در بیشتر مواقع، دلیل اصلی پیاده سازی یک برنامه آموزش الکترونیکی توسط سازمان این است که یا می خواهند یک مشکل را برطرف کنند، یا اینکه از پیش آمدن آن جلوگیری کنند.
در هر صورت، ایده اصلی مبارزه با این مشکلات توسط آموزش است.
برای جلوگیری از مشكلات، شركت ها هزینه های زیادی را صرف ایجاد آموزش، تنظیم سیستم های مدیریت یادگیری و استخدام پرسنلی از طراحان آموزش برای ایجاد محتوا می كنند.
اما وقتی همه کارها گفته و انجام شد، چگونه می دانید که تحصیلات الکترونیکی کارآمد است؟
فکر می کنیم یک راه ساده این است که ببینیم مشکل هنوز وجود دارد یا خیر. با این حال، آنالیز سطح بالا گزینه ی بعدی است.
اگر نتیجه نهایی مطلوب برآورده نشود، علت اصلی آن می تواند عوامل مختلفی داشته باشد.
از تجربه ما در اجرای برنامه های الكترونیكی، سه مورد اصلی در این زمینه وجود دارد:
- محتوای بد دوره
- مشارکت کم شرکت کنندگان
- اهداف کم ارتباط
بیایید هر یک از اینها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
محتوای بد دوره
در نگاه اول این کمی ساده به نظر می رسد. اما حقیقت این است که در بسیاری از موارد، هنگامی که محتوا بد است، کسب مهارت موثر نیست.
می تواند به معنای این باشد که اطلاعات غلط است، اطلاعات کافی نیست، به شکلی بی اثر ارائه شده یا تاریخ آن منقضی شده باشد.
نکته جالب اینجاست که محتوا در واقع می تواند به خوبی شروع شود، سپس در نهایت بد و در نتیجه بی اثر شود.
به عنوان مثال، محتوا می تواند با گذشت زمان از طریق سیاست ها و تغییرات زیرساختی تاریخ گذاری شود.
اگر افراد در حال یادگیری اطلاعات تاریخ دار هستند، مطمئناً احتمال بروز مشکلات افزایش می یابد.
محتوای دوره باید همیشه با دقت بررسی شود. برای اطمینان از دقت از ابتدا، ایده خوبی است که تیمی از متخصصان موضوع (SME) را جمع آوری کنید.
مشارکت کم شرکت کنندگان
فقط به این دلیل که دوره خود را به پایان رسانده و در LMS خود منتشر کرده اید، به این معنی نیست که افراد آن را تماشا می کنند و به گذراندن آن علاقه نشان می دهند.
این احتمال وجود دارد که اکثر مردم به دلیل مشغله زیاد، از محتوا استفاده نکنند.
برای غلبه بر این مانع، چند استراتژی وجود دارد که می توانید آنها را اجرا کنید.
اول، قبل از اینکه حتی شروع به ایجاد دوره ها کنید، باید گروهی از سهامداران اصلی را جمع کنید.
این ذینفعان به طور کلی در یک سازمان موقعیت های بالاتری دارند. به عبارت دیگر: اگر آنها خرید کنند، احتمال خرید دیگران بیشتر می شود.
هنگام ایجاد ارتباطات برای دوره های یادگیری، باید از طرف ذینفعان اصلی (دوباره از سطح بالا) ارائه شود.
باید یک برنامه ارتباطی موثر اجرا شود تا فراگیران به خوبی بدانند که چه آموزشی برای آنها پیش می آید.
در پایان، همه چیز به ارتباط مداوم برمی گردد تا به افراد آموزش داده شود که چرا باید مراقبت کنند.
اهداف کم ارتباط
نوشتن اهداف موثر بدون شک سخت ترین قسمت در هر برنامه آموزش است.
چندین هدف وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. هدف سطح بالایی برای کل ابتکار عمل وجود دارد (که معمولاً با معیار کسب و کار مرتبط است)، اهداف دوره و حتی اهداف درسی منفرد.
هر هدف باید به تحقق هدفی بالاتر از آن کمک کند. به عنوان مثال، اهداف درس به تحقق یک هدف کمک می کند. اهداف دوره یک هدف را برآورده می کند.
مشکلات زمانی بوجود می آیند که اهداف به ندرت ابلاغ شوند و در طول دوره منسجم نباشند. در نهایت این منجر به گیجی افراد می شود زیرا در مراحل اصلی واضح نیستند.
هیچ کس هرگز نگفته است که ایجاد مهارت کارآمد، آسان است. قسمتهای متحرک بسیاری وجود دارد که باید در طول چرخه های عمر، تحویل و پس از تولد مدیریت شوند.
خوشبختانه، این یک صنعت است که به طور مداوم در حال یادگیری، تکامل و کمک به یکدیگر است.
اگر سوالی دارید، مطمئناً خواهید توانست فردی را پیدا کنید که قبلاً در جایگاه کنونی شما قرار داشته است!
تبلیغات: وکیل حقوقی زعفری