اسکای روم یا ادوبی کانکت

با گسترش برگزاری کلاس های آنلاین، پرسشی که ذهن بسیاری از کاربران و برگزار کنندگان ایرانی کلاس های آنلاین را به خود مشغول کرده این است که چه نرم افزار و چه پلتفرمی برای برگزاری کلاس آنلاین مناسبتر است. در این مقاله می خواهیم دو نرم افزار محبوب ادوبی کانکت و اسکای روم را با هم مقایسه نماییم. ابتدا هر کدام از این نرم افزارها را به اختصار معرفی می کنیم و سپس به مقایسه آنها با هم می پردازیم.

ادوبی کانکت

ادوبی کانکت، قدیمی ترین و قدرتمندترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است که توسط شرکت معروف امریکایی ادوبی طراحی شده است. کمتر کاربر ایرانی است که حداقل یکی از نرم افزارهای شرکت ادوبی را روی کامپیوتر خود نداشته باشد. فتوشاپ، ادوبی ریدر، و ادوبی اکروبات محبوب ترین نرم افزارهای این شرکت در ایران است. ایندیزاین، آدیوشن، پریمیر از دیگر محصولات این شرکت است که گرافیستها و طراحان کتاب، صدابرداران و ادیتورهای صدا و تدوینگران با آن سروکار دارند.

همه امکانات معمول و مورد نیاز برای برگزاری یک کلاس آنلاین حرفه ای همراه با امکانات و آپشن های بسیار متنوع در ادوبی کانکت در دسترس است و با فاصله ای زیاد از سایر رقبا، بهترین و کاملترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین در جهان است.

بزرگترین مزیت ادوبی کانکت علاوه بر داشتن امکانات و آپشن های متنوع و بی نظیر، استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های انتقال صوت و تصویر است که اگر اینترنت کاربران از سرعت و پایداری مطلوبی برخوردار باشد بدون حتی یک ثانیه قطعی و تاخیر صدا و تصویر کاربران را منتقل می کند. ادوبی کانکت در سال های گذشته تاکنون امتحان خود را پس داده و بیشترین رضایت و محبوبیت را بین مدرسان و دانشجویان کلاس های آنلاین در ایران و جهان دارد.

البته استفاده از ادوبی کانکت برای کاربران ایرانی دردسرها و معایبی هم دارد که اغلب آنها در نسخه جدید آن رفع شده است. بزرگترین ایراد نسخه های قبلی ادوبی کانکت این بود که بدون نیاز به نصب فلش پلیر و نرم افزار ادوبی کانکت در گوشی یا کامپیوتر امکان شرکت در کلاس برای کاربران نبود. کاربرها ابتدا باید فلش پلیر و ادوبی کانکت را روی سیستم خود نصب می کردند بعد می توانستند وارد کلاس شوند. در نسخه جدید ادوبی کانکت، این نقص برطرف شده و کاربران چه با گوشی و چه کامپیوتر بدون نصب هیچ برنامه اضافه ای و از طریق براوزر امکان ورود به کلاس را دارند.

نقص دوم عدم پشتیبانی از فونت فارسی و بهم ریختن فونت در چت و یادداشت و نظرسنجی و … بود. که این هم در نسخه جدید برطرف شده. اگر کاربران از طریق براوزر وارد کلاس شوند فونت فارسی کاملا درست و بدون بهم ریختگی نمایش داده می شود. ولی اگر با اپلیکیشن وارد کلاس شوند مشکل فونت همچنان وجود دارد.

اما نقطه ضعف سوم برای کاربران ایرانی این است که پنل کلاس به زبان انگلیسی است و زبان فارسی ندارد. این نقص هم توسط تیم فنی کلاس روم برطرف شده و همه کلاس های سامانه کلاس روم در محیط ادوبی کانکت و به زبان فارسی برگزار می شود.

اسکای روم

اسکای روم یک سامانه اشتراکی برگزاری کلاس آنلاین است که به ادعای شرکت پشتیبان آن توسط برنامه نویسان ایرانی طراحی و توسعه داده شده و یک محصول کاملا بومی است. بزرگترین مزیت اسکای روم سادگی و فارسی بودن آن است و بزرگترین ایرادش قطعی های مکرر و تاخیر در انتقال صدا و تصویر است که بسیاری از کاربران خود را کلافه کرده است. این مشکل به خصوص در ساعات پیک برگزاری کلاس های مدارس که بیشترین مشتری های آن هستند به اوج می رسد. اسکای روم در پاییز ۹۹ چندین اطلاعیه صادر و از کاربرانش به خاطر این قطعی ها و عدم پایداری سیستم عذرخواهی کرد و دو هفته اشتراک رایگان برای جبران آن به کاربران داد. در این اطلاعیه ها قطعی ها را به خاطر حملات سایبری!، مشکل سرور و مانند آن دانست و به کاربران توصیه کرد برای در امان ماندن از حملات سایبری در ساعات غیر پیک یعنی شبها! کلاس های خود را برگزار کنند. ظاهرا حمله کنندگان سایبری فقط در روزها و ساعات پیک فعال هستند!!

اما بزرگترین مزیت اسکای روم که سبب محبوبیت آن به خصوص برای مدارس شده سادگی محیط کاربری آن و فارسی بودن آن است.

امکانات و قابلیت های اسکای روم در مقایسه با ادوبی کانکت بسیار کمتر است. مثلا امکان ضبط کلاس و دسترسی کاربران به فیلم کلاسهای برگزار شده در اسکای روم وجود ندارد. یا امکان گروه بندی اعضای کلاس یا خیلی از ریزه کاری ها و آپشن هایی که در ادوبی کانکت هست در اسکای روم وجود ندارد ولی مزیت آن همین سادگی و فارسی بودن پنل آن است که برای استفاده مدارس ابتدایی و کاربران مبتدی مناسب است. به شرط آنکه با قطعی ها و تاخیرهای آن کنار بیایند و یا کلاس های خود را در ساعات غیر پیک مثلا شبها برگزار کنند.

هزینه برگزاری کلاس و وبینار در اسکای روم به نسبت امکانات کمی که دارد (مثلا عدم امکان ضبط کردن جلسه و عدم دسترسی کاربرانی که از کلاس جا مانده اند) نسبتا بالاست.

جمع بندی:

مزیت اسکای روم به ادوبی کانکت ساده تر بودن محیط کاربری آن است چون امکانات کمتری دارد. و مزیت ادوبی کانکت بر اسکای روم این موارد است:

امکان ضبط و ذخیره کردن کلاس بر روی سرور و دسترسی کاربران به فیلم کلاس پس از برگزاری جلسه
امکان گروه بندی اعضای کلاس و برگزاری آزمون شفاهی از اعضای کلاس
امکان برگزاری جلسات فرعی همزمان با برگزاری کلاس اصلی
عدم قطعی و تاخیر در انتقال صدا و تصویر
ارزان تر بودن و مقرون به صرفه بودن

ادوبی کانکت

اسکای روم

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: