تحول دیجیتال در آموزش عالی روندهای کنونی

تحول دیجیتال در آموزش عالی بر دو بخش اصلی کسب و کار تأثیر دارد

تحول خدمات بر ایجاد محصولات آموزشی جدید و تبدیل محصولات موجود به دیجیتال متمرکز است.

این معمولاً به معنای تبدیل سخنرانی‌های آفلاین به سخنرانی‌های ویدیویی، ایجاد متون دیجیتال و آزمون‌ها است.

علاوه بر این، شامل ارائه ابزارهای دیجیتال برای ارتباط بین دانش پذیران و معلمان است.

دگرگونی عملیات اساساً مستلزم دیجیتالی شدن کلیه عملیات مشترک موسسات آموزشی مانند پذیرش دانشجویان، ثبت نام برای برنامه ها و دوره ها، امتحان، توسعه برنامه و تضمین کیفیت آنها است.

علاوه بر این، خدمات پشتیبانی مانند برنامه ریزی مطالعه، مدیریت تسهیلات، تخصیص معلم، برنامه ریزی و غیره.

فن آوری های نوظهور در آموزش عالی

اینترنت اشیا (IoT)

مدیران آموزش عالی در حال حاضر سرمایه گذاری های جدی در اینترنت اشیا (IoT) انجام می دهند.

ما چیزهای هوشمند زیادی در اطراف خود داریم، از تلفن هوشمند و ساعت گرفته تا ماشین و خانه.

اما پردیس هوشمند چطور؟ اینترنت اشیا داده های پیشرفته زیادی را فراهم می کند و به خودکارسازی بسیاری از فرآیندهای مفید کمک می کند

ترموستات های هوشمند می توانند با تطبیق با شرایط بیرون و داخل، دمای داخل ساختمان را متعادل کنند.

این امر باعث صرفه جویی در هزینه ها برای دانشگاه ها و کالج ها و ایجاد محیط راحت تری برای دانشجویان و معلمان می شود.

رعد و برق هوشمند

جایگزینی نورهای سنتی به LED در گاراژ پارکینگ آنها باعث شد دانشگاه میشیگان – دیربورن سالانه ۲۱۰۰۰ دلار صرفه جویی کند. یک سیستم روشنایی هوشمند در کل محوطه دانشگاه باعث صرفه جویی بیشتر می شود.

پردیس های آینده می توانند با نصب کیوسک های اطلاعاتی هوشمند، ردیابی ترافیک وسایل نقلیه و پیاده برای بهینه سازی بار و استفاده از شبکه های برق هوشمند، به شهرهای کوچک هوشمند تبدیل شوند.

راه حل های امنیتی مبتنی بر اینترنت اشیا از جمله نظارت از راه دور و احراز هویت مبتنی بر بیومتریک نیز می توانند پیاده سازی شوند.

بلاک چین

بلاک چین یک فناوری مدرن است که برای ذخیره و انتقال اطلاعات به شیوه ای توزیع شده، ایمن و موثر استفاده می شود.

امکانات آموزشی ممکن است از بلاک چین برای ذخیره داده های دانش پذیران مانند داده های شخصی و عملکرد یادگیری استفاده کند.

مزیت چنین فناوری در میان سایر موارد، امنیت است. علاوه بر این، بلاک چین معمولاً برای بررسی اصالت استفاده می شود، بنابراین تقلب را بسیار کاهش می دهد.

امنیت

با پیاده سازی رو به رشد فناوری اطلاعات و دستگاه های اینترنت اشیا، نیاز به ایمن سازی شبکه در برابر تهدیدات سایبری پدیدار شد.

مؤسسات آموزش عالی باید ابزارهای جدیدی را پیاده سازی کنند که امنیت سایبری را افزایش می دهد، مانند تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و نهاد (UEBA)، که فعالیت های مشکوک را در رفتار معمول کاربر شناسایی می کند.

ARVR

دیگر فناوری‌های نوظهور در آموزش، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستند. آنها در حال حاضر در کلاس‌های درس برای ایجاد درس‌های آموزنده‌تر استفاده می‌شوند، زیرا این فناوری‌ها می‌توانند حیوانات را وارد کلاس‌های درس کنند یا کل کلاس را به ماه منتقل کنند.

اگرچه واقعیت مجازی همچنان از نظر هزینه و محتوا دارای محدود کننده‌هایی است، اما واقعیت افزوده یک فناوری در دسترس‌تر است زیرا فقط به تلفن همراه نیاز دارد.

اطلاعات بزرگ

ده سال پیش، مدیریت داده های ده ها یا حتی صدها هزار دانش پذیر بر روی کاغذ دشوار بود.

خوشبختانه، در دنیای مدرن که همه چیز دیجیتالی شده است، می توانیم از Big Data برای مدیریت، تجزیه و تحلیل و استفاده بهتر داده ها استفاده کنیم.

کلان داده در آموزش بیشتر اطلاعاتی در مورد عملکرد و توانایی های هر دانش پذیراست که می تواند تجربه یادگیری آنها را با شخصی سازی آن بهبود بخشد.

علاوه بر این، برای تجزیه و تحلیل بهتر برنامه استفاده می شود و پایه ای برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و پایه آن، یادگیری ماشینی، بخشی از تحول دیجیتال جهانی است و مؤسسات پیشرفته از آن عقب نمانده اند.

این فناوری‌های نوظهور برای دستیاران آموزشی هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل پیشرفته عملکرد دانش‌پذیران، داده‌های اینترنت اشیا و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

 پیاده سازی هوش مصنوعی بسیار مهم است زیرا نسل کنونی در پلتفرم هایی مانند یوتیوب، گوگل و آمازون به آن عادت کرده است و آنها می خواهند تجربیات یادگیری با آنها تطبیق داده شود و در هر زمان و هر کجا که بخواهند از آن استفاده کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند در محتوا و سیستم‌های مدیریت یادگیری برای ایجاد ابزارهای یادگیری با قابلیت هوش مصنوعی بیشتر استفاده شود که نه تنها پاسخی برای دانش‌پذیران ایجاد می‌کند، بلکه توضیح واضح و راهنمای گام‌به‌گامی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

چنین رویکرد یادگیری باعث افزایش کارایی دانش پذیران می شود زیرا آنها می توانند در هر مکان و هر زمان یاد بگیرند.

علاوه بر این، برخی از مدارس، از جمله دانشگاه دیکین، از هوش مصنوعی مانند واتسون IBM برای کمک به دانش‌پذیران در اولین سال تحصیلی خود در دانشگاه برای ایجاد لذت‌بخش‌ترین تجربه استفاده می‌کنند.

واتسون در دانشگاه دیکین می تواند به بیش از ۱۶۰۰ سؤال در زمان واقعی در مورد پذیرش، مجوزهای پارک، زندگی در خوابگاه، رفت و آمد در شهر، کمک های مالی، زندگی در دانشگاه و موارد دیگر پاسخ دهد.

چنین بخش کوچکی از تحول دیجیتال پردیس در آموزش عالی به دانشجویان کمک می کند تا در خانه مستقر شوند و احساس کنند بیشتر در خانه هستند. در نتیجه میزان ماندگاری افزایش می یابد و استرس دانشجوی سال اول کاهش می یابد.

افزایش دسترسی

دانشگاه ها سعی می کنند آموزش را برای افراد دارای معلولیت در دسترس قرار دهند تا به انطباق با ADA برسند.

دانشگاه ها در حال اجرای فناوری مدرن مانند تشخیص گفتار و رونویسی برای دانشجویان ناشنوا یا کم شنوا هستند.

راه‌حل‌های فناوری اطلاعات که قبلاً ذکر شد در پردیس‌ها و کلاس‌های درس، آموزش برابر و در دسترس را برای هر دانش‌پذیر فراهم می‌کند.

رونویسی سخنرانی‌ها نه تنها به دانش‌پذیران معلول کمک می‌کند، بلکه می‌تواند توسط سایر دانش پذیران برای جستجو در سخنرانی‌ها و مرور آنها پس از کلاس‌ها استفاده شود.

چت ربات ها

قبلاً در مورد دستیارهای مصنوعی صحبت کرده ایم که می توانند به سؤالات دانش پذیران پاسخ دهند.

معمول استفاده از این فناوری، خدمات مشتریان دانشگاه است تا به سرعت برخی از سؤالات ساده‌تر دانشجویان را رسیدگی کند و بار خطوط تلفن را کاهش دهد.

علاوه بر تمام مزایایی که ربات‌های چت ارائه می‌کنند، آنها همچنین به انطباق با ADA کمک می‌کنند، زیرا می‌توانند برای کسانی که قادر به چت کردن تلفنی نیستند از آنها استفاده کنند.

سخن پایانی

هر تغییر و تحولی یک چالش است، بسیار سخت است که رویکردهای شناخته شده و راحت را از بین ببریم و آنها را با چیزی جدید و ناشناخته جایگزین کنیم.

اما تحول دیجیتالی بیشتر یک نیاز است تا یک گزینه. می‌توانید با برداشتن گام‌های کوچک مانند ایجاد یک پلتفرم آموزش الکترونیکی شروع کنید و به سمت چیزی پیچیده‌تر مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بروید.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: