چهار اشتباه در طراحی آموزشی که هرگز نباید مرتکب شوید

آیا به دنبال راه هایی برای بهبود دوره خود هستید؟ مراقب این اشتباهات در طراحی آموزش باشید.

طراحی آموزشی یک زمینه بزرگ است و چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در طول مسیر، احساس اینکه شما هرگز آماده راه اندازی آن نخواهید بود، ممکن است ایجاد شود چرا که امکان دارد دوره ی شما آن چنان که مد نظرتان بوده پیش نرود. با این حال، هرچه بیشتر برای شروع دوره خود تلاش کنید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شما نظرات خود را برای بهتر کردن آن جمع بندی کنید. اما این بدان معنا نیست که برای راه اندازی آماده نیست.

از طرف دیگر، برخی از اشتباهات مهم آموزشی وجود دارد که می توانید قبل از راه اندازی از آنها اجتناب کنید تا موفقیت شما را تضمین می کند. اگرچه دوره شما نیازی به کامل بودن ندارد، اما می توانید اطمینان حاصل کنید که قبل از راه اندازی از این چهار اشتباه طراحی آموزشی جلوگیری می کنید.

  1. فراموشی یادگیرنده: اصطلاحات واژگان، قدم های از دست رفته و صحبت از دانش پذیران

هنگامی که یک موضوع را به خوبی می دانید، بسیار آسان خواهد شد که فراموش کنیم دانش پذیران شما در زمینه های درسی شما مهارت کمتری دارند. آنچه برای شما واضح است برای فراگیران شما کاملاً جدید است و اگرچه ممکن است احساس کنید که موارد را واضح توضیح می دهید، اما مطمئن باشید بخشی از دانش پذیران شما را گیج کرده و چندان متوجه بحث نمی شوند.

مطمئناً، همه ی دانش پذیران در سطح دانش یکسانی نیستند و ممکن است برخی از آنها با مطالبی که پوشش می دهید آشنا باشند. در این صورت، شما واقعاً خطر محروم کردن بخشی از مخاطبان خود را دارید. به همین دلیل، تعیین سطح دوره مهم است، به طوری که دانش پذیران می توانند در هر بخشی که بیشتر با نیازهای آنها مطابقت دارد ثبت نام کنند.

اگر دوره ای را برای مبتدیان تبلیغ می کنید، باید آن را در سطح مبتدی نگه دارید. اما، اگر دوره خود را به عنوان “کلاس پیشرفته” معرفی کنید، می توانید از اصطلاحات پیچیده تری استفاده کنید، اگرچه ارائه واژه نامه اصطلاحات همچنان ایده ی خوبی است.

  1. ارائه بیش از حد اطلاعات: آموزش بسیار زیاد، خیلی سریع

مانند نکته قبلی، اضافه بار اطلاعات اغلب هنگامی اتفاق می افتد که مربیان با مطالب خود درگیر شوند. با این حال، برخلاف مورد قبلی، این مسئله ناشی از توضیح خیلی کم نیست، بلکه ناشی از توضیح زیاد است. یا بهتر بگوییم، توضیح همه چیز به صورت یک باره.

به هر حال، این یک مسئله محتوایی نیست بلکه یک مسئله سازمانی است. ممکن است هر آنچه شما باید بگویید سزاوار جایگاه خود در این دوره باشد. اما اگر در یک در یک سخنرانی و یا اسلاید مطالب زیادی برای ارائه دارید، به احتمال زیاد دانش پذیران شما نمی توانند یک باره آنها را جذب کنند.

درعوض، هر درس را حول یک نکته کلیدی تنظیم کنید و بقیه را برای جای دیگری ذخیره کنید. اگر این بدان معناست که شما به جای پنج درس، بیست درس دارید، باز همین کار را انجام دهید. یکی از مزایای یادگیری آنلاین این است که تعداد مشخصی سخنرانی یک ساعته ندارید. حتی ممکن است ارائه سخنرانی ها بیشتر در قالب های کوتاه تر به نفع شما (و دانش پذیران شما) باشد.

  1. ترتیب دهندگان غیر: تصاویر و مطالب ناسازگار

دوره های آنلاین اغلب از کمبود تصاویر رنج می برند و برای جبران خسارت، بسیاری از مدرسان صرفاً برای داشتن چیزی در صفحه شروع به اضافه کردن عکس ها می کنند. اگر آن تصاویر مربوط به مطالب باشد، به اندازه کافی خوب است.

در عوض، برای ایجاد تصاویر سفارشی از جمله اینفوگرافیک، مقداری از زمان و بودجه توسعه خود را برنامه ریزی کنید. خوب فکر کنید که چه تصاویری با اسلایدها همراه است. این ممکن است برای انتخاب شما در تصاویر کمک کند.

در آخر، زمینه را برای یادگیرنده در نظر بگیرید. محتوای ناسازگار می تواند به همان اندازه ی تصاویر ناسازگار ناامید کننده باشد. اگر در حال توسعه دوره ای برای افراد بزرگسال هستید، سناریوهایی را متناسب با محیط کارشان به آنها بدهید. از طرف دیگر، اگر برای رهبران شرکت ها می نویسید، انتخاب نمونه های شما کاملاً متفاوت خواهد بود. وقتی مطالب متناسب با وضعیت زندگی افراد باشند، تعداد بیشتر با مطالب ارتباط برقرار می کنند.

۴ . همان قدیمی: محتوای تکراری و هیچ تغییری

بسیاری از ما دوره ها را براساس یک الگو طراحی می کنیم و این چیز بدی نیست. وقتی ساختار خاصی در محتوای شما و ارائه آن وجود دارد، به دانش پذیران کمک می کند تا جایگاه خود را در درس پیدا کنند و خود را برای موارد بعدی آماده کنند.

با این حال، تکرار زیاد می تواند خطرناک باشد. به جای پیگیری پیشرفت خود از طریق درس، فراگیران شروع به منطقه بندی می کنند. پس از کلیک کردن بر روی بیست اسلاید، همه با همان قالب، آنها شروع به فراموش کردن می کنند و از یاد می برند که تا کجا رسیده اند و تا کجا باید بروند.

در مورد دوره کلی شما نیز می توان همین را گفت. تکرار زیاد می تواند یکنواخت شود، بنابراین راه هایی برای معرفی استراتژیک قالب های مختلف درس پیدا کنید. شاید شما سه یا چهار درس در قالب عادی داشته باشید، و سپس پنجمین درس را با یک طراحی مبتنی بر سناریو بیشتر درگیر کنید. در طی درس های خود، می توانید یک آزمون کوتاه را در نیمه راه قرار دهید، و نتیجه را بین یک فیلم و یک تکلیف کلاس تنظیم کنید.

در هر صورت، روی روشهایی برای مخلوط کردن مطالب خود تمرکز کنید تا درسها با هم ترکیب نشوند.
از هر معلم، مدرس یا استادی ارزش مطالب را بپرسید و آنها به شما خواهند گفت که هر ساله دوره آنها تغییر می کند. اطلاعات جدید از حوزه کاری آنها باعث می شود مجموعه ای از مثالها را به روز کنند یا کشف جدید مهیج بدان معنی است که آنها مجبورند یک ماژول جدید را به طور کامل اضافه کنند.حتی اگر آنها در یک زمینه نسبتاً پایدار کار کنند، تجربه شخصی خود در کار با دانش پذیران زمینه های جدیدی را برای نحوه ارائه یک درس موثر به آنها می دهد.

آموزش آنلاین تفاوتی ندارد. اگرچه مشاهده محتوای دوره شما به صورت دائمی وسوسه انگیز است، اما واقعیت این است که شما می توانید و باید آن را به طور مرتب با اطلاعات جدید بر اساس تجربه رشد خود به روز کنید. به همین علت، هیچ دلیلی برای عقب ماندن وجود ندارد. اگر اطمینان دارید که دوره شما هیچ اشتباه اساسی در طراحی آموزش انجام نمی دهد، وقت آن است که آن را در برابر دانش پذیران قرار دهید. اگر برخی از این خطاها را در دوره ای که قبلاً راه اندازی کرده اید تشخیص دهید، هیچ مانعی برای ایجاد به روزرسانی وجود ندارد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: