آموزش گام به گام راه اندازی کلاس آنلاین (قسمت دوم)

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

گام چهارم: کلاس آنلاین را طراحی کنید
در این مرحله لازم است که کلاس درس واقعی طراحی شود. حال این سوال مطرح است که صفحات HTML چگونه ساخته می شوند؟ صفحات HTML حاوی مطالب این دوره، باید به گونه ای سازماندهی شود که پیمایش را آسان، ساده و سازگار کند و از میزان کار لازم برای نگهداری سایت بکاهد. صرف نظر از استراتژی سازمان (درخت سلسله مراتبی ، لیست پیوند داده شده و غیره) ، نتیجه نهایی همیشه باید یک طرح ناوبری کاربر پسند و به راحتی قابل نگهداری باشد. آیا می توانیم یک «نگاه و احساس» سازگار برای صفحات وب ایجاد کنیم؟ صفحات HTML این دوره لزوماً باید مشترک باشند ، هم به دلایل زیبایی شناسی و هم به دلایل عملکردی. این صفحات می توانند برای آزمایش “ظاهر و احساس” کل سایت مفید باشند و در نهایت می توانند به عنوان الگو برای هر چیز دیگری استفاده شوند.

گام پنجم: تهیه مطالب و توزیع مناسب آنها
در این مرحله پیشنهاد می شود قبل از برگزیدن هر ابزار خاصی همه ی ابزارهای طراحی وب و نرم افزارهای تکمیلی را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهید. راه هایی از قبیل اینکه تصاویر، صداها، فیلم ها ، گرافیک و انیمیشن را چگونه میتوان وارد و ویرایش نمود از جمله مسائل مورد بررسی هستند.

گام ششم: ایجاد ارتباط اثر گذار
می بایست در هنگام طراحی کلاس این نکته را در نظر گرفت که ارتباطی موثر میان مدرس و دانش پذیر ایجاد شود که همین امر به بهبود کیفیت آموزش کمک شایانی میکند. از پس آن این سوال مطرح می شود که چه ارتباطی؟ و باید از چه ابزار های ارتباطی بهره جست؟

گام هفتم: باید تمهیداتی برای ارزیابی دانش پذیران اندیشید
سوالات مطرح شده در ذیل به مسئله ارزیابی عملکرد دانش پذیران در کلاس های آنلاین می پردازد
آیا کلاس درس آنلاین باید شامل آزمون هم باشد؟
تمرین ها و تکالیف چطور؟
ارزشیابی عملکرد دانش پذیران از مسائل مهمی است که در روند آموزش و یادگیری تاثیر بالایی دارد که در اشکال مختلفی مانند بررسی فعالیتها ، خودآزمایی ، سوابق دسترسی ، میزان مشارکت در بحثها و موارد دیگر وجود داشته باشد.
می توان آزمون های آنلاین را نوعی مسابقه به حساب آورد که در آن محدودیت هایی مانند تعداد تلاش و زمان اتمام فعالیت اعمال می شود و می توان از روش های دقیق تری برای احراز هویت دانش پذیران و جلوگیری از تقلب استفاده کرد.

گام هشتم: باید روش هایی برای مدیریت کلاس داشت
برای حفظ کیفیت کلاس آنلاین لازم است برخی ابزارهای مدیریتی را به کار گرفت و بر آن نظارت داشت. حال این سوال مطرح است که چه اطلاعاتی به مدیر کلاس مربوط است و باید در اختیارش قرار گیرد.
ردیابی دانش پذیر و برررسی نحوه عملکردش، جدول بندی و زمان بندی برای اینکه بدانیم که دانش پذیر در چه زمانی و کجا چه کاری انجام می دهد، ارتقا کلاس ، برای اطمینان از حداقل ثبت نامی ها و مشخص کردن هدف و ایجاد الزامات کلاس برای دانش پذیران ثبت نام شده، مشاوره به دانش پذیران ، برای ارائه کمکی که دانش پذیران ممکن است در تکمیل تحصیلات خود داشته باشند، مدیریت اطلاعات ، به معنی بازیابی ، به روزرسانی و مدیریت داده های شخصی و تحصیلی دانش پذیران، مدیریت واگذاری ، از جمله ارسال ، توزیع ، درجه بندی و تعدیل تکالیف ، جمع آوری ، تعدیل و توزیع نمرات، بایگانی اطلاعات و سوابق مربوط به کلاس

گام نهم: تنظیم و راه اندازی سیستم
در این مرحله می بایست به کارهای فنی بپردازیم و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهیم. مانند: چه سخت افزار و نرم افزارهایی لازم هستند؟ و یا چه مواردی برای نصب ، پیکربندی و محافظت از محتوای کلاس مجازی مورد نیاز است؟

گام دهم: به روز رسانی کلاس آنلاین
درست است که بوجود آوردن یک کلاس آنلاین زمان زیادی نمی خواهد، ولی مانند هر سیستم دیگری کلاس های آنلاین نیز برای حفظ بقا و سوددهی نیازمند نگهداری و به روزرسانی می باشد. برخی سوالاتی که میتوان در این مرحله مطرح نمود عبارتند از: رسانه، نرم افزار و سیاست های پشتیبان گیری چیست؟ در هر سیستمی که مبنای کامپیوتر باشد تهیه نسخه پشتیبان ضروری است و این امر در مورد کلاس های آنلاین نیز ضروری است.
برخی موارد در پشتیبان گیری وجود دارد که باید به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد. مانند اینکه چه زمانی نسخه پشتیبان تهیه شود، هر چند وقت یک بار این امر صورت پذیرد،چه کسی مسئول این کار باشد، از کدام رسانه برای این امر استفاده شود، تهیه نسخه پشتیبان از کدام بخش ها باشد، همچنین توجه به نگهداری و به روزرسانی سیستم و تمدید به موقع آن.
و در آخر توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که نسخه ای را که خریدار نموده اید به خوبی آموزش ببینید تا بتوانید از تمامی امکانات آن بهره مند شده و بازده بالاتری داشته باشید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: