ممکن است بپرسید، چگونه می توانم دانش پذیرانم را در بحث های آنلاین یا کلاسی فعال تر کنم؟
یا چگونه می توانم آنها را بیشتر به آنچه می آموزند و انجام می دهند علاقه مند کنم؟
در این مقاله ۸ نکته برای پاسخگویی به سوالات خود بر اساس تجربه من در آموزش و طراحی دوره های آنلاین پیدا خواهید کرد.
مشارکت دادن دانش پذیران در آموزش الکترونیکی و مشارکت در فعالیت ها
با ظهور آموزش الکترونیکی و دوره های ترکیبی، ممکن است کاهش مشارکت دانش پذیران و درگیر شدن در یادگیری آنها را تجربه کرده باشید.
هنگام طراحی یا تدریس دوره های آنلاین یا ترکیبی، باید انواع مختلفی از تعامل مانند تعامل یادگیرنده با محتوا، مدرسان و همتایان را در نظر گرفت.
طراحی دوره یک عامل مهم در تعیین کیفیت، کمیت و نوع تعامل است.
دانش قبلی را تحریک کنید.
اگر یادگیری جدید با دانش قبلی آنها مرتبط باشد، می توان انگیزه دانشدپذیران را در یادگیری افزایش داد.
هنگامی که دانش موجود فراگیران فعال می شود و آنها ارتباط آن را با یادگیری جدید می بینند، می توانند دانش جدید را راحت تر سازماندهی و درک کنند. بنابراین، آنها بیشتر درگیر فرآیند یادگیری خود خواهند شد.
از آنها بپرسید که اهدافشان چیست.
دانستن اهداف دانش پذیران در یک دوره در توسعه مطالب درسی و همچنین ارائه آنها بسیار مفید است.
همچنین می تواند به شخصی سازی یادگیری دانش پذیران کمک کند، زیرا آنها احساس کنترل بر یادگیری خود می کنند.
این همچنین به ایجاد رابطه بین مربی و دانش پذیر کمک میکند، زیرا آنها میتوانند با پرسیدن در مورد اهدافشان، حمایتی را که از آنها ارائه میکنید احساس کنند.
دانستن اهداف آنها می تواند به شما کمک کند نمونه های مرتبط تر و واقعی تری ایجاد کنید که در افزایش یادگیری آنها موثر است.
هنگام تدریس اهداف خود را در نظر داشته باشید.
هنگام طراحی یا ایجاد محتوا و همچنین تدریس در کلاس، همیشه اهداف دانش پذیران را در نظر داشته باشید.
دانستن اهداف دانش پذیران به شما کمک میکند تا در صورت لزوم، داربستهای استراتژیک تهیه کنید.
از این رو پیشرفتی که در یادگیری خود دارند را احساس می کنند. وقتی دانش پذیران احساس کنند در حال یادگیری هستند، علاقه و مشارکت بیشتری خواهند داشت.
دریابید که علایق آنها چیست و آنها را تحریک می کند که بیشتر بخواهند.
ممکن است به دانش پذیرانی که توسط والدین یا سازماندهندگانشان متقاعد شدهاند تا دوره خاصی را انجام دهند، بدون اینکه به آن دوره علاقهمند باشند، آموزش داده باشید.
این بزرگترین چالش برای یک معلم است که باید به دانش پذیرانی که درس را دوست ندارند و در کلاس کاملاً سرگردان هستند آموزش دهد.
آنها سیگنال و زبان بدن را برای شما ارسال می کنند که من به آنچه در کلاس می گویید یا انجام می دهید علاقه ای ندارم.
آنها همیشه برای انجام ندادن تکالیفشان یا شرکت نکردن در بحث های کلاس آنلاین بهانه می آورند.
من مطمئن هستم که شما چنین دانش پذیرانی داشتهاید و انتخاب کردهاید یا از آنها دست بکشید یا آنها را علاقه مند کنید.
این نکته به شما کمک می کند با چنین دانش پذیرانی برخورد کنید. از آنها بپرسید چه کاری را دوست دارند در اوقات فراغت خود انجام دهند یا به سادگی از آن لذت می برند.
سپس می توانید تکالیف کلاس یا موضوعات بحث خود را به گونه ای شکل دهید که با آنها همخوانی داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر آنها دوست دارند فیلم تماشا کنند، می توانید از آنها بخواهید فیلمی را ببینند که شما آن را توصیه می کنید و شخصیت ها را تجزیه و تحلیل کنید، نقد کنید یا موضوع را خلاصه کنید.
البته بستگی به موضوعی دارد که تدریس می کنید و اهداف یادگیری شما چیست. این به تحریک علاقه آنها به خواستن بیشتر کمک می کند، همانطور که روی علاقه آنها ضربه زده اید.
از آنها بخواهید چالش های خود را با شما و کلاس در میان بگذارند.
مربیان باید همیشه از آنچه دانش پذیرانشان می گذرانند با در نظر گرفتن تنوع فراگیران آگاه باشند.
برخی از آنها سریع یاد می گیرند و برخی کند. اگر درک مفاهیم خاص یا انجام یک تکلیف خاص بر اساس انتظارات شما برای فراگیران مشکل است، به آنها اجازه دهید آزادانه آن را با شما یا کلاس به اشتراک بگذارند.
از آنجایی که برخی از دانش پذیران بیشتر درونگرا هستند و ممکن است اشتراکگذاری آن در کلاس برایشان آسان نباشد، میتوانید از آنها بخواهید از توییتر یا وبلاگهایی که برای این منظور تنظیم شدهاند با همسالان خود استفاده کنند.
کسانی که محتاط هستند، ممکن است نوشتن به جای صحبت کردن برایشان راحت تر باشد.
این همچنین باعث بهبود روابط بین دانش پذیران و همکلاسیهایشان میشود و آنها به ارزش یادگیری گروهی و حمایتی که میتوانند از یکدیگر دریافت کنند، پی میبرند.
گاهی اوقات، برخی از یادگیرندگان ممکن است احساس کنند که آنها تنها کسی هستند که مشکل دارند، با این فرض که تکلیف بقیه کلاس در مورد همه چیزهایی که آموزش داده شده یا محول شده است روشن است.
هنگامی که آنها این را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند، یاد می گیرند که در سفر یادگیری خود تنها نیستند.
و این شما به عنوان مربی هستید که باید محیط اعتماد را در کلاس خود فراهم کنید.
با آنها ارتباط برقرار کرده و تعامل کنید.
اگر نکات ذکر شده در بالا را دنبال کنید، می توانند به شما در ارتباط با آنها کمک کنند.
اما اجازه دهید حضور و حمایت شما را احساس کنند، با تمجید از تلاشهایشان، حتی اگر هنوز آنجا نیستند، یا وقتی مستأصل هستند با شما تماس بگیرند.
در بحث های آنلاین، همیشه با اظهار نظر در مورد برخی از پست ها یا بحث در مورد برخی از پست های خوب در کلاس حضور خود را نشان دهید.
به آنها نشان دهید که چگونه یاد بگیرند.
از آنجایی که یادگیری آنلاین برای برخی از دانش پذیران کاملاً جدید است، ممکن است آنها به طور کامل از تغییر عادت های مطالعه خود آگاه نباشند.
اگر درس های آنلاین را برای دانش پذیران بزرگسال طراحی می کنید یا به یادگیرندگان بزرگسال آموزش می دهید، برای برخی ممکن است اولین بار باشد که یک دوره آنلاین می گذرانند.
از این رو، ضروری است که یک دستورالعمل روشن به آنها داده شود. باید از آنها پرسید که آیا با واداشتن آنها به پیشرفت یادگیری خود به خوبی یاد می گیرند یا خیر.
همچنین باید با آنها در میان بگذارید که چرا از آنها میخواهید تکالیف خاصی مانند میز گفتگو را انجام دهند.
یادگیرندگان بزرگسال باید دلیل یادگیری خود را روشن کنند، و این علاقه آنها را افزایش می دهد، زیرا آنها ارتباط کاری را که وظیفه دارند با آنچه انتظار دارند پس از اتمام دوره به دست آورند، می بینند.
از سناریوهای واقعی استفاده کنید.
یادگیرندگان بزرگسال باید بدانند آنچه می آموزند برای آنها قابل اجرا است. اگر ارتباط آنچه را که می آموزند با زندگی واقعی ببینند، بیشتر درگیر خواهند شد.
در هر زمینه ای، می توانید مطالعات موردی یا سناریوهای زندگی واقعی ایجاد کنید که انگیزه و علاقه یادگیرندگان را به دانستن بیشتر سوق دهد.