یکی از امکاناتی که به «شاد» اضافه شده است، برگزاری کلاسهای آنلاین تصویری است و امروز هم قرار شد که اولین نشست مسؤول شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) برگزار شود و نکته جالب اینکه این نشست در شاد برگزار نشد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) ۲۱ فروردین امسال رونمایی شد و از آن زمان تاکنون، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد تا بتواند امکان آموزش مجازی را برای دانشآموزان فراهم کند.
اما «شاد» در روزهای ابتدایی اجرا با مشکلات فراوانی همراه بود که این مشکلات موجب شد تا گلایههای متعددی نسبت به «شاد» وجود داشته باشد اما آموزش و پرورش وعده داد که این مشکلات در نسخه جدید شاد برطرف شده است و از این نسخه جدید هم ۱۳ شهریور رونمایی شد؛ زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری، احراز هویت و اعطای نقش به کاربران، حضور و غیاب، ارتباط زنده یک طرفه، پخش زنده کلاس، تماس صوتی درون اپلیکیشن، تماس تصویری درون اپلیکیشن، تکالیف دانشآموزان، آزمونساز، شاد، ایجاد پروفایل دانشآموز(کارپوشه)، شادینو، نظرسنجی، شاد نما، کلاس بندی و سامانه تیکتینگ شاد از جمله امکانات جدید آن است.
همانطور که اشاره شد یکی از امکاناتی که به «شاد» اضافه شده است، برگزاری کلاسهای آنلاین تصویری است و وعده داده شد که امکان برگزاری کلاسهای درس دانشآموزان به صورت تصویری و آنلاین فراهم شده است؛ امروز هم قرار شد که اولین نشست مسؤول شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) برگزار شود و نکته جالب اینکه این نشست در «شاد» برگزار نشد. به عبارت دیگر در روزی که تهران با مشکلات شیوع کرونا دست و پنجه نرم میکند و برخی مراکز هم تعطی اعلام شده و به عبارتی تهران نیمه تعطیل بود، نشست خبری «شاد» حضوری برگزار شد.
نکته حائز اهمیت این موضوع این است که دستگاه تعلیم و تربیت که روی «شاد» سرمایهگذاری کرده و هر روز اخبار جدیدی از امکانات نوین آن ارائه میدهد، چطور نمیتواند یک نشست خبری را در «شاد» برگزار کند؟ و چگونه سامانهای که این امکان را ندارد، میتواند برای میلیونها دانشآموز کلاس درس برگزار کند؟!
سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه شاد درباره فعالیت این شبکه گفت: با بیان اینکه سه نوع خدمت در شاد ارائه می شود گفت: در «شاد» خدمات به سه بخش تقسیم میشود؛ بخش خدمات پایه و عمومی است که همان آموزش است و به همه دانشآموزان عرضه میشود؛ بخش دوم، ارزش افزوده است که مشارکت بخش خصوصی است و بخش سوم نیز فعالیتهای فوق برنامه اعم از ورزشی، سرگرمی و امور پرورشی است.
وی با بیان اینکه ۱۱ میلیون و ۴۰۸ هزار دانشآموز در سامانه «شاد» احراز هویت شدهاند و به عبارت دیگر ۶۲٫۵۸ درصد دانشآموزان در «شاد» هستند، ادامه داد: 100 هزار و ۹۹۹ مدیر مدرسه و ۶۴۷ هزار و ۸۱۴ معلم هم عضو شاد هستند؛ همچنین سهم شاد از فضای مجازی ۸۰ درصد و سهم نرم افزارهای دیگر ۲۰ درصد است همچنین از ۱۱ میلیون و ۴۰۸ هزار دانشآموز که در «شاد» هستند، ۲۰ درصد فعالیت نمیکنند یعنی دانش آموزی که فعالیت کمتر از پنج ساعت در هفته در شاد داشته است.
الحسینی با اشاره به اینکه حدود ۳٫۵ میلیون دانشآموز فاقد ابزار هوشمند هستند یا دسترسی به اینترنت ندارند، گفت: سهم محرومیت از «شاد«، ۳ میلیون و 200 هزار نفر است یعنی ۲۱ درصد دانشآموزان را شامل میشود و این اختلاف ۳۰۰ هزار نفری به دانشآموزانی برمی گردد که از ابزار هوشمند قرضی استفاده کردهاند.
مسؤول شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) با بیان اینکه 200 نفر در مرکز پاسخگویی تلفنی به سؤالات و مشکلات مخاطبان پاسخ می دهند، اظهار کرد: مشکلات «شاد» شامل ۱۰ درصد کندی ورود، عادت سنتی ۱۰ درصد، اشکالات نرم افزاری ۱۰ درصد، عدم دسترسی به ابزار مناسب ۱۰ درصد، عدم مدیریت برنامه ریزی و ترافیک ۱۰ درصد، آشنایی کم مدیران ۱۰ درصد و کندی سرعت ۱۵ درصد و ورود به بانک اطلاعات پایه سناد ۲۰ درصد است.
وی افزود: استفاده از شاد برای همه کاربران یعنی معلمان و دانش آموزان رایگان است و دستور ریاست جمهوری است. آموزش و پرورش پیگیر است و هرگونه شکایتی وجود داشته باشد کاربران می توانند با ۱۹۵ تماس گرفته و موارد را مطرح کنند.
الحسینی درباره خدمات افزوده شاد نیز اظهار کرد: خدمات افزوده شاد که برودی فعال میشود شامل فعالیت های نرم افزاری، محتوایی، انواع فیلم و سرگرمی است که توسط بخش های غیردولتی که محتوای ارزنده مطابق استانداردهای ما تولید کند ارائه میشود و ما از آن استقبال میکنیم اما اجازه فعالیت های موسسات کنکوری را در این فضا نمی دهیم و حساسیت وجود دارد که این شبکه امن و صرفا برای تعلیم و تربیت باشد.