چگونه کلاس آنلاین استاندارد برگزار کنیم

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، و با توجه به اینکه نمی توان آموزش و پرورش دانش آموزان را تعطیل کرد، آموزش مجازی و کلاس آنلاین جای خود را به آموزش حضوری داده است. در این مجال می کوشیم نکاتی را جهت بهبود این نوع آموزش خاطر نشان کنیم.
۱- ایجاد یک برنامه منظم:
وجود یک برنامه منظم و با جدول زمانی مشخص که در آن زمان تکالیف، کنفرانس ها و فعالیت های گروهی از پیش تعیین شده باشد می تواند به اثربخش تر شدن آموزش کمک کند. همچنین حضور و غیاب در ابتدا و انتهای تمام فعالیت های آنلاین نیز مفید فایده است.
۲- سخت افزارهای کلاس مجازی:
ممکن است تمامی دانش آموزان وسایل مناسب جهت متصل شدن به اینترنت یا اینترنت پرسرعت برای شرکت در کلاس را دارا نباشند. برای حل این مشکل می توان از تماس های صوتی به جای تصویری استفاده کرد و یا اینکه می توان از وبسایت ها و ابزارهایی که تصاویر کمتری دارند برای حل این مشکلات استفاده کرد.
۳- حفظ امنیت و حریم دانش آموزان در کلاس های آنلاین:
افراد بزرگسال و معلمین بهتر می دانند که در محیط های مجازی چگونه از خود محافظت نمایند و از آن به طور حرفه ای بهره ببرند. اما دانش آموزان معمولا فضای مجازی را به عنوان فان و سرگرمی می بینند و بسیار حائز اهمیت است که هنگام استفاده از اینترنت و متصل شدن به کلاس های مجازی نکاتی به ایشان یادآوری شود:

  • در زمان استفاده از کنفرانس ویدیویی با دیگر دانش آموزان و معلمین خصوصا برای جلسات چهره به چهره از دانش آموز بخواهید درب اتاق را باز بگذارد.
  • باید اطمینان حاصل شود که تمامی ارتباطات آنلاین در نهایت ادب و احترام اتفاق می افتد.
  • برای حفظ امنیت شخصی دانش آموزان همچنین اطلاعات شخصی ایشان و محل اقامت آنها، از برنامه های آنلاین مطمئن و مورد تایید و دارای مجوز استفاده شود.
    ۴- ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تشویق آنها به مشارکت در رویدادها:
    از آنجایی که در کلاس های آنلاین دانش آموزان در کنار هم نیستند و حضور فیزیکی در کنار معلم و همکلاسی های خود ندارند بهتر است برای اینکه احساس جدا افتادگی نکنند و یا برای اینکه کلاس را جدی تر بگیرند لازم است حس رقابت به آنها تزریق شود و با یادگیری مبتنی بر بازی رقابتی آن ها را درگیر کلاس و درس نمود.
    ۵- ایجاد ارتباط موثر میان دانش آموزان و معلمین:
    کلاس ها باید روندی تعاملی و پویا داشته باشند نه اینکه حجم زیادی از اطلاعات را یک طرفه از طریق معلم به سوی دانش آموزان روانه کند. حتی یک حضور و غیاب ساده و یا ایجاد ارتباط صوتی و یا تصویری می تواند این مهم را تامین کند.
    بسیاری از سامانه های کلاس های آنلاین دارای سیستم بازخوردی هستند که میتوان از آنها بهره مند شد. همچنین لازم است دانش آموز ایرادات کار خود را بداند تا بتواند در جهت رفع آن و یا یادگیری نکاتی که فرا نگرفته بیشتر بکوشد.
    ۶- پیگیری روند تحصیلی دانش آموزان:
    برای اینکه بتوان از روند تحصیلی دانش آموزان آگاه شد می بایست آن ها را تحت نظر داشت و در جای مناسب به آنها بازخورد نشان داد. بنابراین حفظ سوابق حضور غیاب آنها موجب کشف و رفع بهتر نقاط ضعف دانش آموزان می شود و می توان مشارکت بیشتری از آنها طلب نمود.
    ۷- ایجاد و یا افزایش خلاقیت:
    شرایط به وجود آمده که ما را به سمت سوی استفاده از کلاس های آنلاین سوق داده است می تواند در رشد خلاقیت دانش آموزان بسیار موثر باشد، چرا که این روش دارای ظرفیت هایی است که در کلاس حضوری وجود نداشت و اکنون با آنلاین شدن کلاس ها در دسترس قرار گرفته است. برای مثال استفاده از یک موسیقی مناسب برای آموزش شعر به دانش آموزان و یا استفاده از یک کلیپ علمی – پزشکی جهت آموزش دروس علوم از جمله این نوع خلاقیت هاست.
    با توجه به نکاتی که گفته شد مشخص است که امکانات آموزش مجازی بسیار گسترده و بی پایان است.
    جهت آشنایی بیشتر با امکانات دوره های مجازی می توانید به سایت کلاس روم مراجعه کنید و یا با شماره تلفن های کلاس روم ارتباط برقرار کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: