مطالب تئوری بسیاری را بلد هستید. اما دلتان نمی خواهد در دوره هایی شرکت کنید که فقط مطالب نظری ارائه می کنند. دانش پذیران امروزه به دنبال مطالبی هستند که باید بدانند و حتما به کارشان می آید. آنها نیاز به مطالبی دارند که باعث موفقیت و پیشرفت در کارشان شده و مهارت هایی را بیاموزند که برایشان کاربردی و مورد نیاز باشد. به عنوان مثال می توانید به چگونگی کاربرد نظریه ها در موقعیت های واقعی اشاره کنید، مطالعات موردی درباره آن نظریه را عنوان کنید یا اپلیکیشن هایی در رابطه با موضوع مورد نظر معرفی کنید.

اگر دانش پذیران نتوانند ارتباطی میان مطالب تئوری و زندگی روزمره خود پیدا کنند بعید است که آن را بیاموزند. حتی اگر برای ارزیابی و آزمون آنلاین هم آن را حفظ کرده باشند بعد از مدت کوتاهی فراموش خواهند کرد.

۳- ایجاد فرصت همکاری و برقراری ارتباط

حتی در دوره های آنلاین نیز دانش پذیران انتظار دارند که با معلمین و همکلاسان خود ارتباط چهره به چهره و تعامل داشته باشند. احساس تنها بودن در مسیر یادگیری حس خوشایندی برای دانش پذیران نیست. همیشه باید راهی برای اجتماع و ایجاد ارتباط بین دانش پذیران خود بیابید تا بتوانید امکان یادگیری و شور و اشتیاق آنان را بالا ببرید.

۴- دانش پذیران یک تجربه کارربری عالی می خواهند

دانش پذیران شما پیش از استفاده از پلتفرم آموزشی شما تجربه استفاده از فضاهای مجازی جذاب بسیاری را داشته اند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده اهمیت این موضوع اثبات شده است. دانش پذیران صرفا به دنبال محتوای آموزشی خوب و کامل نیستند. چون علاوه بر محتوای خوب نیاز به محیطی دارند که به آسانی مطالب را در اختیارشان قرار دهد و آنان را گیج نکند. همینطور رابط کاربری جذابی داشته باشد که موجب دلزدگی آنان نشود.

باید سیستم خود را به گونه ای بچینید و از پلتفرمی استفاده کنید که هم آسان و هم جذاب باشد. همچنین نحوه دسترسی دانش آموزان به دفترچه راهنما، کاربرگ ها و سایر منوها و محتواها را ساده کنید. قابلیت جست و جوی خوب و همچنین قابلیت برچسب زدن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

۵- دانش پذیران خروجی و نتیجه روشن می خواهند

امروزه تنها شرکت در یک دوره آموزشی و تکمیل آن هدف دانش پذیران نیست. آنان می خواهند در پایان دوره مهارت های خود را بالا برند، دانش خود را به روز کنند و به کار خود توسعه دهند. دوره های شما باید آنان را قانع کند که می تواند نیازها و خواسته هایشان را برطرف سازد.

دو روش وجود دارد که می توان با کمک آن خروجی دوره های آموزش مجازی و نتایج دانش پذیران را شفاف تر کرد.

در ابتدای کار لازم است مهارت هایی را که می خواهید دانش پذیران در انتهای کار به دست آورند مشخص کنید. بعد آنها را رتبه بندی نمایید. برنامه ی دوره های خود را براساس این ها برنامه ریزی کنید. بدین ترتیب که هر بخش از دوره ها باید مهارتی جدید را به دانش پذیران منتقل کند. آن چه را برنامه ریزی کرده اید در برنامه های خود به دانش پذیران ارائه کنید تا آنان بدانند چه چیزی در انتظارشان است.

بهتر است تعدادی دستاورد زودهنگام طراحی کنید تا دانش پذیران با دست یافتن به آن ها ارزش دوره ها را متوجه شوند. بهتر است بیش از توجه به مفاهیم تئوری به این توجه کنید که دانش پذیران موفقیت هایی هرچند کوچک در مسیر یادگیری به دست آورند. مفاهیمی کاربردی که می توانند از آنان استفاده نمایند.

ایجاد دوره ای موفق و نگه داشتن دانش پذیران در این دوره ها کمی سخت است ولی در این مطلب سعی شد راهکارهایی داده شود که شما را به هدفتان نزدیک تر کند. شما می دانید که چه چیزی را قصد دارید آموزش دهید. مسئله مهم تر این است که بدانید می خواهید چگونه و با چه روش هایی این مفاهیم را منتقل سازید.

با انتخاب یک پلتفرم آموزشی کامل و درست می توانید هرچه بیشتر به این هدف خود نزدیک شوید. سامانه کلاس آنلاین کلاس روم با رابط کاربری آسان و جذاب می تواند شما را در این امر یاری دهد. کارشناسان ما همواره پاسخگوی سوالات شما هستند و آماده ارائه دمو و نمونه کلاس برای معرفی بیشتر این سامانه می باشند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: