عناصر لازم برای طراحی یک دوره آنلاین خوب

هر مربی می خواهد دوره ای ایجاد کند که بتواند دانش پذیران را مجذوب خود کند. در اینجا نحوه رسیدن به این منظور آورده شده است.

بسیاری از مدرسان آنلاین با ایده خوبی شروع به ایجاد دوره می کنند، اما در جایی راه را گم می کنند. شاید آنها در زمینه حرفه ی خود متخصص باشند، اما هنوز چیزی در قالب آنلاین ایجاد نکرده اند. یا شاید آنها ایده خوبی برای یک دوره ی تعاملی داشته اند، اما به نظر نمی رسد دانش پذیران را حفظ کنند.

وقتی یک دوره تخت و بی چالش می شود، می تواند برای استاد بسیار دلسرد کننده باشد. هیچ کس نمی خواهد برای ایجاد چیزی که واقعاً فکر می کند به خوبی به دانش پذیرانش کمک کند، وقت را از دست بدهد. خبر خوب این است که، در بسیاری از موارد، رفع این مشکلات به معنای از نو ساختن دوره نیست و فقط به معنای یافتن مشکل و تعمیر آن است.

این که آیا شما در طراحی آموزش تازه وارد هستید، یا تعجب می کنید که چرا دوره های شما دانش پذیران را به همان شکلی که شما امیدوار بودید جذب نمی کنند، جواب تمام این سوالات در مطالب زیر نهفته است.

  1. هدف: فراگیران باید در این دوره سرمایه گذاری کنند.

فراگیران به هر دلیلی در دوره ها ثبت نام می کنند. گاهی اوقات آنها از قبل متعهد به دوره ثبت نام می کنند. گاهی اوقات آنها فقط کنجکاو هستند و گاهی اوقات آنها می آیند زیرا این یکی از نیازهای شغلی آنها است. آنچه باید به خاطر بسپارید این است که ثبت نام در دوره ی شما تضمین نمی شود و حتی کسانی که علاقه مند هستند می توانند نیمه های راه از دوره خارج شوند.

اطمینان حاصل کنید که دوره شما با ترسیم یک خط کاملاً واضح از محتوای دوره شما تا مزایایی که دانش پذیر از اتمام آن دوره کسب می کند، آغاز شود. اینها ممکن است مزایای حرفه ای (صدور گواهینامه در یک زمینه جدید)، انگیزشی (تسلط بر یک مهارت جدید) یا حتی تفریحی باشد (صرفا به عنوان سرگرمی). فقط مطمئن شوید که فراگیران شما برای شرکت در دوره خود دلیل واضحی دارند.

  1. اهداف و نقاط عطف: فراگیران باید بدانند که تا کجا پیشرفت کرده اند.

وقتی فراگیران هدف خود را تعیین کردند، وقت آن است که به آنها نشان دهید چگونه می خواهند به آنجا برسند. هیچ چیز بدتر از گذراندن دوره ای نیست که مدرس مدام قول می دهد همه چیز را برای شما توضیح دهد.

نگه داشتن یادگیرندگان خود در تردید و تاریکی، عمدا یا به غیر از این، ایجاد قدرت نمی کند. درعوض، باید به فراگیران خود یک نقشه راه درسی بدهید تا بتوانند بفهمند کجا می روند و تا کجا پیش رفته خواهند کرد.

  1. تمرین: فراگیران باید آنچه را که می آموزند انجام دهند.

آیا دوره شما در حال حاضر با قالب “درس، آزمون ، درس، آزمون، درس، آزمون نهایی” تنظیم شده است؟ این نوع ساختار، فراگیران را تحت فشار قرار می دهد تا مجبور شوند به سادگی اطلاعات را بخاطر بسپارند بدون اینکه با معنا و مفهوم بیشتری درگیر شوند. زمانی که فراگیران وقت دارند تمرین کنند آنچه را که آموخته اند، قدرتمندتر عمل میکنند و به راحتی و برای مدت طولانی مطالب و محتوا را به یاد می سپارند.

در بعضی از دوره ها، فراگیران می توانند مستقیماً در مورد موضوع تمرین کنند. به عنوان مثال، فراگیران با انجام مسئله ریاضی، ریاضیات را تمرین می کنند و با ساختن جملات و صحبت کردن، زبان را تمرین می کنند. اما در مورد دوره های مهارت نرم، مانند رهبری، چطور؟ از همه مهمتر، در مورد آموزش اضطراری، که در آن کاملاً مهم است فراگیران چه کاری انجام می دهند.

برای این دوره ها، تمرین ممکن است غیرمستقیم باشد، استفاده از سناریوهای انشعاب، ترکیب تمرینات تیم ساز ، یا استفاده از یک روش یادگیری ترکیبی که ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین است، می تواند روش های موثری برای کمک به فراگیران باشد.

  1. ارزیابی: فراگیران باید پیشرفت خود را ببینند.

آیا دانش پذیران شما می دانند که در دوره شما چقدر خوب عمل می کنند؟ داشتن چک لیست منظم از طریق آزمونهای خرد و سایر بازخورد ها، قسمت مهمی از هر دوره آنلاین است، نه به این دلیل که فراگیران به نمره نیاز دارند، بلکه به این دلیل که فراگیران به تشویق نیاز دارند.

اگر برای شما عجیب به نظر می رسد، به این دلیل است که بسیاری از ما تلاش میکنیم تا آزمون ها را سخت و سنگین ارائه دهیم، چیزی که ممکن است در آن شکست بخوریم. با این حال، آزمونها باید مروری بر درس ها باشد. آزمونهای کوتاه که سریعاً پس از مواجه شدن دانش پذیر با مطالب درسی به سرعت تحویل داده می شود، روشی است که یک دانش پذیر می تواند دانش خود را بررسی کند و قبل از اینکه در ذهنش ته نشین شود، سوتفاهمات را بدست آورد. هنگامی که یک یادگیرنده از یک آزمون عبور می کند، می تواند باعث افزایش اعتماد به نفسی در او باشد که برای ادامه کار به آن نیاز دارد.

  1. پشتیبانی: فراگیران نباید احساس نادیده گرفته شدن کنند.

بسیاری از دوره های آنلاین از نرخ پایدار فرسودگی تحصیلی یادگیرندگان رنج می برند. وقتی فراگیران خسته و دلسرد شوند، از ادامه تحصیل در دوره انصراف می دهند. این امر به هر دلیلی ممکن است اتفاق بیفتد، اما با کمی بررسی، احتمالاً می توانید چند دلیل اصلی را کشف کرده و سپس برای رفع آنها گام بردارید.
به عنوان مثال، ممکن است فراگیران شما از برخی یادآوری های ایمیل خودکار برای ورود به سیستم و شرکت در یک درس بهره مند شوند، یا اگر بخواهید یک نقطه عطف مهم را به خاطر داشته باشند، می توانید از ارسال ایمیل یادآوری استفاده کنید. هر چیزی که باعث شود یادگیرندگانتان احساس نکنند که نبود آنها مورد توجه قرار نمی گیرد.

  1. فراگیران باید بخواهند دوباره به دوره برگردند.

سرانجام، دوره شما باید دارای ویژگی هایی باشد که یادگیرندگان شما را وادار به بازگشت به آن کند. این یک جامعه فعال است، در حالی که دانش پذیر برای رسیدن به اهداف خود فعالیت می کند، از پشتیبانی اجتماعی برخوردار است، عناصر بازی سازی که چیزی سرگرم کننده را به تجربه یادگیرنده اضافه می کند، یا مربیگری فردی از طرف شما، این تماس اضافی عامل اصلی فراگیری دانش پذیران شما به جامعه بعدی است.

آموزش آنلاین با کیفیت فقط مربوط به محتوا نیست بلکه مربوط به تجربه یادگیرنده است.
ایجاد یک دوره آنلاین خیلی بیشتر از این است که در زمینه یک موضوع خاص توانمند باشید و بتوانید محتوا ایجاد کنید. افراد با دادن اطلاعات زیادی یاد نمی گیرند. آنها با یک فرآیند پیچیده از مصرف محتوا، آزمایش دانش خود، به کار بردن آن و سوال در مورد آنچه تاکنون یاد گرفته اند، یاد می گیرند.

بنابراین اگر می خواهید دانش پذیران را با دوره خود درگیر کنید، شاید وقت آن رسیده باشد که قدمی به عقب بردارید و ببینید آیا یکی از این عناصر اساسی را از دست داده اید یا خیر. یافتن و رفع پیوند گمشده ممکن است بیش از آنچه فکر می کردید کمک کننده باشد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: