یادگیری الکترونیکی که عموماً آموزش الکترونیکی نامیده می شود، یکی از محبوب ترین شکل های آموزش برای اکثر سازمان های شرکتی است.
طراحی و توسعه دوره آموزش الکترونیکی یک وظیفه عظیم است که باید با دقت برنامه ریزی و مدیریت شود و در عین حال از تمام شیوه های رسمی که بخشی از چرخه حیات مدیریت پروژه هستند پیروی شود.
در این مقاله، ما ۱۶ مرحله ضروری طراحی دوره آموزش الکترونیکی را که می توانید در حین شروع پروژه جدید آموزش الکترونیکی دنبال کنید، فهرست می کنیم.
یک تحقیق کامل انجام دهید.
هنگامی که از موضوع آموزشی مطلع شدید، از مشتری بخواهید تا شما را با کارشناس موضوع (SME) معرفی کند که شما را با محتوا راهنمایی می کند.
اگر قرار است آموزش جدید بر اساس یک آموزش موجود باشد، اکنون دریابید که آن آموزش چگونه انجام می شود.
سعی کنید دوره جدید را با دوره موجود هماهنگ کنید، اما فضایی را برای بهبودها یا اصلاحات بیشتر بگذارید.
چگونه موضوعات را برای فراگیران جذاب تر می کنید؟
مطمئن شوید که محتوایی را که باید از طریق تعاملات مختلف آموزش داده شود علامت گذاری کنید.
چه منابع فنی در دسترس مشتری است؟
آیا مشتری شما به آموزش مبتنی بر وب یا آموزش مبتنی بر رایانه نیاز دارد؟
آیا مشتری شما قبلاً یک سیستم مدیریت متمایل (LMS) دارد؟
اگر بله، آنها چه نوع سیستم مدیریت تکیه دارند؟
کدام ابزارهای تالیف دوره هستند که می توانند به راحتی ادغام شوند؟
اطمینان حاصل کنید که تمام موارد مربوط به انطباق، بخش ۵۰۸ و SCORM را در اینجا مدیریت می کنید.
مخاطبان هدف را تجزیه و تحلیل کنید و الزامات آموزشی را تعیین کنید.
هنگامی که مشخصات مخاطب هدف را تجزیه و تحلیل کردید، باید تعیین کنید که چگونه میتوانید به فراگیران آموزش بدهید.
به طور همزمان، شما همچنین باید در مورد نیازها و انتظارات سازمان از این دوره صحبت کنید.
یک طرح برای دوره ایجاد کنید.
به عنوان مرحله مهم بعدی، پیش نیازهای این آموزش را بیابید. همچنین، در مورد اهداف یادگیری و پارامترهای ارزیابی همانطور که با کارشناس موضوع بحث شده است، تصمیم بگیرید.
یک نمونه اولیه برای دوره ایجاد کنید.
میتوانید از ابزارهایی مانند Visio برای ساختن یک نمونه اولیه استفاده کنید، که ایدهای از شکل دوره نهایی به شما میدهد.
این نمونه اولیه شامل یک اسکریپت جزئی همراه با ظاهر و احساس و درمان صدا برای همان است.
نمونه اولیه را با چند دانش پذیر نمونه آزمایش کنید.
چند یادگیرنده را دعوت کنید و آزمایش کنید که آیا نمونه اولیه مطابق با انتظاراتی که در ابتدا بیان شده طراحی شده است یا خیر.
فیلمنامه یا استوری بورد را بنویسید.
میتوانید از یادداشتها یا سایر مقالات برای ایجاد استوریبوردها یا اسکریپتهای تعاملی و همچنین سناریوهای شاخهبندی با محتوای ارائهشده توسط کارشناسان موضوع استفاده کنید.
رسانه های مرتبط را تولید کنید.
می توانید گرافیک های لازم را ایجاد کنید. در این مرحله با جلوه های صوتی عکس بگیرید، فیلم و موسیقی ضبط کنید. اگر تجهیزات لازم را ندارید، از فروشندگان حرفه ای کمک بگیرید.
همه عناصر دوره را در ابزار تالیف دوره جمع آوری کنید.
عناصر رسانه ای مختلف را در قالب jpg، wmv، mp3 و غیره در ابزار تالیف دوره جمع آوری کنید.
پایبندی دوره به اهداف آموزشی را مرور کنید.
اکنون باید بررسی کنید که آیا دوره بر اساس اهداف آموزشی و سایر استانداردهای از پیش تعیین شده مانند کیفیت رسانه، اشتباهات گرامری و اشتباهات نگارشی، اشکالات نرم افزاری و اشکالات طراحی شده است یا خیر.
کتابچه راهنمای دوره را بنویسید.
شما باید یک دفترچه راهنما برای مدیر دوره و یکی برای مدیر سیستم بنویسید تا مدیریت و هدف آموزش الکترونیکی را از منظر فناوری اطلاعات و آموزش توصیف کند.
بررسی بتا آموزش الکترونیکی را انجام دهید.
پیش نویس دوره خود را توسط مشتری بررسی کنید. این به شما این ایده را می دهد که تا چه حد از انجام موفقیت آمیز پروژه خود دور یا نزدیک هستید.
اصلاحات نهایی را در دوره انجام دهید.
بر اساس بازخورد ارائه شده توسط مشتری خود، تغییرات و اصلاحات لازم را اعمال کنید.
دوره آزمایشی را در سیستم مشتری آزمایش کنید.
این زمانی است که از شما خواسته می شود دوره تکمیل شده را به محل مشتری بیاورید و آن را توسط بخش فناوری اطلاعات آنها آزمایش کنید تا از نصب و آزمایش موفقیت آمیز اطمینان حاصل کنید.
همچنین، دوره را به درستی پیکربندی کنید و بررسی کنید که آیا همه عملکردها به درستی کار می کنند تا به راحتی در سراسر سازمان مستقر شوند.
مربی و کارکنان فناوری اطلاعات مشتری را آموزش دهید.
آموزش تسهیل کننده و کارکنان فناوری اطلاعات در پایان مشتری کاملاً ضروری است.
آنها همچنین باید در مورد سیستم مدیریت یادگیری آموزش ببینند تا یادگیرندگان بتوانند با موفقیت همکاری کنند.
راه اندازی و تبلیغ آموزش الکترونیکی.
برای ایجاد آگاهی، برنامه آموزشی را اجرا کنید و آن را به خوبی بازاریابی کنید. هر مشکلی را یادداشت کنید و آن را در آموزش الکترونیکی ادغام کنید.
دوره را ارزیابی کنید و بازده سرمایه را اندازه گیری کنید.
از معیارها و داده های موجود برای اندازه گیری موفقیت برنامه آموزشی استفاده کنید.
در صورت نیاز به تعیین بازگشت سرمایه آموزش، از فرم های نظرسنجی استفاده کنید.
پس از بررسی بازخوردها و مشکلات، شروع به کار بر روی نسخه بعدی آموزش الکترونیکی کنید.