چگونه بهترین ابزار طراحی آموزشی را انتخاب کنیم

فکر کنید شما در صحنه طراحی آموزشی تازه کار هستید. در واقع، تا کنون، شما فقط یک کارآموز بوده اید.

بنابراین، هیچ کس نمی تواند شما را به خاطر عصبی بودن در مورد طراحی اولین دوره تان سرزنش کند.

اگر می‌پرسید کدام ابزارهای آموزش الکترونیکی باعث می‌شود روند کار دلهره کمتری داشته باشد، این نکات برای شما مناسب است.

انتخاب ابزار طراحی آموزشی برای رفع نیازهای آموزشی شما

شما می دانید چه می گویند. یک کارگر بدی ابزار خود را مقصر می داند. اما وقتی نوبت به طراحی آموزشی می‌رسد، یک کارگر خوب ابزارهای خود را نیز مقصر می‌داند!

از آنجایی که بدون نرم افزار Instructional Design مناسب، فرقی نمی کند که تازه کار باشید یا استاد آموزش، دوره شما به بهترین شکل ممکن نخواهد بود.

مشکل اینجاست که تعداد ابزارهای آموزشی آنلاین در دسترس شما به اندازه میدان تایمز در شب کریسمس زیاد است.

البته، احتمالاً باید قبل از اینکه مجموعه کاملی از ابزارهای طراحی آموزشی را برای نیازهای خود پیدا کنید، درگیر آزمون و خطا باشید.

اما برای اینکه کمی سریعتر به آنجا برسید، این نکات را برای انتخاب بهترین ابزار در هر دسته طراحی آموزشی امتحان کنید.

ابزارهای تالیف محتوا

دوره بدون محتوا چیست، درست است؟ ایجاد محتوای دوره به سادگی یک کتاب کار PDF یا ارائه پاورپوینت نیست.

دوره‌های آموزش الکترونیکی جذاب شامل قالب‌های محتوایی متعدد، مانند ویدئو، اینفوگرافیک، سناریوهای شاخه‌ای، آزمون‌ها و موارد دیگر است.

برای ایجاد این موارد، به ابزارهای قدرتمند تولید محتوا نیاز دارید.

نرم افزار تالیف شما یکی از مهمترین ابزارهای طراحی آموزشی شما خواهد بود، بنابراین باید انتخاب درستی داشته باشید.

چیزهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. بنابراین، هنگام اسکن کردن ویژگی‌ها یا گرفتن دمو ابزارهایی مانند Elucidat یا Articulate Storyline، این سوالات را از خود بپرسید.

آیا ابزار آسان برای استفاده و در قابلیت های طراحی آن انعطاف پذیر است؟

آیا نرم افزار اجازه می دهد تا چندین کاربر و تیم با رشد دوره های شما وجود داشته باشد؟

آیا داوران دوره می توانند نظرات و ویرایش های خود را سریع و شفاف ارائه دهند؟ آیا می توان تغییرات را در لحظه منتشر کرد؟

آیا به ترجمه محتوای خود به چندین زبان نیاز دارید؟ و مهمتر از همه، آیا این ابزار با LMS انتخابی شما یکپارچه می شود؟

ابزارهای فیلم و ضبط

تخمین زده می شود که در سال جاری، ۸۰ درصد از ترافیک اینترنت جهان، ویدیویی خواهد بود.

بنابراین طبیعی است که فراگیران شما نیز بخواهند ویدیو را در محتوای آموزشی خود داشته باشند.

با ابزارهای مناسب، می‌توانید به سادگی و آسانی و بدون نیاز به مدرک تولید ویدیو،ویدیو بسازید.

ابزاری که انتخاب می‌کنید به نوع ویدیو یا ضبط‌شده‌ای که در دوره‌های آموزشی خود اضافه می‌کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال، Powtoon یک ابزار کاربرپسند برای ایجاد فیلم های متحرک است، Adobe Presenter Video Express درس های ویدئویی پاورپوینت ایجاد می کند، و Screencastify برای نمایش تصاویر عالی است تا به دانش پذیران نشان دهد که چگونه از یک برنامه آنلاین استفاده کنند.

سیستم های مدیریت یادگیری (LMS)

LMS یک نرم افزار توسعه دوره برای ارائه، ردیابی و گزارش در مورد دوره های آموزش الکترونیکی است.

 LMS شما اساس و ساختار دوره شما را فراهم می کند، به این معنی که انتخاب صحیح بسیار مهم است.

ابتدا باید توانایی های فنی تیم خود را در نظر بگیرید. آیا آنها به پشتیبانی قوی LMS نیاز دارند؟

بعد، به نیازهای آموزشی خود فکر کنید. آیا LMS تمام ویژگی‌هایی را که برای ارائه آموزش با کیفیت و جذاب نیاز دارید، دارد؟

به ویژه ویژگی های گیمیفیکیشن، تقویم ها و مسیرهای یادگیری را در نظر بگیرید.

اگر دوره شما باید برای کارمندان در حال حرکت قابل دسترسی باشد، مطمئن شوید که LMS سازگار با تلفن همراه مانند TalentLMS را انتخاب کنید.

اگر به دوره آموزشی خود نیاز دارید که شبیه برندسازی شرکت باشد، باید یک LMS با گزینه های برچسب سفید انتخاب کنید.

در نهایت، اگر پیگیری عملکرد یادگیری برای شما مهم است، یک LMS با گزارش قوی ضروری است.

ابزارهای وبینار زنده

چه کسی گفته است که آموزش الکترونیکی نمی تواند شامل همکاری انسان در زمان واقعی باشد؟

زیرا می تواند با کمک ابزارهایی مانند Adobe Connect و Join.me. این ابزارهای آموزشی مبتنی بر وب بستری را برای فراگیران و تسهیلگران فراهم می‌کند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، سؤال بپرسند و دیدگاه‌ها را به اشتراک بگذارند.

بیشتر ابزارها شامل ویژگی هایی مانند اشتراک گذاری صفحه نمایش، ضبط، آپلود اسناد، ویدئو و صدا هستند.

اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین ابزار برای نیازهای خود در نظر بگیرید.

اگر آموزش شما شامل آموزش ها و کارگاه های آنلاین است، ابزاری مانند Adobe Connect یا BigBlueButton ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

این ابزارها به مربی این امکان را می‌دهند که کلاس را به اتاق‌های پر سر و صدا جدا کند، میکروفون یادگیرندگان پر سر و صدا را قطع کند و از ابزارهای تخته سفید دیجیتال برای آموزش استفاده کند.

آنها همچنین دکمه هایی را به دانش پذیران برای بالا بردن دست، موافق و مخالف و نشانه های ساده برای نشان دادن اینکه مربی خیلی سریع یا خیلی کند در درس حرکت می کند، ارائه می دهند.

از سوی دیگر، ابزارهایی مانند GoToMeeting، به سادگی یک «اتاق» آنلاین برای بحث یا ارائه در اختیار می گذارند.

این باعث می‌شود که این ابزار برای وبینارها، جلسات تیمی یا آموزش گروه‌های کوچکی از یادگیرندگان مناسب‌تر باشد.

ابزارهایی برای گرافیک خلاقانه

آیا از دوره ای که فقط از یادداشت های مکتوب تشکیل شده باشد لذت می برید؟ خوب، یادگیرندگان شما هم این را دوست ندارند.

به همین دلیل است که ابزارهای کاربرپسند با گرافیک خوب برای ایجاد دوره های جذاب بسیار مهم هستند.

این ابزارهای طراحی آموزشی به شما کمک می کند تا گرافیک را برای محتوای آموزشی خود پیدا کرده و سفارشی کنید. البته تعدادی عالی برای انتخاب وجود دارد.

مانند Shutterstock و iStock که مجموعه‌ای از عکس‌ها و تصاویر با کیفیت هستند که می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

یا Canva، که قالب ها و ویژگی های سفارشی سازی مورد نیاز برای ایجاد تصاویر منحصر به فرد و مرتبط با برند را فراهم می کند.

بنابراین، چگونه تصمیم می گیرید؟ مانند بسیاری از ابزارها، پیدا کردن و ایجاد گرافیک می تواند یک تمرین رایگان، کم هزینه یا گران باشد.

به عنوان مثال، Pixabay یک استوک تصویر رایگان است و Canva یک گزینه عضویت رایگان دارد.

شما باید تصمیم بگیرید که چقدر مهم است که تصاویر شما منحصر به فرد و نماینده برند شرکت باشد.

هرچه تصاویر منحصر به فردتر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به یک طرح پولی نیاز داشته باشید.

ابزارهای ذخیره سازی و اشتراک گذاری اسناد

این دسته ممکن است با ابزارهای طراحی آموزشی مرتبط به نظر نرسد، اما قطعاً همینطور است!

این ابزارها تضمین می‌کنند که تمام برنامه‌ریزی، محتوا و گزارش‌های دوره شما توسط افراد مناسب ایمن، سازمان‌دهی شده و قابل دسترسی است.

خیلی مهم است، درست است؟

بهترین ابزارهای ذخیره سازی و اشتراک گذاری معمولاً مبتنی بر ابر هستند و انتخاب شما به نیاز به همکاری بستگی دارد.

به عنوان مثال، دراپ باکس امکان آپلود و اشتراک گذاری فایل ها را فراهم می کند. اما اگر به دنبال همکاری بی‌درنگ هستید، Google Drive به اعضای تیم شما اجازه می‌دهد تا در همان زمان روی یک سند یا برگه کار کنند.

همچنین، در نظر بگیرید که چقدر مهم است که اسناد شما خصوصی و محافظت شوند.

به عنوان مثال، عضویت رایگان Google Drive امکان عملکردهای زیادی را فراهم می کند، اما عضویت G Suite محدودیت های دسترسی بیشتری را در شرکت شما ایجاد می کند.

این ابزار، اگرچه یک اشتراک پولی است، اما فضای ذخیره سازی اضافه ای را نیز ارائه می دهد که اگر اسناد آموزشی زیادی برای ذخیره دارید، می تواند مفید باشد.

ابزار های ارتباطی

اینها ابزارها و فناوری های یادگیری الکترونیکی هستند که ارتباط بین اعضای تیم طراحی آموزشی و بین تیم و فراگیران را امکان پذیر می کنند.

چرا به این ابزارها نیاز دارید؟ زیرا آنها اطمینان حاصل می کنند که توسعه دوره به آرامی و با دقت پیشرفت می کند و یادگیرندگان همیشه در مورد آموزش خود “آگاه هستند”.

البته شما چند گزینه دارید. ابزارهایی مانند Slack به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا در زمان واقعی چت کنند، اسناد را آپلود کنند و اعضای تیم را تگ کنند.

برنامه های ایمیل، مانند MailChimp و Intercom، برای برقراری یک پیام ثابت به تعداد زیادی از دانش پذیران عالی هستند. سوال این است که چگونه انتخاب می کنید؟

بودجه و مقیاس ملاحظات کلیدی شما هستند. اکثر ابزارها عضویت رایگان را ارائه می دهند. اما هر چه تیم آموزشی شما یا تعداد یادگیرندگان بزرگتر باشد، احتمال اینکه نیاز به ارتقاء به یک برنامه پولی داشته باشید که از لیست های پستی طولانی یا کاربران زیادی پشتیبانی می کند بیشتر است.

نتیجه

بهترین ابزار آموزش کارکنان برای شما ممکن است با بهترین ابزار برای شخص دیگری یکسان نباشد.

اما هنگامی که مجموعه کاملی از فناوری‌های آموزش الکترونیکی خود را پیدا کردید، سریع‌تر از آنچه که می‌توانید بگویید «Times Square» دوره‌های جذابی ایجاد می‌کنید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: