دانشگاه های آنلاین آینده آموزش عالی هستند

در حیطه آموزش عالی ، سال ها در مورد “آموزش الکترونیکی” صحبت شده است. اما، در عمل، فقط بیشتر از طریق رسانه های مختلف به همین روش آموزش داده ایم. یعنی ارائه سخنرانی های یک طرفه بصورت آنلاین، ارسال یادداشت های سخنرانی دیجیتال و گه گاه “نوآوری” در آزمونها. به جای اینکه دانشجویان به صورت منفعلانه از یک مدرس یاد بگیرند ، بازی های “جدی” آنلاین و همه جانبه را که دانشجویان می توانند از طریق تمرین یاد بگیرند تصور کنید.

بیماران مجازی اکنون به دانشجویان پزشکی در دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) اجازه می دهند تا از طریق ارتباط آنلاین مهارت های تشخیصی و بالینی را توسعه و به آنها ارائه دهند. آنها می توانند از اشتباهات خود بدون عواقب نامطلوب برای بیماران در دنیای واقعی و بدون نیاز به حضور در دانشگاه بیاموزند.
این نوعی جهش بزرگ در آموزش عالی است که “آموزش الکترونیکی سازگار” می تواند فراهم کند.

نسل جدید تفکر

خنده دار است اگر فکر کنیم همان ایده اساسی که به بازیکنان آنلاین اجازه می دهد با شلیک سلاح در دنیای علمی تخیلی امتیاز کسب کنند همان است که اکنون می تواند به دانشجویان پزشکی کمک کند تا یاد بگیرند چگونه زندگی واقعی را به صورت آنلاین نجات دهند.

بسیاری از نسل بعدی فارغ التحصیلان ما مهارت های خود را در محیط های یادگیری شبیه سازی شده افزایش خواهند داد، تقریباً به همان روشی که خلبانان قبل از پرواز روی شبیه سازها آموزش می بینند.
فناوری جدید، دانش پذیران را قادر می سازد تا به روشی تعاملی یاد بگیرند.

در شرایطی که فن آوری های آنلاین سریع تکامل پیدا میکند و اتصال به اینترنت همه جا حاضر و در دسترس است و همچینی وجود دستگاه های تلفن همراه قدرتمند، همه به این معناست که مدرسین در سراسر جهان اکنون در تلاشند تا درک عمیق یادگیری آنلاین جمعی مبتنی بر وب را آغاز کنند.

اکنون مدرسین می توانند درس های خود را در دنیای مجازی به صورت تعاملی و با سناریوهای مختلف به شیوه ی آنلاین ایجاد کنند.
یاد گرفتن به کمک انجام دادن از منظر آموزش، به معنای یادگیری موثرتر است. مدت هاست که می دانیم یادگیری عملی با انجام کار ، به جای یادگیری با گوش دادن یا تماشای منفعلانه بسیار کارآمدتر است.

در آموزش تکنیک های میکروسکوپ از طریق این روش ، دانش آموزان ۵۶ درصد در نمره آزمون استاندارد پیشرفت داشتند. بیش از ۹۰٪ از ۱۰۰۰۰ دانش آموز مورد نظرسنجی “موافق” یا “کاملاً موافق” هستند که مایلند از دروس تطبیقی مشابه در سایر دروس استفاده کنند.

این همچنین به معنای توانایی به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی و ارائه آموزشهای پیشرفته و ماژول های یادگیری از راه دور با هر کسی است که به اینترنت متصل است.

دانش پذیران هرچه پیشرفت می کنند بازخورد فوری و شخصی می گیرند ، بنابراین هرگز به بن بست نمی رسند.
اگر دانش آموزان با یک مفهوم خاص مشکل دارند ، سیستم می تواند اقدامی انجام دهد. می تواند بخشی از محتوای مناسب را پیشنهاد دهد ، بازخورد ارائه دهد یا آنها را به قسمتهای مختلف که میتواند به ایشان کمک کند هدایت کند.

اما جالب ترین جنبه یادگیری الکترونیکی سازگار این است که مدرسین می توانند برای اولین بار دقیقاً نحوه برخورد دانش پذیران با مشکلات را ببینند و خلا دانش را شناسایی و برطرف سازند.

نوآوری مخرب

اما بخش آموزش عالی چیزهای زیادی در بطن خود دارد. نه تنها فناوری دیجیتال به ما محیط غنی و تعاملی یادگیری می دهد ، بلکه اینترنت کاملاً “دسترسی” مربیان در سراسر جهان را متزلزل می کند. گروه های جدیدی که دوره ها را به صورت آنلاین ارائه می دهند ، اغلب به صورت رایگان ، توانایی جذب ده ها میلیون دانشجو را دارند.

مارک های معتبر آموزشی ، مانند هاروارد و MIT ، اخیراً دوره های آنلاین رایگان موک خود را رونمایی کرده اند که قابلیت ثبت نام ده ها میلیون نفر را در آن ها وجود دارد.

از بسیاری جهات ، دانشگاههای سنتی که ما آنها را می شناسیم از نظر پاسخگویی به نیازهای آموزشی و مهارتی در حال منسوخ شدن هستند. همانطور که صنعت چاپ آموخته است ، روش های آنلاین ارائه “محتوا” کارآمد ، تعاملی ، جذاب ، فوری و بی نهایت ارزان است.

آموزش آنلاین نیز به همین ترتیب آموزش سنتی درون دانشگاه را به چالش می کشد ، هم از طریق ظرفیت ارائه کل دوره ها یا واحدها از راه دور و هم با تغییر و بهبود کاری که به صورت رو در رو در کلاس ها و آزمایشگاه ها انجام می گرفته است.

گام بعدی

تاکنون ، آموزش آنلاین برای “شخصی سازی” یادگیری تلاش کرده است: ارائه بازخوردی که برای تک تک دانش پذیران منطقی است و با شناخت تفاوت های بین افراد ، مسیر یادگیری را برایشان روشن می سازد. بسیاری از افراد به طور کلی آموزش آنلاین را رد میکنند و آن را بیگانه و غیر شخصی تلقی می کنند.

اما، یادگیری الکترونیکی تطبیقی راه زیادی برای حل آن دارد.
آینده دانشگاه های امروز احتمالاً بین “انبوه سازی” آموزش آنلاین ، که در آن هزاران یا میلیون ها دانشجوی دیگر می توانند دوره های عمومی را در یک سیستم انطباقی آنلاین یاد بگیرند و جلسات آموزشی کوچک ، با استفاده از مزایای آموزش حضوری قرار می گیرد.

اگر ما موفق شویم با امکانات تعاملی ، هوشمندانه و همه جانبه ی دنیاهای مجازی و ابزار ارتباطات دیجیتال فوری با استعدادها و اشتیاق مدرسین بزرگ همسو شویم ، به بهترین شیوه ی آموزشی دست خواهیم یافت.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: