نکاتی برای زندگی آنلاین؛ درسهایی از یک سال شیوع کرونا

نکاتی برای زندگی آنلاین؛ درسهایی از یک سال شیوع کرونا

تهیه شده توسط تحریریه سامانه کلاس آنلاین کلاس روم

پاییز و زمستان ۹۸ را می گذراندیم که اخباری در جهان در مورد ویروسی جدید منتشر شد. و بعد از آن… شیوع ویروس کرونا.

یک شبه نظم جهان و زندگی روزمره تغییر کرد. مدارس تعطیل شد، مشاغل به دورکاری روی آوردند، بسیاری کسب و کارها برای مدتی طولانی تعطیل شد و امر آموزش از راه دور ادامه پیدا کرد…

بعد از نزدیک به یک سال از شیوع این ویروس زندگی با رعایت شیوه نامه ها و رعایت پروتکل ها به امری تقریبا عادی بدل شده.

در طول این مدت مسئله ای که بیش از هرچیزی دست خوش تغییر شد شیوه ی آموزش مدارس و دانشگاه ها بود. مسئله ای که باید حتما به آن پرداخت و در مورد آن صحبت کرد.

در ادامه به راه هایی برای ایجاد فضای بهتر برای آموزش و کار به شیوه ی مجازی می پردازیم.

یک فضای ویدئو کنفرانس اختصاصی ایجاد کنید

اگر از خانه کار می کنید ، مکانی با پس زمینه ساده را انتخاب کنید که زاویه ای از فضای شخصی شما را که دوست دارید خصوصی نگه دارید نشان ندهد. برخی از سیستم عامل های کنفرانس ویدیویی حتی شامل گزینه های پس زمینه مجازی رایگان برای انتخاب هستند ، یا به شما امکان می دهند پرونده های تصویری دفتر کار خود را بارگذاری کنید.

بهتر است مکانی مشخص که یادآور محل تحصیل هست را برای دانش پذیران در خانه فراهم کنید. یک میز و صندلی مخصوص ، قسمت کتابخانه ی منزل و یا مکانی آرام. جایی که دانش پذیر بتواند بدون حواس پرتی به امر یادگیری بپردازد.

مطمئن شوید نور و روشنایی در محل دورکاری و یا تحصیل خود در خانه به میزان لازم وجود دارد و در غیر این صورت تدبیری برای نور مناسب بیندیشید.

محیط بر روحیه تأثیر می گذارد. از آنجا که بسیاری از افراد اکنون بیشتر وقت خود را در محدوده خانه های خود می گذرانند ، ارزش آن را دارد که به طور منظم به مرتب کردن و مهیا نمودن خانه بپردازید و خانه را به محیطی مناسب برای کار و تحصیل تبدیل کنید.

با نرم افزار کنفرانس ویدیویی خود آشنا شوید

برای کاهش احتمال به خطر افتادن جلسات خود توسط هکرها ، از گذرواژه ها استفاده کنید و فقط از طریق شبکه های اینترنتی ایمن و محافظت شده با رمز عبور وارد ویدئو کنفرانس ها شوید.

برای داشتن صدای بهینه از هدفون هایی با میکروفون های حذف کننده نویز استفاده کنید. این امر می تواند به ارائه ارتباطات شفاف کمک کند.

قبل از شروع جلسات آنلاین ، حتما لب تاب ، میکروفون و دوربین خود را بررسی کنید و از درست کار کردن آنها اطمینان حاصل کنید.

یک برنامه داشته باشید و استراحت کنید

هشدارها را برای پنج یا ده دقیقه قبل از زمان شروع کلاس برنامه ریزی شده تنظیم کنید تا به خاطر بسپارید چه زمانی باید وارد کنفرانس های ویدیویی شوید.

در زمان برگزاری کلاس های آنلاین، دورکاری و یا کنفرانس های ویدیویی استراحت داشته باشید. برای هوای تازه بیرون بروید ، میان وعده های سالم بخورید و آب بنوشید. در هنگام استراحت کوتاه از اجبار کودکان به انجام تکالیف خودداری کنید و اجازه دهید چشم هایشان نیز استراحت کنند. زمان زیاد استفاده از صفحه نمایش می تواند برای چشم ها مضر باشد.

نشستن طولانی مدت مقابل کامپیوتر می تواند باعث درد در سایر قسمت های بدن شود ، بنابراین در زمان استراحت حتماً بلند شوید و حرکت کنید. کم تحرکی به طور کلی برای سلامتی شما مضر است.

نگه داشتن رایانه در سطح چشم یا استفاده از وب کم های متحرک می تواند به کاهش درد گردن کمک کند. حفظ حالت ایستاده می تواند از آسیب دیدگی کمر و مچ دست جلوگیری کند. و استفاده از یک ماوس خارجی برای پیمایش لپ تاپ می تواند به کاهش فشار در انگشتان و مفاصل کمک کند.

منابع موجود را شناسایی کنید

منابع و مزایای ارائه شده از طریق محل کار خود را بشناسید. شاید بودجه مشخصی برای تجهیزات دفتری خانگی مانند چاپگرها ، میزها ، صندلی ها ، وب کم ها و هدست ها در نظر گرفته شده باشد.

اگر به دلیل COVID-19 متحمل ضررهای شخصی شده اید ، وقت گذاشتن برای غم و اندوه ضروری است. کنار آمدن تنها می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

زندگی آنلاین آسان نیست – با خود و دیگران صبور باشید


تأثیرات زندگی آنلاین بصورت آنلاین همچنان از طرق مختلف بر همه تأثیر می گذارد. در حالی که COVID-19 هنوز به سرعت در حال گسترش است ، برخی از جوامع مجبور به بازگرداندن کودکان به مدرسه هستند ، برخی خانواده ها تمایل دارند بچه ها را به مدارس بازگردانند تا به طور واقعی یاد بگیرند اما به خاطر حفظ امنیت و سلامتی ایشان فعلا این امر امکان پذیر نیست.

افراد در نقش های نظارتی باید سعی کنند به یاد داشته باشند که زندگی در حال حاضر برای همه متفاوت است. غیر منطقی است که بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی در خانه از کارمندان و دانش پذیران ، همان سطح بهره وری را انتظار داشته باشیم.

این روزها امر آموزش از راه دور و به صورت آنلاین برای خانواده هایی که چند فرزند دارند و شرایط مالی خوبی ندارند کمی سخت به نظر می آید. تلاش برای رفع مشکلات و بهینه کردن امر آموزش همچنان ادامه دارد.

در شرایط کنونی بهتر است به خود اعتماد کنید، فعالیت های بدنی را در خانه از سر بگیرید، روش های آشپزی جدید را امتحان کنید، کودکان را به خواندن کتاب ها تشویق کنید. فیلم ببینید و ارتباطات خانوادگی را در حد کم و رعایت پروتکل ها از سر بگیرید.

زندگی آنلاین پایان جهان نیست، تنها کافیست روش های استفاده از این شیوه را بیاموزیم و نگرش خود را تغییر دهیم. به تلاشتان ادامه دهید و بدانید که این روزها نیز میگذرند…

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: