شش نکته برای ساخت بازی‌های یادگیری موثر

همه ما می دانیم که گیمیفیکیشن یک ابزار یادگیری موثر، لذت بخش و جذاب است. اما چگونه می توان برای دوره خود بازی طراحی کرد؟

با نگاهی به گذشته میتوان دریافت بازی سازی یک نمونه عالی و موثر در آموزش الکترونیکی است. با آن می شود یک تجربه سرگرم کننده ایجاد کرد که مهارت دشواری را از راه های به یاد ماندنی و معنی دار آموخت و خبر خوب این است که عناصر مورد استفاده برای موفقیت بسیار زیاد می توانند توسط هر مدرس دیگری که می خواهد همان اصول را در دوره خود بکار گیرد ، دوباره مورد استفاده واقع شود.

بازی یادگیری الکترونیکی چیست؟

بازی های آموزش الکترونیکی در هر شکل و اندازه ای وجود دارد. آنها می توانند جدول کلمات متقاطع ، سناریوهای آموزشی شاخه ای ، تمرین های موسیقی یا آزمونهای بی اهمیت باشند. با این حال ، همه آنها دارای چندین اصل اساسی هستند:

هدفمند

هدف داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که دانش پذیر شما هدف را درک کرده است. نه تنها این ، بلکه اطمینان حاصل کنید که آنها متوجه شده اند که برای رسیدن به هدف چه کاری باید انجام دهند. برای دانش پذیران سخت است که بدون اهداف مشخص احساس انگیزه کنند.

مبتنی بر قانون

به فراگیران خود بگویید که برای موفق شدن باید چه کاری انجام دهند. اگر قوانین بازی مشخص نباشد ، یادگیرنده شما ناامید شده و منصرف می شود.

چالش برانگیز

بازی ها سرگرم کننده هستند زیرا سخت هستند. اگر یک بازی خیلی آسان باشد ، دانش پذیران خسته خواهند شد زیرا هیچ پیشرفت نمی کنند.

درگیر کردن سناریوهای معنی دار را در بازی های خود بگنجانید که ممکن است دانش پذیران با آن روبرو شوند. بازی های انتزاعی که کاربردهای واضحی در زندگی واقعی ندارند ، با سرعت بیشتری دانش پذیران را بی علاقه می کند.

پاسخگو باشید و در هر زمان بازخورد نشان دهید

فراگیران باید بدانند که عملکرد خوبی دارند یا شکست می خورند.
“سرگرم کننده” بودن را به لیست اضافه می کنیم ، اما اگر می پرسید که چگونه یک بازی سرگرم کننده بسازیم ، این فقط تکرار تمام نکات فوق است. بنابراین ، اگر همه چیز برای شما جالب به نظر می رسد ، بیایید نگاهی دقیق به نحوه استفاده از آنها در یک بازی واقعی آموزش الکترونیکی بیندازیم.

  1. با یک هدف یادگیری شروع کنید.

دوره شما باید هدفی قابل تعریف داشته باشد. ممکن است فکر کنید این خیلی واضح است و نیازی به بیان آن نیست.

به همین ترتیب ، گاهی اوقات مدرسین می توانند در ترکیب عناصری که هیچ ارتباطی با هدف آنها ندارند ، اشتباه کنند. به عنوان مثال ، اگر می خواهید مهارت های خدمات دهی به مشتریان را بیاموزید ، ممکن است زمان مناسبی نباشد که نکاتی درباره نحوه فروش محصولات را بگنجانید. کارمندان شما ممکن است در نهایت درسهای اشتباه یاد بگیرند و در فروش هم در قبال مشتریان اشتباه کنند.

مثالی از یک هدف واضح: یک بازی پازلی که به دانش پذیران کمک می کند واژگان خود را بهبود ببخشند.

  1. قوانین را یک به یک آموزش دهید.

اگر همه قوانین را یک باره به آنها ارائه دهید ، می توانند به سرعت تحت تاثیر قرار گرفته و خسته شوند. همین امر می تواند یادآوری قوانین را برای آنها دشوارتر کند. قوانین جدید را فقط در زمانی آموزش بگنجانید که مطالب قبلی بخوبی جا افتاده و نیاز به مطلب جدید احساس میشود.

۳- از سناریوهای مربوطه برای نشان دادن مفاهیم استفاده کنید.

شما سعی دارید مهارت های مذاکره را با استفاده از آموزش مبتنی بر سناریو آموزش دهید. مذاکرات در همه زمینه ها اتفاق می افتد ، بنابراین شما طیف وسیعی برای الهام گرفتن از معاهدات معروف تاریخی گرفته تا معاملات بزرگ تجاری دارید. اما اگر دوره شما به فریلنس های بار اول اختصاص یابد ، چه می کنید؟ احتمالاً به آنها کمک نمی کند که در مورد مدیرعامل Fortune 500 سناریویی داشته باشند ، زیرا حتی اگر روزی آرزو داشته باشند که یکی شوند ، وضعیت زندگی فعلی آنها شکل بسیار متفاوتی دارد.

سناریوهای خود را در موقعیت هایی که قرار است فراگیران شما با آن روبرو شوند ، حفظ کنید. این به آنها کمک می کند وقتی برای استفاده از این درس ها در زندگی واقعی می روند ، پاسخ مناسب به موقعیت های مشابه را تشخیص دهند.

  1. درسهای لایه به لایه برای کمک به رشد یادگیرنده

اگر یک ایده را یک بار یاد گرفتید، آن را کاملا کنار بگذارید تا به فکر بعدی بروید، پس از چند ایده دیگر، فراموش خواهید کرد که ایده اول چیست و باید همه چیز را از نو شروع کنید. گزینه بهتر این است که فراگیران دائماً دانش قبلی را در کارهای جدید خود بگنجانند. اختلاط مطالب که قبلا به آنها تسلط یافته اند با مطالب جدید، نیز می تواند به رشد اعتماد به نفس دانش پذیران کمک کند ، که به نوبه خود باعث سرگرمی بیشتر آنها می شود.

  1. چالش ها را به طور مناسب بسازید.

به دقت در مورد فاصله بین چالش ها فکر کنید. آیا چندین چالش در دوره خود دارید که به نظر ترسناک نیست ، اما آیا آمادگی کافی یک جهش بزرگ دارید؟ اگر از فراگیران خود بخواهید که یک جهش خیلی بزرگ انجام دهند ، بسیاری از آنها کوتاه می آیند و نمی توانند چنین کنند.

  1. بازخورد مداوم ارائه دهید.

یادگیری اطلاعات غلط بسیار خطرناک است. هرچه یک یادگیرنده به اشتباه خود ادامه دهد ، تصحیح آن برای او دشوارتر خواهد بود. آنها حتی ممکن است به جایی برسند که هم روش درست و هم نادرست انجام کارها را یاد گرفته باشند و یادشان نرود کدام یک صحیح است.

با نشان و امتیاز یادگیری بازی وار خود را هیجانی تر کنید.

مردم عاشق پاداش گرفتن هستند ، اما همچنین به معنادار بودن آن پاداش ها فکر میکنند. برای برخی از افراد ، “پاداش” ممکن است صرفاً تکمیل یک برنامه صدور گواهینامه یا آموزش و بازگشت به کار باشد. اما بیشتر زبان دانش پذیران کمی از سفارشی سازی متفکرانه قدردانی می کنندو امیدواریم از آن لذت ببرند.

به عنوان مثال ، اگر از جدول امتیازات به عنوان بخشی از گیمیفیکیشن خود استفاده می کنید ، می توانید به هر کسی که در پایان هفته بالاترین امتیاز را کسب کند یک جایزه اهدا کنید. این دانش پذیر می تواند نماد پاداش را در پروفایل خود داشته باشد تا زمانی که امتیازات هفته آینده در آن قرار بگیرد. این امر دانش پذیران شما را به ادامه شرکت در دوره ترغیب می کند تا برای کسب جایزه یا حفظ عنوان خود تلاش کنند.

دانش پذیران می توانند از طریق نشان دادن طیف وسیعی از مهارت ها ، یا از طریق تکمیل محتوای خرد مختلف ، نشان هایی را کسب کنند. همچنین ممکن است نشان هایی را به دانش پذیرانی که به طریقی قابل توجه در انجمن شرکت کرده اند ، ارائه دهید. نشان ها ناپدید نمی شود ، اما ممکن است با گذشت زمان ارتقا یابد.

سرانجام ، می توانید به دانش پذیران خود پاداش “امتیاز یادگیری” بدهید که می تواند در دوره های بیشتری استفاده شود. شما می توانید هر هفته چالش هایی را تنظیم کنید و تعداد مشخصی از نکات یادگیری را به هرکسی که آن را تکمیل کند ارائه دهید.

هر یک از این عناصر گیمیفیکیشن راهی برای کمک به یادگیری بیشتر و کمک به عدم مقاومت در مقابل یادگیری است. بازی را به اندازه کافی جذاب کنید ، تا جایی که دانش پذیرانتان نخواهند آن را کنار بگذارند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: