وزیر آموزش و پرورش: آموزش مجازی در هر شرایطی برگزار می‌شود / مدارس دایر است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های آموزش مجازی جایگزین زمانی است که کلاس حضوری تعطیل می‌شود، گفت: گزارشی که تا دیروز داریم حاکی از برگزاری ۵۰۰ هزار کلاس زنده در «شاد» است.

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در واکنش به این جمله که «در شرایطی که این هفته مدارس تعطیل است، برخی مدارس دایر هستند و همچنین برخی معلمان از امروز کلاس‌های «شاد» و مجازی را تعطیل کردند»، اظهار کرد: زمانی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعلام تعطیلی می‌کند هیچ مرکز آموزشی تحت هیچ شرایطی حق ندارد که فعالیت کند و قطعا اگر گزارشی شود، بررسی خواهد شد و تخلف محسوب شده و برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزش مجازی در هر شرایطی جریان دارد، گفت: فعالیت‌های آموزش مجازی جایگزین زمانی است که مدرسه تعطیل می‌شود و باید فعالیت‌ها انجام شود؛ گزارشی که تا دیروز داریم، حاکی از برگزاری ۵۰۰ هزار کلاس زنده در «شاد» است و خوشبختانه ترافیک استفاده از «شاد» توانسته است ترافیک برخی از پیام‌رسان‌های خارجی را تحت تأثیر قرار دهد و رکوردهای آنها را بزند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد فعالیت مهمی برای تبادل آموزشی و ارائه و دریافت خدمات آموزشی انجام شده است. البته مشکلاتی هم در اجرا وجود دارد که دوستان و همکاران ما هم در وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش، همراه اول و شورای عالی فضای مجازی برای حل مسائل و مشکلات همکاری می‌کنند؛ کسانی که استفاده می‌کنند،می‌توانند داوری کنند که به سرعت اشکالات در حال رفع شدن است.

وی درباره تکلیف کارکنان و مدیران مدارس در تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، گفت: ما هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی‌کنیم؛ از حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم یعنی اگر ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کند که کلاس‌های درس حضوری نباشد و تعطیل شود، دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند؛ وقتی دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند، معلمانی که خدمات آموزشی به آنها ارائه می‌کنند هم می‌توانند از طریق مدرسه و هم می‌توانند از خانه خودشان، خدمات آموزشی مجازی را ارائه کنند اما مدرسه باز است و مانند بقیه ادارات و مراکز خدماتی کشور است یعنی هر زمانی که مراکز خدماتی کشور بسته شود، مدارس هم در آن شرایط هم مجاز هستند که تعطیل شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه کانون ارتباط ما محسوب می‌شود و جایگاهی است که بین مدیر و معلمان، ستاد و مدیریت مدرسه و بین خانواده و مدرسه ارتباط برقرار می‌شود پس مدرسه باز است و هر زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که مدارس تعطیل است، دانش‌آموزان به صورت مجازی آموزش می‌بینند؛ البته حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری است و هر زمانی که والدین ترجیح دهند که از آموزش‌ غیرحضوری استفاده کنند، هیچ منعی نیست و ما خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «موردی داشتیم که مدارس به دلیل ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به دلیل کرونا تعطیل شود؟»، گفت: خیر؛ چند مورد وزارت بهداشت برای رعایت پروتکل‌ها تذکر داده است که انجام شده است؛ ۱۱۶ هزار مدرسه داریم و اعلام کردیم که اگر در مدرسه‌ای فردی کرونا گرفت، آن مدرسه بدون اعلام ستاد ملی کرونا، دو هفته تعطیل خواهد بود؛ اگر معلم و دانش‌آموزی علائم کرونا داشت، حتما به مدرسه نرود اما گزارشی که ما به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرده باشیم، نداشتیم.

حاجی‌میرزایی گفت: در آموزش و پرورش، امکان‌های مختلف آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری تدارک دیدیم اما مرجع تشخیص اینکه آیا حضور دانش‌آموزان برای سلامت آنها، خطرناک است یا نیست بر عهده کارشناسان بهداشتی است و هر زمانی که تشخیص دهند و توصیه کنند، اطاعت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شاخص‌های بهداشتی و سلامت را دائماً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رصد می‌کند و متناسب با وضعیت به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می‌دهند و تصمیم‌گیری می‌شود؛ تاکنون بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کنیم، موردی که حاکی از این باشد که این مدل بازگشایی مدارس تأثیر تعیین کننده در شیوع کرونا داشته باشد، نداریم اما مرجع اصلی تشخیص، متخصصان سلامت کشور هستند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هر هفته در ستاد ملی کرونا، یکی از گزارش‌هایی که ارائه می‌شود از رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در تمام اصناف و از جمله مراکز آموزشی است؛ گزارش‌هایی که ما هم داریم، امیدبخش و قابل قبول است و در برخی دفاتر و مناطق که مشکل بوده است، تذکر داده شده است و برای تأمین سلامت بهداشتی در مدارس طی ماه‌های گذشته از زمان شروع سال تحصیلی بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان در اختیار مدارس قرار گرفته است و تأکید کردیم که این سرانه مستقیما در اختیار مدارس قرار گیرد.

حاجی‌میرزایی درباره جلسه با معاون علمی رئیس‌جمهور نیز گفت: این باور وجود دارد که آینده کشور و شکل‌گیری ظرفیت‌های علم در جامعه در دوره مدرسه آغاز می‌شود و با پرورش دانش‌آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور، سنگ بنای شکل گیری آموزش متفاوتی رقم می خورد و در این راستا مدارس بازده اجتماعی بیشتری دارند تا مراکز آموزش عالی پس برای دستیابی به تمام هدف‌های بلندی که داریم باید نقطه تمرکز را روی مدرسه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر همکاری‌ های گسترده‌ای که بین آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار است، شناسایی نقطه اصلی تمرکز و اولویت و معماری درست همکاری‌ها دستاورد بسیار بزرگتری است. برای شناسایی، حمایت و هدایت نخبه ها و استعدادهای برتر، پژوهش‌سراها و هنرستان‌ های فنی و حرفه‌ای تفاهمات خوبی داریم و برای اجرای طرح شهاب و تقویت المپیادها و شکل گیری جدید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همه زمینه‌های مشترک همکاری بین ما و معاونت علمی جریان دارد و فکر می کنم آینده امیدبخشی را از این همکاری‌های خوب و اثربخش انتظار داشته باشیم.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: