بدون شک، متخصصان آموزش الکترونیکی ساعت های بی شماری را صرف انتخاب محتوای مناسب برای دوره های آموزش الکترونیکی خود می کنند.
آنها همچنین تمام تلاش خود را می کنند تا اطمینان حاصل شود که قابلیت های طراحی شده بدون نقص باشد.
با این حال، یک عنصر اساسی در توسعه دوره آموزش الکترونیکی وجود دارد که معمولاً نادیده گرفته میشود و آن چیزی جز طراحی بصری نیست.
این بدان معنا نیست که متخصصان آموزش الکترونیکی به جذابیت های زیبایی شناسی دوره های آموزش الکترونیکی خود توجه نمی کنند.
با این حال، اغلب در فهرست کارها رتبه پایینی دارد، به این معنی که زمان کمی به این جنبه حیاتی طراحی دوره آموزش الکترونیکی اختصاص مییابد.
ایجاد یک دوره آموزش الکترونیکی با طراحی بصری خیره کننده زمان بر یا استرس زا نیست.
در واقع، چند ترفند ساده و سرراست وجود دارد که می تواند به شما کمک کند طراحی بصری دوره آموزش الکترونیکی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.
فضای سفید چیزی برای ترس نیست.
به هم ریختگی فقط باعث سردرگمی و هرج و مرج می شود. این همان چیزی است که همه متخصصان آموزش الکترونیکی باید هنگام فکر کردن به طراحی بصری دوره های آموزش الکترونیکی خود در نظر داشته باشند.
اگرچه ممکن است فکر کنید که پر کردن صفحات با متن، تصاویر و گرافیک به شما کمک می کند تا یک طراحی بصری موثر برای دوره آموزش الکترونیکی خود ایجاد کنید اما در واقع انجام این کار می تواند ارزش کلی کار شما را کاهش دهد.
به همین دلیل است که نباید از فضای سفید ترسید. محتوایی که مرتبط نیست، باید کنار گذاشته شود.
در واقع نه تنها به یادگیرندگان برای دستیابی به اهدافشان کمک نمی کند، بلکه آنها را گمراه نیز میکند.
این فضای سفید برای صفحات متنی نیز اعمال می شود. متن را کوتاه و شیرین نگه دارید، به طوری که دانش پذیران شما بتوانند به طور موثر اطلاعات را بدون بارگذاری بیش از حد مفاهیم یا ایده ها به طور همزمان به دست آورده و درک کنند.
از نقاط گلوله برای شکستن بلوکهای نوشتاری یا برجسته کردن موارد کلیدی با پررنگ کردن آنها استفاده کنید.
با قرار دادن آن به تنهایی بر روی صفحه نمایش، بر یک نقل قول یا سوال فکری تاکید کنید.
به رنگ ها و فونت ها دقت کنید.
رنگها و فونتها ممکن است جزییات کوچکی به نظر برسند که در طول توسعه دوره آموزش الکترونیکی در فهرست اولویتهای شما رتبه بالایی ندارند.
با این حال، این جزئیات کوچک و به ظاهر بی اهمیت دنیایی از تفاوت را ایجاد می کند.
انتخاب فونت و رنگ هر دو می تواند احساسات خاصی را در دانش پذیران ایجاد کند.
به این ترتیب، آنها بخش مهمی از استراتژی طراحی بصری شما هستند. به عنوان مثال، اگر می خواهید قبل از انجام یک تکلیف مهم گروهی، خلاقیت دانش پذیران خود را تقویت کنید، می توانید از رنگ نارنجی استفاده کنید که رنگ خوش بینی، ارتباط و تحریک ذهنی است.
به همین ترتیب، اگر از رنگ قرمز استفاده می کنید، می توانید توجه آن ها را جلب کنید و حس فوریت را به آنها القا کنید.
این امر رنگ قرمز را برای برجسته کردن مفاهیم کلیدی که باید فوراً آموخته شوند، یا ارائه یک کلمه احتیاطی به فراگیران شما ایده آل می کند.
همین قانون در مورد فونت ها نیز صدق می کند. فونت های ظریف تر می توانند احساس پیچیدگی و آرامش را منتقل کنند، در حالی که فونت های مدرن ممکن است حس حرفه ای بودن را منعکس کنند.
تصاویری را انتخاب کنید که نه تنها مرتبط، بلکه قانع کننده نیز هستند.
در هنگام طراحی دوره آموزش الکترونیکی خود باید در فرآیند انتخاب تصویر فکر و ملاحظات زیادی وجود داشته باشد.
آیا در مورد موضوع صدق می کند؟
آیا تصویر برند را منعکس می کند؟
آیا این کمک خواهد کرد که فراگیران یک گام به اهداف آموزشی خود نزدیکتر شوند؟
با این حال، در حالی که ارتباط کلیدی است، تصویری که انتخاب میکنید باید از نظر احساسی برای فراگیران نیز جذاب باشد.
این باید باعث شود که آنها احساس کنند با موضوع ارتباط دارند و آنها را برای یادگیری بیشتر در مورد موضوع ترغیب کند.
عکسها و گرافیکها باید تفکر برانگیز و جذاب باشند، زیرا تصاویر میتوانند بسیار قدرتمندتر از متن نوشته شده باشند.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که هنگام تلاش برای بهبود طراحی بصری و افزایش جذب دانش، می توانید از آواتارها استفاده کنید.
این امر به راهنمایی فراگیران در دوره آموزش الکترونیکی کمک می کند و موضوع را بیشتر مرتبط می کند.
هرگز اهمیت سلسله مراتب بصری را دست کم نگیرید.
آنچه در ابتدا در صفحه ظاهر می شود به عنوان مهم ترین در ذهن دانش پذیران دیده می شود.
به این ترتیب، مفاهیم و ایدههای کلیدی، سوالاتی که میخواهید برجسته کنید و هر اطلاعات ضروری دیگری باید در بالای صفحه قرار داده شوند و همچنین باید از بقیه محتوا یا تصاویر متمایز شوند.
حاشیه هایی را در اطراف آن قرار دهید یا از یک فونت سفارشی برای متمایز کردن آن از سایر اطلاعات استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که دانش پذیران از چپ به راست می خوانند، بنابراین هر چیزی در سمت چپ صفحه نمایش در اولویت اول قرار می گیرد.
البته این بدان معنا نیست که تمام محتوا باید در بالایصفحه قرار گیرد، زیرا شما می خواهید تعادل را در صفحه ایجاد کنید.
اگر بیتهای کلیدی دادهای دارید که باید آنها را به دست آورند، آنها را در سمت چپ قرار دهید و آن را با یک تصویر مرتبط و جذاب در سمت راست متعادل کنید.
طراحی بصری به منظور هدایت تمرکز فراگیران است، نه پرت کردن حواس آنها.
مهمتر از همه، باید به خاطر داشته باشید که طراحی بصری دوره آموزش الکترونیکی شما نباید ستاره نمایش باشد.
این نباید دانش پذیران را از آنچه واقعاً مهم است، یعنی خود موضوع است، منحرف کند.
از بسیاری جهات، در واقع به طراحی بصری اصلاً نباید توجه کرد. این باید احساسات را در دانش پذیران برانگیزد و باعث شود آنها در تجربه کلی آموزش الکترونیکی غوطه ور شوند، اما باید همه این موارد را از پشت صحنه به دست آورد.
اطمینان حاصل کنید که هر عنصر طراحی بصری که انتخاب میکنید به طور یکپارچه در کنار هم جریان داشته باشد و موضوع و احساس کلی دوره آموزش الکترونیکی را به دقت منعکس کند.
از این نکات طراحی بصری استفاده کنید تا دوره آموزش الکترونیکی خود را از بقیه متمایز کنید و برای دانش پذیرانتان یک دوره به یاد ماندنی بسازید.
به یاد داشته باشید که یک دوره آموزش الکترونیکی یک دوره موفق است، تنها در صورتی که یادگیرندگان بتوانند دانشی را که آموخته اند حفظ کرده و خارج از کلاس مجازی به خوبی از آن استفاده کنند.