تقویت دوره آنلاین خود را فراموش نکنید

اطمینان حاصل کنید که مفاهیم کلیدی را در چندین نقطه از دوره آنلاین تقویت می کنید تا حفظ یادگیری را به حداکثر برسانید.

بسیاری از ما دوره آنلاین را گذرانده ایم. آیا مطالب مربوط به آن دوره را به خاطر می آورید؟ شاید شما برخی را به یاد بیاورید اما مطمئنا نه همه آنها را. اگرچه دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد، اما به احتمال زیاد بخشی از این ایرادها در خود جریان آموزش نهفته است.

یک دوره خوب دارای یک “برنامه تقویت” است. در نقاط استراتژیک محتوا، مفاهیم اصلی دوباره مطرح می شوند. این می تواند در یک ایست بازرسی، راهنمای ابزار، خلاصه یا تمرین باشد. واقعیت امر این است که اگر چندین بار در معرض یک پیام قرار بگیریم، احتمالاً چیزهایی از آن را به خاطر می سپاریم.

به یک دوره زبان فکر کنید. اگر فعل “داشتن” را یاد می گیرید، تمرینات و مطالبی با محوریت این مفهوم اصلی به شما ارائه می شود. کلیپ های صوتی، تصاویر، سوالات پر از جای خالی و موارد دیگر. مطمئناً تکراری است اما نکته این است. هرچه بیشتر در معرض آن فعل در زمینه های مختلف قرار بگیرید، به احتمال زیاد آن را در حافظه طولانی مدت خود ذخیره خواهید کرد.

چگونه محتوای دوره را تقویت کنیم.

درست مثل دوره زبان، شما باید اهداف اصلی در دوره خود را در نقاط استراتژیک تقویت کنید. برای این کار باید ابتدا مفاهیم اصلی خود را شناسایی کنید. به نظر اساسی می رسد اما گامی است که اکثر مردم نادیده می گیرند. آنها فکر می کنند که هدف دوره آنها آموزش “x” است، اما این یک موضوع است، نه یک هدف.

اهداف شما باید از دیدگاه دانش پذیر تعریف شود. به طور خاص، این چه چیزی است که آنها می توانند پس از گذراندن دوره انجام دهند، و چگونه آن را اندازه گیری می کنید؟

مرحله ۱: “اقدام” را انتخاب کنید

اهداف شما برای انتقال هدف این دوره است. فعلی را برای توصیف رفتار مورد نیاز هدف انتخاب کنید (به عنوان مثال توضیح، بحث، طرح، نمودار، توصیف، شناسایی، یادآوری، لیست کردن و غیره).

مرحله ۲: سه بعد اصلی را تعریف کنید

اهداف شما باید سه بعد را تعریف کند که هدف دوره را بیان می کند. آنها همیشه باید بیان کنند که پس از گذراندن دوره، یادگیرنده انتظار دارد که چه کاری انجام دهد و تحت چه شرایطی فراگیر می تواند این وظیفه را انجام دهد.

مرحله ۳: تقویت کنید

همانطور که دوره خود را توسعه می دهید باید از خود بپرسید: “آیا این چیزی است که من می خواهم دانش پذیرانم بتوانند پس از دوره انجام دهند؟”

هر فعالیتی که ایجاد می کنید و ارزیابی می کنید، محتوای آن باید با اهدافی که تعریف می کنید مرتبط باشد. این مرحله جایی است که یادگیری اتفاق می افتد.

دوره های موثر اهداف کاملاً فکر شده ای دارند.

این که آیا شما در حال ایجاد یک دوره هستید یا از قبل یک دوره دارید، ارزیابی کنید که آیا محتوای این دوره از اهداف اصلی شما پشتیبانی می کند. اگر چنین نباشد، آن محتوا را حذف کنید زیرا فقط باعث حواس پرتی می شود.
بهترین دوره ها، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری دارند. آنها این اهداف را در نقاط مختلف دوره و به روشهای مختلف تقویت می كنند. هر قسمت از این دوره را می توان به این اهداف بازگرداند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: